Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Rosés, Assumpta
Reus (Baix Camp), 27 de novembre de 1949

Àrees de treball: Art del segle xx / Art contemporani / Crítica d’art

Maria Assumpta Rosés Cavallé és llicenciada en belles arts per la Universitat de Barcelona (UB). És membre de l’Associació Catalana i Internacional de Crítics d’Art, professora de dibuix, crítica d’art, historiadora i directora de la revista Artiga.
  Del 1980 al 1994 va ser professora a l’Escola d’Art de la Diputació de Tarragona a Reus, on va treballar en tasques docents i en l’organització de seminaris, conferències i exposicions. Destaquen el I Congrés d’Escoles d’Art de Catalunya (1980), el Seminari sobre el Modernisme a Reus (1984), el cicle Art alternatiu (1986), les exposicions individuals d’obra gràfica de Tàpies, Miró, Palazuelo, Chillida, les d’obra original de Josep Renau, Tom Carr, Eulàlia Grau, Albert Girós, Joan Duran, Artur Heras, Joaquim Chancho, Josep Guinovart, Elena Carbonell, Carme Sanglas, Salvador Juanpere i Aureli Ruiz, entre d’altres, així com altres exposicions monogràfiques i col·lectives. A la mateixa escola, va coordinar la revista Tascomix i va formar part de l’equip de la revista Tasco (1980-1990). Del 1994 al 2011, va ser professora d’educació visual i plàstica de la Generalitat de Catalunya. Del 1981 al 1983 va ser membre del consell directiu del Centre de Lectura de Reus, on va dirigir l’inventari general i el catàleg del patrimoni artístic.
  El 1984, el Departament d’Arts Plàstiques li va encarregar l’exposició i el catàleg Artistes de Reus, mostra itinerant de la Generalitat de Catalunya que es va exposar a Barcelona i a set ciutats catalanes. El 1985 va coordinar l’àmbit d’arts plàstiques de la fira Reus Jove per l’Ajuntament de Reus, amb exposicions d’artistes joves de Tarragona, com ara «Perifèria» i d’alumnes de les escoles d’art catalanes (Massana, Llotja, Lleida, Vilanova i la Geltrú, Facultat de Belles Arts de Barcelona i Escoles de la Diputació de Tarragona). Va completar la mostra «En directe» amb mostres individuals de Frederic Amat, Pep Duran-Esteva, Pere Noguera Carles Pujol i Josep Uclés.

Ha escrit treballs d’investigació, textos de presentació de catàlegs i ha publicat articles en revistes especialitzades, entre els quals destaquen «Art en sec» (Negre+Terra, Barcelona, 1986), revista editada per J. J. Tharrats, dedicada monogràficament a la producció artística i literària del Baix Camp; «Som una nació? Símbols, anècdotes i voluntat nacional en els cartells de la transició democràtica a Catalunya» (Universitas Tarraconensis, Facultat de Filosofia i Lletres, Tarragona, 1987); Catàleg del Museu de Valls (Valls, Ajuntament de Valls, 1991), i «El paisatge de Tarragona en la pintura catalana d’avantguarda», a Joaquim Mir. Pintures del Camp de Tarragona (Barcelona, Fundació La Caixa, 1991).
  Va assessorar la Fundació Caixa de Barcelona i La Caixa per Tarragona entre els anys 1985 i 2001. Va organitzar nombroses exposicions i cicles de conferències, com ara L’escola del Camp i l’Arquitectura del Renaixement a Catalunya, i mostres de promoció d’artistes del Camp de Tarragona, com ara «Ceràmica Nova», «Art Fora Muralla», «Sediments Formals» i «Resídua», entre d’altres, i mostres individuals, com ara «Marcel Pey», «Joaquim Chancho», «Gonzalo Lindín» i «Joan Rom», així com les antològiques «Hortensi Güell» (1993), «Jaume Mercadé» (1994) i «Joan Rebull» (1999).
  El 2002 va impartir «Els fonaments de l’art modern», complement de l’exposició «De Renoir a Picasso» (Caixaforum, Barcelona). El 1999 va escriure el catàleg i va comissariar l’exposició antològica «Jordi» (Jordi Mercadé) per al Museu de Valls i el Centre d’Art Santa Mónica de Barcelona. El 2001 va comissariar l’exposició i va redactar el catàleg La ciutat il·luminada per les Festes Decennals de la Candela de Valls, amb Eulàlia Valldosera, Carles Pujol, Dolors Puigdemont, Jordi Soler, Albert Macaya, Antoni Abad, Tom Carr, Eloi Puig i Eugènia Balcells.
  És directora de la pàgina web Artiga, revista d’art i pensament (Tarragona, Ajuntament de Tarragona, 2002), dedicada a la difusió d’artistes contemporanis del Camp de Tarragona i de l’exposició a la xarxa «Espais Vitals» dins el cicle Visions de Futur. El 2004 va coordinar el projecte d’art digital a la xarxa TRAOA, de l’artista Àngel Pomerol. Va comissariar i va escriure el catàleg de Galeria Adrià, un punt de referència en l’art dels anys setanta a Catalunya (Valls, Museu de Valls, 2006) i de l’exposició UN NUS. Compromís i mètode per a un projecte d’art contemporani (Valls, Museu de Valls, 2007). El 2006 va fundar a Tarragona Artiga. Revista d’Art i Pensament Contemporani, amb Antonio Salcedo, Cèlia del Diego i Ivan Favà. El 2009 va impartir a Caixa Forum Barcelona el curs Joaquim Mir. El context de la pintura. Va publicar el llibre Martí Royo. La terra i el foc, un entorn creatiu (Tarragona, Diputació de Tarragona, 2011). Va comissariar i va escriure el catàleg de l’exposició Grup de Tarragona 1970-1972 (Tarragona, Fundació Caixa Tarragona, 2011). El 2012 va comissariar tres exposicions d’homenatge a Joaquim Chancho al Museu d’Art Modern de Tarragona, al Museu de Valls i a la Sala Gaudí de Riudoms. Va publicar el llibre Chancho, els desplaçaments de la pintura (Tarragona, Diputació de Tarragona / Viena, 2013).
  Ha publicat més de tres-cents articles en premsa, a Reus Diari, Diari de Tarragona, La Vanguardia, Catalunya Nova, Avui (1989-1995) i El Punt (edició Tarragona, 1996-2004; edició Catalunya, 2004-2005). Ha fet col·laboracions a Art. Guia de Catalunya i Balears, Tascó, Espais, El Guia, Presència i Transversal.
  Ha guanyat diversos premis, entre els quals destaquen la Beca Padrol Rius d’estudis artístics (1968-1972), el Premi Espais a la Crítica d’Art (1990 i 2003), la Beca de Recerca de la Generalitat de Catalunya (2006) i la Beca Lluís Saumells de la Diputació de Tarragona (2008). En l’àmbit docent, ha publicat treballs i articles sobre l’educació artística i ha participat en experiències pedagògiques i aplicacions didàctiques. En l’àmbit teòric, ha treballat especialment en l’estudi i la divulgació dels artistes del Camp de Tarragona en el vessant històric (Modernisme i art de postguerra) i, principalment, en el seguiment de grups i autors contemporanis.

Es pot completar aquesta informació a:
  — Assumpta Rosés (blog)
  — Assumpta Roses (Facebook)


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors