La seva tasca de divulgació es materialitzà en la col·laboració en multitud de revistes i diaris d’arreu del món, com ara Serra d’Or; Destino; Cuadernos de Arquitectura; Casabella; Domus; Arquitectura. Revista Nacional de Arquitectura; Hogar y Arquitectura; Hogares Modernos; CAU. Construcción, Arquitectura, Urbanismo; Jano Arquitectura; Arquitecturas Bis; The Architectural Review; Nexus; ON Diseño; Diario de Barcelona; El Noticiero Universal; El País; Avui; El Periódico, i La Vanguardia, entre d’altres. Hi va presentar obres d’autors diversos, d’arquitectura històrica i contemporània, d’urbanisme i d’obra pròpia, així com articles d’opinió, on es palesen la seva condició d’humanista i les seves inquietuds envers la problemàtica i les necessitats ciutadanes i socials, la teoria i l’estètica urbana i el pes de les decisions polítiques. Aquests treballs constitueixen, alhora, un repàs crític de la història urbana i el seu esdevenir cap al futur, i una crònica de les manifestacions avantguardistes del segle xx, i, especialment, del període franquista i de la democràcia, com també dels inicis del segle xxi. Són nombrosos, també, els pròlegs i presentacions de llibres d’altres autors, recollits en les bibliografies que sobre Bohigas s’han publicat (vegeu, entre d’altres, Bohigas / MBM en libros y revistes, amb una introducció de Manuel Vázquez Montalban, «Si Bohigas hubiera sido alcalde», editat per la Universitat de Sevilla el novembre del 2003 dins el cicle Aprendamos de los mayores / 3, organitzat per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Sevilla).
Com a historiador de l’art, les línies d’investigació conreades per Bohigas se centren en l’arquitectura i els arquitectes de finals del segle xix i del Modernisme, de l’època noucentista i de la Segona República espanyola, per enllaçar amb l’arquitectura desenvolupada a Barcelona durant la segona meitat del segle xx, tant l’alineada amb el moviment modern com la que es va produir durant el franquisme i les primeres dècades de la democràcia, i en l’urbanisme històric i el més recent, sempre amb una actitud crítica i pedagògica, amb una anàlisi profunda i aguda, i amb la voluntat de canvi en el terreny cultural, urbà, social i cívic. Del primer tema, i especialment del Modernisme, les seves publicacions constitueixen una valuosa aportació a la historiografia, de consulta obligada: Arquitectura modernista (Barcelona, Lumen, 1968), per la qual va obtenir el Premi Biennal del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya; existeix una versió en italià, amb el títol Architettura modernista. Gaudí e il movimento catalano (Torí, Einaudi, 1969) i l’edició de Lumen del 1972, Reseña y catálogo de la arquitectura modernista, reeditada el 1983 en dos volums per la mateixa editorial (amb una ampliació del catàleg portada a terme per Antoni González i Raquel Lacuesta). A aquests títols cal afegir els articles dedicats a arquitectes modernistes i a l’arquitectura posterior: «Carta al director. Despliegue brunelleschiano en el novecentismo catalán» (Cuadernos de Arquitectura, Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya, Barcelona, 1960); «M. J. Raspall, arquitecto» (Cuadernos de Arquitectura, Barcelona, 1961); «Arquitectura. L’Eclecticisme. El Modernisme. Domènech i Montaner. Gaudí. Sagnier. Puig i Cadafalch. La decoració i el mobiliari» i «Arquitectura: la desintegració del Modernisme. La línia Gaudí. La línia Puig i el retorn al classicisme. L’urbanisme monumentalista. L’arquitectura de l’Exposició de Montjuïc. La línia Domènech i l’entroncament amb la cultura europea. L’art del 25. Els independents. El GATCPAC», a Un segle de vida catalana 1814-1930, vol. ii (Barcelona, Alcides, 1961); «L’arquitectura. Noucentisme i “novecento”» (Serra d’Or, Barcelona, 8 d’agost de 1964); «Notes sobre Gaudí i la Sagrada Família» (Serra d’Or, Barcelona, abril 1965); «Joan Amigó Barriga, otro modernista desconocido» (Cuadernos de Arquitectura, Barcelona, 1966); «La arquitectura del Romanticismo» (Destino, Barcelona, 19 de març de 1966); «Lluís Domènech i Montaner. 1850-1923» (The Architectural Review, Londres, desembre 1967); «Otro aspecto del Modernisme. Viena en Cataluña» (Destino, Barcelona, 25 d’octubre de 1969); «Rafael Masó, arquitecte gironí» (Serra d’Or, Barcelona, abril 1972); «L’arquitectura a Catalunya (1911-1939)», a E. Jardí (ed.), L’art català contemporani (Barcelona, Proa, 1972); «El Modernisme y la arquitectura española del siglo xix» (Arquitecturas Bis, Barcelona, maig 1974); «Bibliografía del Modernisme» (Arquitecturas Bis, Barcelona, juliol 1974); «Del programa polític a la política cultural», a Història de la cultura catalana, vol. vii, El Noucentisme 1906-1918 (Barcelona, Edicions 62, 1996); «L’“Homenot”, dedicat a Gaudí: Josep Pla destaca els valors socials i culturals de l’obra de Gaudí» (Nexus, Barcelona, juliol 1997); «L’arquitectura de la Via Laietana entre la Lliga i la Dictadura», a La construcció de la gran Barcelona. L’obertura de la Via Laietana 1908-1958 (Barcelona, Institut de Cultura, 2001); «Puig i Cadafalch. Un modernista diferent», a El Modernisme. A l’entorn de l’arquitectura, vol. ii (Barcelona, L’Isard, 2002), obra de cinc volums dirigida per Francesc Fontbona. Al llibre Onze arquitectes (Barcelona, La Gaya Ciencia, 1976) analitzà les aportacions i posicions de figures catalanes i estrangeres, com ara Lluís Domènech i Montaner, Vittorio Gregotti, Herman Hertzberger, Josep M. Jujol, Josep Lluís Sert, Alvaro Siza o Robert Venturi, entre d’altres. També va dedicar articles a Adolf Florensa, Josep Pratmarsó, José Antonio Coderch, Manuel Ribas Piera o Sáenz de Oiza, als premis FAD i als antics premis de l’Ajuntament de Barcelona, i als pintors Picasso, Francesc Todó, Armand Cardona Torrandell, Joan Miró, Ràfols Casamada o Enric Planasdurà, entre d’altres.
