Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Colorado Castellary, Arturo
Huelva (Andalusia), 25 de febrer de 1950

Àrees de treball: Art contemporani / Patrimoni / Museografia / Teoria de l’art

Arturo Colorado Castellary és catedràtic i professor emèrit de la Universitat Complutense de Madrid (UCM), especialista en art visual contemporani, patrimoni i comunicació. Llicenciat per la Universitat de València i diplomat en estudis aprofundits en lletres i arts per l’Institut d’Història de l’Art de la Universitat de Lió, es va doctorar a la Universitat d’Alcalá de Henares. Ha estat rector de la Universitat SEK a Segòvia durant els cursos 2002-2006. Ha realitzat estades de recerca a la Universitat de Califòrnia a Santa Cruz, a la Universitat Purdue d’Indiana, a la Universitat Politècnica de València, a la Universitat de l’Estat de Rio de Janeiro, a l’École des Hautes Études en Sciences Sociales de París i al Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas de Mèxic.

És autor de nombrosos articles en diaris i revistes especialitzades i, entre d’altres, dels llibres Los murales de José Maria Sert (Nova York i Ginebra, Nacions Unides, 1985), El Museo del Prado y la Guerra Civil (Madrid, Museo del Prado, 1991), Introducción a la historia de la pintura (Madrid, Síntesis, 1991), Hipercultura visual. El reto hipermedia en el arte y la educación (Madrid, Complutense, 1997), El arte en el noventa y ocho (Madrid, Celeste, 1998), Éxodo y exilio del arte (Madrid, Cátedra, 2008), Del arte rupestre al digital (Madrid, Síntesis, 2013), Arte, revancha y propaganda. La instrumentalización franquista del patrimonio durante la Segunda Guerra Mundial (Madrid, Cátedra, 2018), La mirada múltiple. Imagen y tecnología en el arte moderno (Madrid, Complutense, 2019), Arte, botín de guerra. Expolio y diáspora en la posguerra franquista (Madrid, Cátedra, 2021) i Arte y caja de reparaciones. La incautación republicana, la evacuación a México y Ginebra y la gestión franquista (Madrid, Cátedra, 2023). És coautor, entre d’altres, de Fet nacional i canvi social al País Valencià (València, L’Estel, 1977), Los errores de Narciso (Madrid, Complutense, 1999), Patrimonio cultural y tecnologías de la información y la comunicación (Cartagena, Tendencias, 2005), Arte, arquitectura y sociedad digital (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007), Figueras, capital de la República. 1 de febrero de 1939 (Madrid, Congreso de los Diputados, 2010), Estéticas midiáticas e narrativas do consumo (Porto Alegre, Sulina, 2012), Le patrimoine culturel, cible des conflits armés. De la Guerre Civile espagnole aux guerres du 21e siècle (Brussel·les, Bruylant, 2014), Musei e monumenti in guerra 1939-1945-Londra-Parigi-Roma-Berlino (Roma, Musei Vaticani, 2014), Misión de la Universidad en nuestros días: un enfoque interdisciplinar (València, Camgràfic, 2018), Cultura y tecnologías digitales socialmente responsables e innovadoras (Gijón, Trea, 2020) i Museos para la democracia sociocultural (Gijón, Trea, 2025). També és editor de l’edició espanyola del Diccionario Oxford-Complutense del arte del siglo xx (Madrid, Complutense, 2001).
  Ha estat comissari científic de l’exposició «Du Gréco à Goya», celebrada al Museu d’Art i d’Història de Ginebra (1989), i cocomissari de l’exposició «Art dispersat pel franquisme. Les obres dipositades a la Universitat de Barcelona», celebrada a la Universitat de Barcelona (2025), i al seu torn, ha col·laborat com a autor en nombrosos catàlegs d’exposicions. També ha comissariat l’exposició «Arte salvado», organitzada per la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (avui, AC/E), que es va inaugurar a Madrid (pg. del Prado) el 25 de gener de 2010 i que, després, en itinerància, va viatjar a València, Sitges, Figueres, Terol, Ginebra, la Corunya i l’Alfàs.
  La tasca investigadora i divulgativa l’ha portat al camp del guió sobre documentals historicoartístics, i en destaca el programa El frente del arte per a televisions espanyoles i de diversos països, així com el videodisc Pintura española del románico a las vanguardias per al Pavelló d’Espanya de l’Exposició Universal de Sevilla del 1992. Ha treballat en la concepció del Museu Interactiu del Llibre, de la Biblioteca Nacional, així com en el guió de diversos dels seus llocs multimèdia. És autor del guió, el disseny interactiu i la direcció de diversos CD-ROM: El Museo Thyssen-Bornemisza (Fundación Thyssen-Bornemisza, 1997), guanyador del Premi Möbius Multimèdia Barcelona; El Museo del Prado (1996); Goya. Las visiones de un genio (1997), i El Museo virtual de los impresionistas (2000), coproduïts per Quadrivio i Ediciones del Prado i traduïts a diversos idiomes.
  Considerat un expert en la difusió del patrimoni cultural a través de les tecnologies de la informació i de la comunicació a la societat del coneixement, ha organitzat i ha dirigit els congressos internacionals El acceso multimedia al patrimonio cultural europeo (1998), Culturtec 2000 (2000) i Culturtec 2002 (2002), i ha codirigit els seminaris internacionals ArTecnologia (Rio de Janeiro, juny 2012; i Madrid, novembre 2013, i Rio de Janeiro, novembre 2016). Ha estat investigador principal a l’Estat espanyol de la Xarxa Temàtica Europea I-CultureNet, dedicada a l’estudi i a l’aplicació de la cultura digital, i, també, codirector del grup d’investigació Museum I+D+C. Laboratorio de Cultura Digital y Museografía Hipermedia.
  Pel fet de ser considerat un expert en l’estudi del patrimoni en temps de guerra, ha organitzat com a director el congrés Patrimonio, Guerra Civil y posguerra, que es va celebrar al Museu del Prado del 25 al 27 de gener de 2010, convocat per la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, el Museu del Prado i la Universitat Complutense de Madrid; el congrés Patrimonio cultural, Guerra Civil y posguerra, que es va celebrar a l’Instituto del Patrimonio Cultural de España i la Universitat Complutense de Madrid el 16 i 17 de novembre de 2017, i el congrés Museo, guerra y posguerra. Protección del patrimonio en los conflictos bélicos, que va tenir lloc al Museu del Prado, del 9 a l’11 d’octubre de 2019. Ha estat l’investigador principal del projecte de recerca i desenvolupament d’excel·lència «Investigación histórica y representación digital accesible. El patrimonio artístico durante la Guerra Civil y la posguerra» (2015-2019).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Arturo Colorado Castellary (UCM)
  — Arturo Colorado Castellary (Portal de Producción Científica de la UCM)
  — Arturo Colorado Castellary (Academia.edu)
  — Arturo Colorado Castellary (Dialnet)
  — Arturo Colorado Castellary (ORCID)
 


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors