Bonet i Garí, Lluís
Argentona (Maresme), 5 d'agost de 1893 - Barcelona, 30
de gener de 1993
Àrees de treball:
Arquitectura popular / Gaudinisme / Conservació i restauració / Noucentisme / Historiografia |
|
Lluís Bonet i Garí fou arquitecte, amb títol de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona del 1918. Es formà al costat de Josep Puig i Cadafalch i de Jeroni Martorell i Terrats, amb els quals col·laborà en diferents empreses relacionades amb l’estudi de l’arquitectura històrica. Col·laborà amb Puig, Antoni de Falguera i Josep Goday, en l’aixecament de plànols de diverses esglésies per al tercer volum de L’arquitectura romànica a Catalunya, publicat el 1919. Amb aquesta finalitat viatjà, per encàrrec de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i juntament amb un altre estudiant d’arquitectura, Francesc Folguera, en l’expedició organitzada per Puig i Cadafalch per a visitar les riberes del Segre, les comarques de la Seu d’Urgell i Balaguer. Molts anys després, entre 1941 i 1959, en plena dictadura franquista, Bonet celebraria algunes sessions de l’IEC a casa seva.
També col·laborà, a partir del 1915 i sota la direcció de Jeroni Martorell, amb el Servei de Catalogació i Conservació de Monuments (SCCM) de la Diputació de Barcelona, en l’aixecament de plànols i la presa de dades i fotografies de monuments per al Repertori iconogràfic de l’art espanyol, que la Junta de Museus de Barcelona inicià l’any 1913 amb la intenció de participar en una magna exposició dedicada a les indústries elèctriques que s’havia de celebrar el 1917, però que no s’inaugurà fins al 1929, ja amb el nom d’Exposició Internacional de Barcelona. |
L’any 1914, Lluís Bonet es feu soci del Centre Excursionista de Catalunya, adscrit a la Secció d’Arquitectura, d’on era president Jeroni Martorell. En aquesta entitat va néixer el seu interès per l’arquitectura vernacla, i amb l’arquitecte Josep Danés i l’etnòleg Josep M. Batista i Roca, formà, l’any 1923, l’equip científic per a estudiar la masia catalana, amb el finançament de Rafael Patxot. Són fruit d’aquests estudis les publicacions «Estudi de la masia catalana» (Muntanya, Barcelona, 1982) i Les masies del Maresme. Estudi de les masies, elements defensius, ermites i molins (Barcelona, Montblanc-Martín / Centre Excursionista de Catalunya, 1983), que constitueixen interessants aportacions a la historiografia de les construccions pairals del país.
Bonet fou, també, un dels deixebles i admiradors que giraren entorn a Gaudí, a qui va conèixer el 1914. A partir del 1952 treballà en les obres del Temple Expiatori de la Sagrada Família, i juntament amb Francesc de P. Quintana i Isidre Puig Boada, projectà la façana de la Passió amb els seus campanars. Sobre l’obra gaudiniana publicà «L’obra arquitectònica de Gaudí» (La Ciutat i la Casa, Barcelona, 1927); Antoni Gaudí. L’home, l’obra, l’anècdota, en col·laboració amb Isidre Puig Boada i altres autors (Barcelona, Franciscàlia, 1964); «Arquitectura en el Palacio Güell de Barcelona (1886-1889). Arquitecto: Antoni Gaudí» (San Jorge, Diputación Provincial de Barcelona, Barcelona, juliol-agost 1954), i Sagrada Família (Barcelona, Escudo de Oro, 1992).
Altres temes als quals dedicà atenció i que publicà en diversos articles estan relacionats amb edificis històrics i amb l’obra d’arquitectes coetanis: «La casa Larrard del carrer Ample» (La Ciutat i la Casa, Barcelona, gener 1925); «La casa de la Virreina. Barcelona» (La Ciutat i la Casa, Barcelona, 1925); «La Casa de Convalescència. Algunes notes referents a la seva construcció» (Arquitectura i Urbanisme, Barcelona, juny 1934), i «Antoni Puig Gairalt: l’arquitecte i les seves obres» (Arquitectura i Urbanisme, Barcelona, febrer 1936).
Pel que fa a la seva obra de nova planta, Bonet, format en plena eclosió del moviment noucentista, projectà nombroses i interessants obres en aquest llenguatge (la masoveria i el jardí de Can Garí, al Cros d’Argentona, 1926; la Casa Salvat, al carrer del Consell de Cent, 486, de Barcelona, 1928; el pavelló per al Banc Vitalici, de l’Exposició Internacional de Barcelona, 1929, amb un marcat accent déco), i també s’acostà al llenguatge racionalista (edifici Polydor, a Sant Adrià de Besòs, 1930; Casa Maria Darna, a l’avinguda Pearson, de Pedralbes, 1933, o el Banc Vitalici, de Barcelona, 1936-1945). Algunes d’aquestes obres van ser divulgades a través de les revistes Arquitectura i Urbanisme (1933, 1935) i Cuadernos de Arquitectura (1944). |
|
Bibliografia sobre Lluís Bonet i Garí: J. F. Ràfols, Diccionario biográfico de artistas de Cataluña desde la época romana hasta nuestros días (Barcelona, Millá, 1951); Antoni González i Raquel Lacuesta, Barcelona, guía de arquitectura 1929-1996 (Barcelona, Gustavo Gili, 1997, 2a ed., p. 15, 42 i 64); «Lluís Bonet Garí: un segle d’arquitectura catalana» (AB. Arquitectes de Barcelona, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, Barcelona, núm. 21, agost 1989); Homenatge a Lluís Bonet i Garí (Argentona, Ajuntament d’Argentona, 1991); Jordi Bonet i Armengol, Mariona Bonet i Agustí, «L’arquitecte Lluís Bonet i Garí. Aproximació a la seva obra», a Els arquitectes de Gaudí (Barcelona, Col·legi d’Arquitectes de Catalunya, 2002, p. 152-161 i 167); Joaquim M. Puigvert i Solà, Josep Danés i Torras, Noucentisme i regionalisme arquitectònics (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2008), i M. Antònia Carrasco i Raquel Lacuesta, «El repertori iconogràfic de l’art espanyol» (Revista de Catalunya, Fundació Revista de Catalunya, Barcelona, núm. 261, maig 2010, p. 63-96). |
Raquel Lacuesta Contreras
|
|