Pel que fa a les col·laboracions científiques, ha estat membre del Comitè Assessor de la revista Quaderns d’Estudis Medievals de Barcelona, des de la seva fundació el 1980 fins al 1995; coordinador del comitè de redacció, de l’àrea d’imatgeria, pintura i arts de l’objecte de Catalunya romànica, obra en vint-i-quatre volums de la Fundació Enciclopèdia Catalana, i membre del seu Comitè Assessor des del 1988; assessor de sociologia de l’art, de l’obra de la Fundació Jaume Bofill, Diccionari de ciències socials als Països Catalans, segles xviii, xix i xx, i redactor també de diverses veus; membre de la Comissió d’Arqueologia Medieval de la Generalitat de Catalunya per a l’exposició «L’arqueologia a Catalunya avui» i la publicació de dos volums sobre el tema (1982); membre de la comissió organitzadora del IV Congreso Español de Historia del Arte (CEHA), celebrat a Barcelona l’octubre del 1984; col·laborador d’Enciclopedia dell'arte medievale (Roma, Istituto Enciclopedia Italiana, 1995), i col·laborador de The dictionary of art (Londres, Mac Millan Publishers, 1996). Ha dirigit diversos projectes de recerca a l’entorn de l’art medieval i el patrimoni cultural.
Ha publicat nombrosos articles a revistes nacionals i estrangeres amb una temàtica a l’entorn de l’art medieval, el patrimoni cultural i els museus. Sobre patrimoni cultural, destaquen «Algunes consideracions sobre història de l’art i restauració monumental: Sant Pere de Rodes», a Història i arquitectura. La recerca històrica en el procés d’intervenció en els monuments (Barcelona, Diputació de Barcelona, 1986); «Reflexiones en torno a los museos, hoy» (Museos-es, Madrid, 2005); «A l’entorn del paisatge cultural» (Mnemòsine. Revista Catalana de Museologia, Barcelona, 2010), i diversos articles sobre el Museu Nacional d’Art de Catalunya al Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, «En torno al concepto de Patrimonio Cultural» (Estudios de Historia del Arte, Saragossa, 2013) i «Las ciencias del patrimonio» (Spinor, Mèxic, 2016).
Entre les seves obres publicades sobre art romànic, cal citar L’art romànic a Catalunya, 2 v. (Barcelona, Edicions 62, 1974-1975); «L’ornamentació a la pintura romànica catalana» (Barcelona, 1981 —part de la seva tesi doctoral—); «El Laberinto de Santa Maria de Taüll» (Fragmentos, Madrid, 1991); amb J. Sureda, Tresors medievals del Museu Nacional d’Art de Catalunya (Barcelona, Lunwerg, 1997); «Les influències de l’estètica musulmana a l’art romànic català», a L’islam i Catalunya (Barcelona, Lunwerg, 1998), i «Le Baldaquin de Ribes et l’iconographie de l’autel roman», al simposi Autour de l’autel roman catalan (París, 2008).
Una altra de les seves àrees de treball és l’art i l’arquitectura anteriors al romànic, és a dir, des de la tardoantiguitat fins al segle xi. Es poden citar, entre els seus treballs: «Considérations sur l’autel et son environment dans les representations miniaturées des Beatus» (Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Sant Miquel de Cuixà, 1982); «Algunes reflexions sobre l’arquitectura a Catalunya a l’entorn de l’any 1000», al Simposi Internacional d’Arquitectura a Catalunya, segles ix, x, i primera meitat del segle xi (Girona, 1994, que dirigí el 1988); «Evolució arquitectònica de les esglésies de Terrassa s. iv-xi, a Actes del Simposi Internacional sobre les Esglésies de Sant Pere de Terrassa (Terrassa, Centre d’Estudis Històrics, 1992); «L’arquitectura religiosa a la Catalunya del segle ix al x, a Catalunya a l’època Carolíngia. Art i cultura abans del Romànic (segles ix i x) (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 1999); El Mediterráneo y el arte. De Mahoma a Carlomagno (edicions en espanyol, italià, francès, alemany i anglès; Barcelona, Lunwerg, 2001; coeditor i redactor dels capítols referits a Catalunya i a Hispània); «L’art de l’an 1000 à Catalogne» (Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Sant Miquel de Cuixà, 2001); el manual Arte paleocristiana (amb traduccions a l’alemany i al francès; Milà, Jaca Book, 2007); «Aproximación a una síntesis de la arquitectura en los territorios cristianos que conformarán Cataluña (siglos vi al ix)» (Archivo Español de Arqueología, Madrid, 2012), i els capítols dedicats a l’art de Catalunya dels segles ix, x, xi, xii i xiii del llibre col·lectiu Naixement de la nació catalana (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2017). Ha dirigit diverses tesis doctorals i treballs finals de màster sobre art medieval i patrimoni cultural. |