Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Pagès i Paretas, Montserrat
Barcelona, 1951

Àrees de treball: Art preromànic / Art romànic / Pintura romànica / Historiografia / Indumentària i arts tèxtils / Col·leccionisme d’art

Montserrat Pagès i Paretas és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona. Ha estat conservadora d’art romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) des del 1990 fins a la seva jubilació el 2016, on treballà en la redacció i l’execució de la nova instal·lació de la col·lecció en un moment en què, excepcionalment, tots els absis i les estructures romàniques havien de ser traslladades, la qual cosa permeté reordenar tota la col·lecció segons nous paràmetres (1994-1995).
  Tant dins com fora del museu, ha estat comissària de diverses exposicions, de les quals destaca «Catalunya a l’època carolíngia. Art i cultura abans del romànic (segles ix i x)» (MNAC, 1999), que formava part d’un projecte europeu i per a la qual adaptà, a més, l’audiovisual a quatre pantalles 799 Aspekte einer Zeitenwende (Paderborn, 1999).

Com a investigadora, s’ha especialitzat en arquitectura preromànica, arquitectura romànica i pintura romànica catalana, i també hispànica (Arlanza, Sixena), a més de fer incursions en la francesa i la italiana, i en l’art gòtic. Ha conreat també l’assaig històric sobre temes afins al món artístic d’època carolíngia, com ara «L’epitafi de Llevant erigit per Gomarellus el 976: una mirada a la Catalunya de l’època» (Butlletí de la Societat Catalana d’Estudis Històrics, Barcelona, 2009); «Sobre el trasllat de relíquies de Sant Cugat a Alsàcia i a Sant Denís, en època carolíngia» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, Barcelona, 2009), o romànica.
  El seu tema de recerca principal és, però, la pintura mural romànica a Catalunya i, per extensió, a les terres veïnes de la Vall d’Aran, el Coserans i l’Arieja. Treballa sobre quatre eixos principals: Pedret i la pintura llombarda; Taüll i la seva escola pictòrica; Sixena, la miniatura anglesa i l’art bizantí de l’entorn de l’any 1200, i la història dels orígens de la formació de la col·lecció de pintura mural romànica del MNAC i de la història dels trasllats i fugides de la pintura mural romànica en general.
  Publica articles assíduament, sobretot a les revistes Urgellia, Miscel·lània Litúrgica Catalana, Quaderns d’Estudis Andorrans, Études Roussillonnaises, Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Les Cahiers de Saint-Michel de Cuixà, Revista de Catalunya, Randa, Matèria i Catalan Historical Review, entre d’altres. I també regularment participa amb ponències i comunicacions en simposis i congressos a diversos indrets: Barcelona, Cuixà, Girona, Prada de Conflent, Sardenya i París.
  Entre altres articles, destaquen «Noves pintures a Sant Climent de Taüll» (Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2001); «Sobre els orígens de Pedret i sobre el suposat quart genet de les seves pintures romàniques» (Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2003); «La problemàtica dels models en la pintura romànica catalana: la Crucifixió de Sorpe i la d’Estaon» (Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2009); «La signatura i una altra inscripció inèdita del frontal romànic de Cardet» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, Barcelona, 2011), i «Un saltiri de Guillem II per a Monreale? Sobre els orígens del saltiri anglocatalà de París» ( Miscel·lània Litúrgica Catalana, Barcelona, 2012).
  És autora de diversos llibres, entre els quals destaquen Les esglésies preromàniques a la comarca del Baix Llobregat (Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 1983; Premi Fundació Güell 1980); Feudalisme i art romànic al Baix Llobregat (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1992; Premi Crítica Serra d’Or 1993 de recerca en humanitats); Sobre pintura romànica catalana (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2005); La pintura mural romànica de les Valls d’Àneu (Barcelona, Consell Cultural de les Valls d’Àneu i Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2008); Sobre pintura romànica catalana. Noves aportacions (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2009), i Pintura mural sagrada i profana, del romànic al primer gòtic (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2012). Els més recents són El Tapís de Bayeux, eina política? Anàlisi de les imatges i nova interpretació, amb una traducció a l’anglès de Philip Banks (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2015) i Pintura catalana. El romànic (Barcelona, Fundació Enciclopèdia Catalana, 2015).
  Forma part de l’equip de recerca del projecte EMAC del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona (des del 2006). És membre de la Societat Cultural Urgel·litana, de la Seu d’Urgell, i del consell de redacció de la seva revista Urgellia (des del 2000), de la Societat Catalana d’Estudis Litúrgics (des del 2007), filial de l’Institut d’Estudis Catalans, i vocal de la seva junta. És membre també de la Société Nationale des Antiquaires de França, a París (des del 2010). Ha estat també vinculada als Amics de l’Art Romànic, on fou vocal de la junta (1979-1983) i al Centre d’Estudis del Baix Llobregat des que es va fundar (Martorell, 1974), i fou membre de la Junta de la Comissió Cívica del Patrimoni del Baix Llobregat (2007-2009).

 


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors