Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Sánchez Márquez, Carles
Terrassa (Vallès Occidental), 29 de maig de 1983

Àrees de treball: Art romànic / Escultura romànica / Pintura romànica

Carles Sánchez Márquez és doctor en història de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), on exerceix la tasca docent com a professor d’història de l’art medieval al Departament d’Art i de Musicologia de la UAB. Les seves principals línies de recerca són la sociologia de l’artista medieval, la pintura i l’escultura romànica i l’organització dels tallers constructius de les catedrals romàniques. Aquest darrer és precisament el tema de la seva tesi doctoral, titulada Bastir la catedral. Organización del taller, estatus y rol del artista en el arte medieval hispano (1000-1230).
  Ha compaginat la tasca docent amb el càrrec de tècnic i conservador al Museu de Terrassa, on ha emprès noves línies de recerca orientades sobretot a l’estudi de la pintura altmedieval i romànica de la Seu d’Ègara. Ha estat subcoordinador dels volums corresponents a les províncies de Tarragona i Lleida de l’Enciclopedia del románico en España (Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real / Centro de Estudios del Románico, 2002), i coordinador general del projecte de recerca del Ministeri de Ciència i Innovació Artistas, patronos y público. Cataluña y el Mediterráneo (s. xi-xv) (MICINN HAR2011-23015). En el marc d’aquest projecte, dirigeix l’índex digital Magistri Cataloniae, un diccionari virtual d’artistes actius a Catalunya i als territoris de la seva influència entre els segles xi i xv, i ha participat en l’organització de l’exposició «Pintar fa mil anys. Els colors del romànic» (Museu Episcopal de Vic, Vic, 2014), que presenta els resultats de tres anys de recerca de l’equip de Magistri Cataloniae en el camp de l’anàlisi de les tècniques pictòriques del romànic. Ha gaudit d’una beca de recerca de la fundació nord-americana Andrew W. Mellon en el marc del Programa Catedral de Santiago de Compostel·la, per tal de desenvolupar un estudi de les connexions mediterrànies de l’escultura del pòrtic de la Glòria, obra del mestre Mateo, i anteriorment ha treballat com a tècnic de Patrimoni per a la Diputació de Barcelona, i ha desenvolupat diverses tasques al conjunt medieval de la Seu d’Ègara.

La seva tasca investigadora se centra fonamentalment en la sociologia de l’artista medieval i l’escultura romànica, si bé ha dedicat també diversos estudis al fenomen del pelegrinatge a l’edat mitjana «María es la puerta: la antigua portada románica y los orígenes de la peregrinación a Montserrat» (Ad Limina, Santiago de Compostel·la, 2011) i a la pintura romànica (diverses veus publicades a l’Enciclopedia del románico en Barcelona: frontal d’altar de Rotgers, frontal de Dosmunts, pintures de sant Tomàs Becket de Terrassa). Arran de la seva participació en el projecte de recerca Magistri Cataloniae, va redirigir la seva recerca a l’estudi de la identitat, la formació i l’estatus de l’artista medieval, i s’ha ocupat de temes relacionats amb l’anàlisi del perfil de l’escultor i l’arquitecte romànic, tal com ho demostren diverses conferències impartides a la Universitat Autònoma de Barcelona, l’Universitat de Perpinyà i l’Escola Superior Normal de Pisa («Artisti tra anonimato e firma nella Catalogna e nel bacino Mediterraneo. S. xi-xv»).
  Ha participat en obres col·lectives amb capítols de llibres, entre els quals destaquen els més recents: «Becket o el martiri del millor home del rei: Harvey, la congregació de Sant Ruf i l’anomenat mestre d’Espinelves», a Manuel Castiñeiras i Judit Verdaguer (ed.), Pintar fa mil anys. Els colors i l’ofici del pintor romànic (Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona i Servei de Publicacions, 2014). Així mateix, els seus treballs han estat presentats en seminaris o congressos internacionals (com les Journées Romanes de Cuxa o la Third Romanesque Conference organitzada per la British Archaeological Association) i publicats des del 2011 en revistes especialitzades. Alguns dels estudis més recents són: «Artistes, models o obres. Els capitells romànics de Santa Maria de Camprodon i la transferència artística dels tallers rossellonesos» (I Congrés d’Història de l’Antic Comtat de Besalú, Barcelona, 2014); «Un claustro para la vida apostólica: Santa María de l’Estany, las Ciudades de San Agustín y el Liber consuetudinum sancti Ruphi» (Iconographica, Università degli Studi di Siena, 2013); «Fête, musique et amour courtois dans les cloitre catalan: Santa Maria de l’Estany et l’héritage occitan» (en premsa); «An Anglo-Norman at Terrassa? Augustinian Canons and Thomas Becket at the End of the 12th century» (en premsa), i «Reconstruïu el temple: organització i rols professionals en els tallers catedralicis catalans» (en premsa).
  Ha organitzat o coorganitzat seminaris científics, como ara el I Seminari Porticvm: miscel·lània en homenatge a la professora Marisa Melero, i ha coordinat congressos internacionals com el I Simposi Magistri Cataloniae. Artista anònim, artista amb signatura. Identitat, estatus i rol de l’artista en l’art medieval (novembre 2014), la Construcció de la catedral medieval (març 2018) i Global Middle Ages: hibridación artística e intercambio en el Mediterráneo medieval (abril 2018).
  Ha estat editor de Porticvm, una revista digital de caràcter científic amb la voluntat de publicar estudis monogràfics elaborats per joves investigadors de l’art medieval, i és membre del consell editorial de la revista Románico.

Es pot completar aquesta informació a:
  — Projecte de recerca Magistri Cataloniae
  — Projecte de recerca Magistri Mediterranei
  — Carles Sánchez Márquez (Academia.edu)


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors