Com a investigadora, s’ha especialitzat en temes relacionats amb les acadèmies i l’art acadèmic català i espanyol dels segles xviii i xix, i treballa en l’elaboració d’una història de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (RACBASJ). Dins d’aquest camp és coautora de diversos inventaris dels dibuixos de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (RABASF), publicats a la revista Academia; del llibre Historia y alegoría. Los concursos de pintura de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en el siglo xviii (Madrid, Celeste i RABASF, 1994); o del Catàleg del Museu de la Reial Academia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. I-Pintura, amb Francesc Fontbona (Barcelona, RACBSJ, 1999), i autora de Real Academia Catalana de Bellas Artes de Sant Jordi. Exposición antológica de pintura (Sant Sebastià; RACBASJ / Govern de Navarra - Caja de Ahorros de Navarra / Caja de Ahorros de Vitoria y Álava / Diputación Foral de Bizkaia / Real Academia de Bellas Artes de San Fernando; 1999), o de les biografies de Lluís Rigalt i Farriols, Pau Milà i Fontanals, Josep Arrau i Barba, Manuel Vilar i Roca, Antoni Ferran i Satayol, Bonaventura Planella, Gabriel Planella, Joaquim Planella, Ramon Planella, Joan Planella i Daniel Urrabieta Vierge, per al Diccionario biográfico español (Madrid, Real Academia de la Historia, 2011).
Especialment, ha realitzat estudis sobre el paisatgisme català del segle xix, centrats en la figura del paisatgista romàntic Lluís Rigalt i Farriols, sobre el qual ha publicat, entre altres treballs, Lluís Rigalt i Farriols. Vistes de la Barcelona antiga (Barcelona, ACESA/RACBASJ, 1998); Catàleg del Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. III-Dibuixos de Lluís Rigalt (Barcelona, RACBASJ, 2002); Lluís Rigalt i Farriols (1814-1894). Catàleg dels fons del Museu Municipal Vicenç Ros i L’Enrajolada Casa Museu Santacana, i la Col·lecció Bultó (Martorell, Ajuntament de Martorell, 2007); «Els paisatgistes romàntics», a Artistes catalans. Pintors. Romanticisme i Realisme en el segle xix (Barcelona, Nova Catalunya, 2008), o Lluís Rigalt i Farriols (1814-1894). Dibuixos (Barcelona, Palau Antiguitats, 2009).
Així mateix, ha dedicat part de la seva investigació a l’estudi del corrent artístic del Romanticisme català anomenat natzarenisme o purisme, «L’àlbum de dibuixos dedicat a Pau Milà i Fontanals» (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, 2005), o «Els puristes catalans», a Artistes catalans. Pintors. Romanticisme i Realisme en el segle xix (Barcelona, Nova Catalunya, 2008). També s’ha dedicat a l’estudi de la pintura de flors, gènere especialment relacionat amb els inicis de l’Escola de Belles Arts de Barcelona, «La pintura de flors i de natura morta a la Catalunya dels segles xviii i xix», al catàleg de l’exposició «Inanimats. La natura morta a la col·lecció» (Museu d’Art de Sabadell, Ajuntament de Sabadell, 2009).
L’especial interès de l’autora pel dibuix l’ha portat a realitzar diversos treballs que hi estan relacionats, com és el cas de «Catalans al món de Steinlen» (amb Francesc Fontbona), a Steinlen i l’època del 1900 (Barcelona, Institut de Cultura de Barcelona i Museu Picasso, 2000); «Daniel Urrabieta Vierge. Un dibujante español en París. La memoria recuperada», a C. Hernando (dir.), El caso Vierge y su Quijote (Barcelona, Laboratorios Servier, 2005), o Premi Internacional de Dibuix Ynglada-Guillot. 50è aniversari, (Barcelona, RACBASJ, 2012), en el qual s’endinsa en el món de l’art contemporani català i espanyol.
Ha comissariat diverses exposicions, com ara la mostra itinerant «Los premios de la Academia» (1990-1992), que organitzà juntament amb l’equip del Gabinet de Dibuixos de la RABSF; «Lluís Rigalt i Farriols. Vistes de la Barcelona antiga» (Barcelona, 1998-1999); o «Real Academia Catalana de Bellas Artes de Sant Jordi. Exposición antológica de pintura» (Pamplona, Vitòria, Bilbao i Madrid; 1999-2000). L’any 1993 seleccionà i catalogà les peces de l’exposició «Lluís Rigalt en les col·leccions de Martorell» que va tenir lloc el 2003. |