El seu estudi principal en el camp de la història de l’art, desenvolupat a partir del 1928 amb una recerca i crítica meticulosa de les fonts i una anàlisi articulada dels fenòmens històrics, va ser dedicat a la fortalesa napolitana del Castell Nou. Filangieri va prestar particular atenció a la reconstrucció del castell impulsada per Alfons el Magnànim després de la seva conquesta del Regne (1443). En la transformació aragonesa del castell angeví en una residència senyorial fortificada, per tal de resistir a l’atac de la nova artilleria pesada, va poder documentar la participació de diferents figures procedents dels regnes de la Corona d’Aragó: l’arquitecte mallorquí Guillem Sagrera, l’escultor Pere Joan i els picapedrers Bartomeu Vilasclar i Mateu Forcimanya, entre d’altres. Cal destacar l’obra Architettura e scultura catalana in Campania nel secolo xv (1930).
Aquests artistes van difondre un «estil català» en l’arquitectura de la Campania (palau Gaetani a Fondi, palau Antignano a Càpua i castell Marzano a Sessa), així com en aquella de Sicília (palau Bellomo de Siracusa i palau Chiaromonte a Palerm) i Sardenya (catedrals d’Oristano i Iglesias). Un estil que va penetrar a l’interior del Regne en les dècades successives al regnat d’Alfons V i va deixar una petjada important en el patrimoni arquitectònic del sud d’Itàlia dels segles xv i xvi. En l’intent de reconstruir l’entorn cultural de la cort dels reis de Nàpols de la Corona d’Aragó Filangieri va estudiar els manuscrits de la biblioteca reial, la vida quotidiana a les sales del Castell Nou i el codi de Santa Marta, que presenta, en un lèxic pictòric ple de reminiscències flamenques, els escuts dels membres de la cort del Magnànim.
L’any 1935, després d’haver publicat la seva monografia sobre el Castell Nou (1934), Filangieri va contribuir amb un assaig sobre «La Maison seigneuriale», al volum col·lectiu L’architecture gothique civile en Catalogne, editat per la Fundació Cambó (Mataró, Impremta Minerva, i París, Henri Laurens, 1935), al qual col·laboren també Cèsar Martinell, Josep Puig i Cadafalch, Jordi Rubió, Adolfo Florensa i Guillem Forteza. En la seva aportació posa en relació l’exemple del Castell Nou (un dels últims palaus-castells, «abans del divorci entre l’arquitectura civil i l’arquitectura militar») amb altres residències senyorials catalanes, però la seva anàlisi no arriba a ser mai prou detallada i es demostra un coneixement indirecte —a través dels estudis de Martinell, Feliu, Isidre i Esteve Puig— de l’arquitectura dels principals castells catalans.
El seu últim treball, publicat el 1956 i dedicat a la crònica figurada de Ferraiolo de la Biblioteca Pierpont Morgan de Nova York (segona meitat del segle xv), demostra un cop més el viu interès de Filangieri per l’època els reis de la casa d’Aragó de Nàpols. Entre els articles que ha publicat, destaquen La scultura in Napoli nei primi albori del Rinascimento (Nàpols, Ricciardi, 1920); La casa di Federico d’Aragona in Castel Nuovo (Nàpols, I. T. E. A., 1926); «L’architettura della Reggia Aragonese in Napoli» (L’Arte, Roma, núm. 31, 1928); Architettura e scultura catalana in Campania nel secolo xv (Castelló de la Plana, Talleres de Hijo de J. Armengot, 1930); L’arco di trionfo di Alfonso d’Aragona (Treves, Treccani-Tumminelli, 1932); Castel Nuovo, reggia angioina ed aragonese di Napoli (Nàpols, Banco di Napoli, 1934; 2a ed., Nàpols, L’Arte Tipografica, 1964); Le origini del Rinascimento a Napoli (Nàpols, Giannini & Figli, 1934); «La Maison seigneuriale», a L’architecture gothique civile en Catalogne (Mataró, Fundació Cambó, Impremta Minerva; París, Henri Laurens, 1935); Il codice miniato degli stemmi che si conservava presso la Confraternita di Santa Marta illustrato da Riccardo Filangieri (Florència, Electa, 1950); «La biblioteca dei re aragonesi di Napoli» (Archivio, Prato, núm. 22, segona època, 1955, p. 9-13); Una cronaca napoletana figurata del Quattrocento (Nàpols, Accademia di Architettura, Lettere e Belle Arti / L’Arte Tipografica, 1956), i «Il Libro d’Ore di Alfonso I d’Aragona» (Partenope, Nàpols, 1961). |