La seva trajectòria investigadora s’ha centrat fonamentalment en la història de l’art i la cultura visual de l’edat moderna (segles xv-xviii). D’una banda, amb especial atenció a l’arquitectura monàstica, militar i senyorial, i amb consideracions a aspectes constructius i a les relacions entre arquitectura i litúrgia. De l’altra, des d’una vessant patrimonial s’ha interessat pels canvis d’usos, les funcions i la recepció de les obres artístiques i per la seva utilització en la configuració de la memòria col·lectiva. Finalment, també s’ha interessat per la historiografia artística.
Entre els llibres que ha publicat, destaquen El monasterio de San Miguel de los Reyes. Arquitectura y construcción en el ámbito valenciano de la edad moderna, 2 v. (València, Biblioteca Valenciana, 2001), La memòria del ducat de Gandia i els seus títols annexos. Redactada per Basilio Sebastián Castellanos per al duc d’Osuna (1851-1852) (Gandia, Centre d’Estudis i Investigacions Comarcals Alfons el Vell, 2001), Sistemas de defensa y vigilancia en Cullera. Castillo, murallas y torres (Cullera, Ajuntament de Cullera, 2003), El palau dels Borja a Valencia. Actual seu de les Corts Valencianes (València, Corts Valencianes, 2003), El saber encaminado. Caminos y viajeros por tierras valencianas de la edad media y moderna (València, Generalitat Valenciana, 2009), Memoria y significado. Uso y recepción de los vestigios del pasado (València, Universitat de València, 2013; coord.), Elías Tormo y Monzó (1869-1957) y los inicios de la historia del arte en España (Granada, Comité Español de Historia del Arte, 2014) i Elías Tormo, apóstol de la historia del arte en España (València, Alfons el Magnànim, 2016; coord.).
Ha publicat nombrosos articles d’investigació en revistes especialitzades i obres col·lectives, com ara «Construcción, usos y visiones del Palacio del Real de Valencia bajo los Austrias» (Ars Longa, 2005-2006) i amb els Borbons (Archivo de Arte Valenciano, València, 2005); «Evocaciones y ensueños hispanos del Reino de Jerusalén» (Arte en los confines del Imperio. Visiones hispánicas de otros mundos (Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2011); «La Passio Imaginis y la adaptativa militancia apologética de las imágenes en la Edad Media y Moderna a través del caso valenciano» (Ars Longa, València, 2012); «La ceremonia de la primera piedra en España: símbolo y memoria», a Las artes y la arquitectura del poder (Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2013); «Las esculturas encargadas por Carlos V a Leone Leoni en 1549 y su acabado en España por Pompeo Leoni» (Archivo Español de Arte, Madrid, 2013); «El templete de San Pietro in Montorio de Bramante: intereses de fundación y reproducción, y algunas paradojas resultantes» (Bramante en Roma, Roma en España (Lleida, Centre d’Art d’Època Moderna de la Universitat de Lleida, 2014), i «Los ojos de la arquitectura. Espacios para ver y ser visto» (Mercados del lujo, mercados del arte. El gusto de las elites mediterráneas en los siglos xiv y xv (València, Universitat de València, 2015).
Ha realitzat diverses estades de formació i recerca a centres dels EUA, el Regne Unit, Irlanda, França i Itàlia. Ha estat docent convidat en postgraus i seminaris, i ha impartit conferències a Berkeley (Califòrnia, EUA), Medellín (Antioquia, Colòmbia), Dublín, Londres, París, Roma, Palerm, Càller, Malta, Alacant, Barcelona, Castelló de la Plana, Granada, Madrid, Màlaga, Múrcia, Santiago de Compostel·la i Valladolid, entre d’altres.
Ha organitzat i ha format part dels comitès científics de nombrosos congressos i seminaris. És membre del comitè editor de les revistes Ars Longa. Cuadernos de Arte i Boletín del Museo Camón Aznar, així com membre del consell científic de BSAA Arte. Ha participat i ha dirigit diversos projectes de recerca, desenvolupament i investigació, com ara Recepción, imagen y memoria del arte del pasado (RIMA; HAR 2013-48794-P) del Ministeri d’Economia i Competitivitat. |