Com a investigador, s’ha especialitzat en temes relacionats amb la literatura artística del Renaixement i del Barroc. Ha publicat una antologia de textos, Barroco en Europa, a la col·lecció «Fuentes y documentos para la historia del arte» (Barcelona, 1983), una detallada edició crítica del tractat de Francisco Pacheco, Arte de la pintura, del 1638 (Madrid, Cátedra, 1990), i ha estudiat en tres articles la figura singular de l’escriptor d’art i col·leccionista de dibuixos i estampes, el canonge valencià Vicente Vitoria (Dènia, 1650 - Roma, 1709). S’ha ocupat també del dibuix català antic i va ser comissari de l’exposició «La col·lecció Raimon Casellas», presentada a Barcelona (MNAC) el 1992 i al Museu Nacional del Prado el 1993. Va publicar la monografia La cova de Sant Ignasi (Manresa, Angle, 1994), un dels conjunts barrocs més destacats de Catalunya. Els darrers anys s’ha ocupat d’aspectes relacionats amb la història del col·leccionisme d’art. Ha publicat en forma de llibre una detinguda investigació sobre la col·lecció pictòrica original del monestir de San Lorenzo de El Escorial, El Escorial como museo. La decoración pictórica mueble en el monasterio de El Escorial desde Diego Velázquez hasta Frédéric Quilliet (1809) (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2002). Treballa en l’estudi del col·leccionisme d’art a Catalunya els segles xix i xx i en la seva relació amb els orígens i l’evolució de la nostra historiografia artística. Uns primers resultats en aquesta direcció es poden trobar en el volum col·lectiu B. Bassegoda (ed.), Col·leccionistes, col·leccions i museus. Episodis del patrimoni artístic de Catalunya (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007); en la ponència «Joan Antoni Güell i López (1875-1958), segon comte de Güell, tercer marquès de Comillas i primer col·leccionista d’escultura policromada barroca», a B. Bassegoda, J. Garriga, J. París (ed.), L’època del Barroc i els Bonifàs. Actes de les Jornades d’Història de l’Art a Catalunya, Valls, 1, 2 i 3 de juny de 2006 (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007); en l’article «El col·leccionisme d’art a Barcelona al segle xix», al catàleg Ànimes de vidre. Les col·leccions Amatller (Barcelona, Museu d’Arqueologia de Catalunya, 2010); Josep Puiggarí i Llobet (1821-1903), primer estudiós del patrimoni artístic (Barcelona, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, 2012); «El gabinet eclèctic de Josep Ferrer-Vidal i Soler (1852-1927)», a Esther Alsina-Clara Beltrán (ed.), El reverso de la historia del arte. Exposiciones, comercio y coleccionismo (1850-1950) (Gijón, Trea, 2015), i Bartomeu Ferrà, Álbum artístico de Mallorca. Edició i estudi per Bonaventura Bassegoda (Bellaterra, Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, 2017). Darrerament ha publicat el volum Visitar les arts del passat. Les exposicions retrospectives a Catalunya, València i Mallorca entre 1867 i 1937 (Barcelona et al., 2022, col. Memoria Artium 29). |