El 2015 ha publicat amb l’Editorial Iberoamericana Vervuert (Madrid / Frankfurt am Main) una monografia titulada Anglada-Camarasa. Desde el simbolismo a la abstracción, que forma part de la col·lecció «Ars Ibèrica et Americana». Ha publicat també alguns articles —per exemple, a Apollo Magazine, Londres, 2007)— i ha estat conferenciant convidada al Museu Ashmolean, a la Universitat d’Oxford Brookes i al cicle de conferències de la Universitat d’Oxford (12 de març de 2009) amb el tema «Anglada-Camarasa and the art market in Paris 1900: the economics behind a very successful technique». També l’any 2015, al Museu Thyssen Bornemisza de Madrid, amb ocasió de la presentació del seu llibre, va parlar d’Anglada-Camarasa com a víctima del paradigma modernista. Ara s’interessa sobretot per l’intent d’alguns autors, músics i artistes, que van treballar abans de la Primera Guerra Mundial, d’unir diferents disciplines en un esforç per a aconseguir l’obra d’art total, la Gesamtkunstwerk. Actualment, prepara una contribució per a un volum sobre pintura espanyola que publicarà la Universitat Regensburg i un estudi monogràfic sobre la primera època de W. Kandinskij que publicarà l’editorial Vervuert.
María Villalonga és també una pintora en actiu. La seva especialitat són els retrats a l’oli en grandària natural, en què el seu màxim interès és aconseguir una interpretació psicològica dels personatges a través de la llum. També a l’oli pinta paisatges mediterranis centrats en l’aigua i els cactus. Compta amb cinc exposicions en solitari, de les quals l’última va tenir lloc el novembre del 2016. |