Com a investigador independent, s’ha dedicat en essència a l’estudi documental generalista de l’art català dels segles xvi i xvii, i ha atorgat una atenció especial a la relació entre l’art i la societat (mercat d’art, col·leccionisme, gremis i mecenatge), a la recerca d’un enfocament globalitzador, sense perdre de vista però la voluntat de recuperar els noms propis del paisatge artístic català d’aquesta època i d’analitzar-ne l’obra supervivent en col·leccions públiques. En aquesta línia s’inscriu la seva tesi doctoral (inèdita), Els ducs de Cardona. Art i poder. 1575-1690 (Bellaterra, UAB, 1997), i els articles «D’Antoni Sabater a Baptista Palma, obres i artistes del Renaixement a Terrassa, 1546-1621» (1999); «La taula cinccentista de Sant Jaume del Museu d’Art de Sabadell i l’activitat del pintor Jaume Bazin a Sabadell, 1594, un enigma pendent» (2009); «Fra Damià Vicens, pintor conventual de La Murtra, 1585-1612. Noves dades i atribucions al Museu de Terrassa» (2012). Tanmateix, és autor dels llibres següents: Mare Aureum. Artistes i artesans de la Llotja de mar de Barcelona a l’època del Renaixement (Barcelona, Museu Marítim, 2001; Premi Ricart Giralt); Art en Documents. Presència del Renaixement i del Barroc a Sabadell (Sabadell, Arxiu Històric de Sabadell, 2002), i Pintura catalana del Barroc. L’auge col·leccionista i l’ofici de pintor (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2012; Premi Prat de la Riba, Institut d’Estudis Catalans). |