Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Creixell Cabeza, Rosa M.
Palafrugell (Baix Empordà), 11 d'octubre de 1967

Àrees de treball: Art del segle xviii / Mobiliari / Museografia / Conservació i restauració

Rosa Maria Creixell Cabeza és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona (2005) i és professora en aquesta universitat des del setembre del 2000, on imparteix diferents assignatures vinculades a l’àrea de museologia, museografia i conservació de béns culturals. Ha estat coordinadora acadèmica del Màster en Museologia i Gestió del Patrimoni de la Universitat de Barcelona (2000-2006), secretària tècnica del Màster Oficial en Gestió del Patrimoni (2006-2013) i coordinadora del Màster en Estudis Avançats del Departament d’Història de l’Art de la mateixa universitat (2018-2022). Entre els anys 2009 i 2013 va impartir classes de teoria de la direcció artística a l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya.
  És membre del Consell Assessor del Museu de Montserrat, membre del Consell Internacional de Museus (ICOM) i membre del Patronat de la Fundació Privada Ramon Mascort de Torroella de Montgrí (des del 2007), la qual té com un dels seus objectius principals la salvaguarda i revalorització de les arts decoratives.

Com a investigadora, s’ha especialitzat en temes relacionats amb l’evolució de la casa i les arts decoratives en època moderna, molt especialment en les arquitectures domèstiques, la història del moble i la vida quotidiana en el segle xviii a Catalunya. Aquesta especialització li ha permès col·laborar amb escoles de restauració, impartint classes d’història del moble, i portar a terme assessoraments i estudis sobre les col·leccions de diferents museus i institucions, com ara el Museu d’Art de Sabadell (1999), el Museu d’Art de Girona, el Museu Romàntic Can Papiol (1995) o el Museu d’Història de Catalunya (2010), entre d’altres. Com a professional independent, també va treballar en el Museu d’Arts Decoratives, on va executar una primera revisió a l’inventari de la col·lecció de moble i va ser coautora dels textos introductoris a l’exposició permanent, entre altres projectes (1994-2000).
  Els seus estudis i assessoraments en el camp del moble s’han vist completats amb projectes museològics —com el realitzat en el Museu Maricel de Sitges, on va plantejar i portar a terme una nova presentació per a la col·lecció «Pérez Rosales» de moble (2003) i el del castell monestir d’Escornalbou (2016-2024)— o amb comissariats d’exposicions —com ara «Estances privades. Mobiliari i arts decoratives a Sabadell. 1830-1870» (Museu d’Art de Sabadell, 2000) o «Alguns mobles singulars» (Fundació Privada Mascort, 2010). Ha fet estades d’investigació a The Hispanic Society de Nova York (2010-2014), així com en el Museu Franz Mayer de Mèxic (des del 2016), on ha estudiat les col·leccions de mobiliari hispànic d’aquestes institucions.
  Pel que fa a la producció científica, en la seva tesi doctoral Cases grans. Interiors nobles a Barcelona (1739-1761), abordà l’arquitectura domèstica i les formes de vida de la noblesa barcelonina durant el regnat de Ferran VI amb una metodologia i una mirada pluridisciplinària que ha mantingut en la seva recerca posterior i que li ha permès reflexionar sobre aspectes, a priori, allunyats de la història de les arts decoratives i la història de l’habitatge, com en l’article «La casa a la Catalunya del set-cents. Aproximacions als materials d’estudi» (1997), on va establir una reflexió entorn dels problemes de la interpretació històrica mateixa. Més que una història del moble en si, els seus estudis o articles pretenen ser una contextualització del moble, aprofundint en aspectes com la importància de les relacions comercials com a transmissores de models i influències, la figura del client o les dels artífexs mateixos. Aquests aspectes queden reflectits a «Fragments d’ornato i atrezzo. Mobles i estances en la primera meitat del set-cents barceloní» (2006), «Escenografías del habitar. Casa y cuerpo en la primera mitad del siglo xviii en Barcelona» (2008), «L’ofici de fuster en la Barcelona del set-cents. Noves mirades, noves aportacions» (2009) i «Foreign markets and the influence of commercial corridors in home arrangement» (2013), entre altres articles, així com en el llibre Noblesa obliga. L’art de la casa a Barcelona 1730-1760 (2013). Ha format part de l’equip d’historiadors que han col·laborat en la col·lecció «Barcelona 1700», que dona a conèixer una nova lectura a la Barcelona d’època moderna a través de l’estudi del jaciment del Born.
  En l’àmbit del col·leccionisme, cal referenciar l’estudi de la col·lecció d’art «Mascort», amb les publicacions El arte de la pintura y el dibujo (2015) i Piezas escogidas. La selección del coleccionista (2017), entre d’altres.
  Va ser membre del comitè organitzador de les Jornades Internacionals «Espais interiors. Casa i art» (Barcelona, 2006) i del XVII Congrés Nacional d’Història de l’Art (Barcelona, 2008).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Rosa M. Creixell (Academia.edu)


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors