És autor de diversos treballs, basats en documentació extreta principalment dels arxius urgellesos, sobre temes referents a la cultura, l’art, la llengua, l’escriptura (visigòtica i carolina), la litúrgia i l’hagiografia. Dins el camp de la història de l’art, destaca Santa Maria de la Seu d’Urgell (1918), en col·laboració amb J. Puig i Cadafalch. En realitat, la tasca de Pere Pujol en aquesta obra fou la d’enriquir-la amb un considerable recull de notes i documents, que constitueixen les tres quartes parts del text imprès. Una de les seves aportacions més interessants és el seu estudi sobre «L’urna d’argent de Sant Ermengol, bisbe d’Urgell», publicada dins les «Memòries de la Secció Històrico-Arqueològica» de l’Institut d’Estudis Catalans (1927), fonamental per al coneixement de l’argenteria catalana d’època moderna. També és rellevant el seu treball sobre «Notes i documents sobre construccions de retaules a l’alt país d’Urgell», a la Miscel·lània d’estudis històrics i lingüístics. Homenatge a Antoni Rubió i Lluch (1936), que revela l’autoria de nombrosos retaules urgellencs i andorrans d’època baixmedieval i moderna i permet documentar-hi la presència d’artífexs tan rellevants com Pere Nunyes. En definitiva, l’obra de Pere Pujol i Tubau emana del coneixement en profunditat de les fonts arxivístiques i posa en relleu la seva importància per tal de configurar l’estudi de l’obra artística.
Fou membre corresponent de l’Institut d’Estudis Catalans i de la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, i membre conseller numerari de l’Institut d’Estudis Ilerdencs. |