El pare Cebrià Baraut va ser un historiador integral. No se’l pot considerar historiador de l’art en sentit estricte però, en tractar amb la seva característica profunditat les institucions que eren objecte del seu estudi, sempre remarcava els aspectes artístics, i la documentació que ell exhumava resulta fonamental per a aquells que posteriorment volen estudiar l’art medieval, sobretot de l’Urgell i d’Andorra, però també del monestir de Montserrat. Amb tot, la seva bibliografia comporta una munió de petits articles de tema estrictament artístic. Cal destacar, per exemple, «Un inventari del tresor montserratí del 1485» (Montserrat, Abadia de Montserrat, 1983), «El patrimoni pictòric de Montserrat abans de la destrucció del 1812» (Montserrat, Abadia de Montserrat, 1986) i «Les capelles de la muntanya de Montserrat» (Montserrat, Abadia de Montserrat, 1988 i 1993). Pel que fa al patrimoni artístic d’Andorra, cal destacar «Arqueta reliquiari de Sant Esteve d’Andorra la Vella» (Serra d’Or, Barcelona, desembre 1968), «Advocacions i cronologia de les esglésies andorranes, segles ix-xx» (Quaderns d’Estudis Andorrans, Escaldes, 1994), «L’antiga església de Sant Pere Màrtir d’Escaldes» (Quaderns d’Estudis Andorrans, Escaldes, 1990), «Les églises préromanes et romans d’Andorre, xe-xiie siècles» (Les Cahiers de Saint Michel de Cuxa, Sant Miquel de Cuixà, 1975), i referents al bisbat d’Urgell, «La iconografia de les pintures romàniques de Sant Serni de Nagol», a Miscel·lània homenatge a Joan Ainaud de Lasarte, vol. i (Barcelona, Institut d’Estudis Catalans, 1998). |