María Antonia Salom de Tord és llicenciada en història de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona (1976) i és graduada a l’Institut d’Estudis Superiors de l’Empresa (IESE) de la Universitat de Navarra (2008). És membre de l’Associació Catalana de Crítics d’Art (ACCA) i de l’Associació Internacional de Crítics d’Art (AICA).
Ha desenvolupat la major part de la seva vida professional en l’àmbit de la televisió (Televisió de Catalunya, TV3, 1986-2014), com a productora de programes culturals, documentals, debats, magazins i programes informatius. Ha estat sotsdirectora del programa de debat cultural Millennium durant vuit anys i productora executiva de l’àrea dels programes informatius no diaris de TV3.
Com a investigadora dins el món del art, ha centrat la seva feina en l’estudi de l’obra del pintor Federico Beltran Masses (1885-1949) i el seu temps. Es dedica plenament a l’organització i a la investigació de l’arxiu i fons documentals de l’esmenat pintor (fotografies, reculls de premsa i epistolaris, entre d’altres), a la redacció de la seva biografia i a la realització del catàleg raonat de la seva obra.
Va treballar a la Galeria Maeght de Barcelona (1974-1977). Gràcies a la vinculació amb aquesta galeria, va col·laborar en l’exposició en homenatge al vuitantè aniversari de Joan Miró al Gran Palau i Museu d’Art Modern de París (1974), i a l’exposició inaugural de la Fundació Joan Miró de Barcelona (1975). El 1977 va marxar a Madrid amb l’encàrrec d’instal·lar i dirigir la Galeria Manuel Barbié a aquella ciutat (1977-1981). El 1981 va residir un any a Nova York, on va ampliar la formació i els coneixements, i va estudiar organització de col·leccions de pintura i la gestió de galeries d’art a la l’Escola Nova de Nova York.
Ha organitzat i ha comissariat exposicions (1982-1986) per a diverses entitats, entre les quals destaquen les fetes per al servei d’exposicions de la Generalitat de Catalunya (conjuntament amb Daniel Giralt Miracle) al Palau de Pedralbes, «Antològica Salvador Dalí» (1983); al Saló del Tinell, «Realistes a Madrid, Barcelona» (1983); al Palau Robert, «Paris, New York» (1984); amb la Fundació General Mediterrània de Madrid, «Calidoscopio español» (1984), que es va presentar a diverses ciutats d’Alemanya; a la sala d’exposicions de la Caixa de Barcelona va comissariar (1983-1985), i d’altres com ara «Homenatge a Alexandre de Riquer. Apel·les Mestres», «La imatge de l’animal», «Sho avui», «Camps Ribera» i «Homenatge a Ramón Calsina».
Ha col·laborat amb la Galeria Alain Blondel de París en l’exposició «Federico Beltran Massés 1885-1949» (març-maig 2012) i amb la Galeria Stair Santy de Londres (octubre-novembre 2012) en l’exposició «Federico Beltran-Masses: fantasy, Nocturnes and Portraits in the Jazz Age». Va col·laborar també amb la Fundació Gala - Salvador Dalí (1984-1985), per encàrrec de la Generalitat de Catalunya, i va participar en el projecte de catalogació dels seus fons. Ha assessorat en la formació de col·leccions de pintura a particulars i a empreses, entre les quals destaca l’assessorament per a formar una col·lecció d’artistes novells per a la desapareguda Caixa de Barcelona (1984-1986). |