En aquesta llarga producció cal afegir els títols següents: Barcelona. Entre el Pla Cerdà i el barraquisme (Barcelona, Edicions 62, 1963); Contra una arquitectura adjetivada (Barcelona, Seix y Barral, 1969); La arquitectura española de la Segunda República (Barcelona, Tusquets, 1970), editada també en italià (Bari, Dedalo, 1971) i reeditada en espanyol, en versió ampliada, amb el títol Modernidad en la arquitectura de la España republicana (1998) i en francès (Marsella, Parenthèses, 2004), i Proceso y erótica del diseño (Barcelona, La Gaya Ciencia, 1972). A més, cal destacar els assaigs, epistolaris i memòries, plasmats en llibres com ara Reconstrucció de Barcelona (Barcelona, Edicions 62, 1984); Combats d’incerteses. Dietari de records (Barcelona, Edicions 62, 1989); Dit o fet. Dietari de records II (Barcelona, Edicions 62, 1992); A. Pizza i M. Torres (ed.), Epistorario 1951-1994 (Múrcia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de la Región de Murcia, 2005), i el darrer títol, Passar comptes. Dietari de records III (Barcelona, Edicions 62, 2012).
De les obres arquitectòniques, àmpliament difoses per mitjà de llibres i articles destaquen, a Barcelona, el grup residencial Escorial (c. de l’Escorial, 50, 1952-1962); la Mutua Metalúrgica de Seguros (av. Diagonal, 394-398, 1955-1959); els edificis d’habitatges del carrer de Pallars, 299-317, i de l’avinguda de la Meridiana, 312 bis-318 (1958-1959 i 1959-1966, respectivament); l’església del Redemptor (av. Mare de Déu de Montserrat, 34-40, 1957-1968); el conjunt residencial Bonanova (pg. Bonanova, 92, 1970-1973); l’Escola Thau (ctra. d’Esplugues, 49-53, 1972-1975); l’Hotel Claris (carrer de Pau Claris, 150), on es va conservar la façana de l’antic palau Vedruna, del 1892; la rehabilitació de l’antiga caserna de Roger de Llúria per a la Universitat Pompeu Fabra (Campus de Ciutadella, 1995-2001) i l’ampliació d’El Corte Inglés per la cantonada de la plaça de Catalunya i el carrer de Fontanella (1998-2004), on l’equip MBM va comptar amb la col·laboració de l’arquitecte Albert Puigdomènech. A Esplugues de Llobregat, l’Escola Garbí (c. de Sant Mateu, 13, 1965). Fora d’Espanya, l’equip MBM va projectar i construir, a la Kochstrasse de Berlín (Alemanya), un edifici d’habitatges (1985-1992), i a Parma (Itàlia), la Nova Estació Central i de l’Àrea de Pasubio (2013). De les darreres obres barcelonines realitzades per l’equip cal esmentar l’immoble amb tecnologia punta que acull la Comissaria dels Mossos d’Esquadra, el Servei Català de Trànsit i el Cos Nacional de Policia (pl. d’Espanya, inaugurat el 2010) i la seu del Museu del Disseny de Barcelona (pl. de les Glòries Catalanes, inaugurat el desembre del 2014).
Com a urbanista va projectar, ja en l’època democràtica, el parc de la Creueta del Coll (1981-1987), en què es va aprofitar el cràter d’una antiga pedrera abandonada, amb la incorporació d’escultures d’Ellsworth Kelly, Eduardo Chillida i Roy Lichstenstein; la Vila Olímpica (1985-1992), amb l’edifici d’habitatges de l’illa «Xemeneia de Can Folch» (c. de Moscou), i el Port Olímpic (c. de la Marina - rda. del Litoral, 1989-1992), amb l’edifici de l’Escola de Vela, aquests dos també en col·laboració amb A. Puigdomènech. |