En la seva tasca d’investigador publicà Les taules gòtiques de Castelló d’Empúries (Girona, Diputació de Girona, 1930), el primer estudi sobre el magnífic retaule de Sant Miquel Arcàngel, de Santa Maria de Castelló d’Empúries (Museu d’Art de Girona), ara documentat com de Joan Antigó i Honorat Borrassà, la importància del qual passà inadvertida fins aleshores. El seu treball Els pal·lis. Or i argenteria a l’orfebreria romànica catalana, publicat a la «Miscel·lània Josep Puig i Cadafalch» de l’IEC (1947-1951), encetava pràcticament la bibliografia sobre aquest tema i encara n’és font de consulta. El seu tema més estimat el sintetitzà a El monestir de Sant Pere de Rodes (Barcelona, Ariel, 1948), una monografia àmplia, molt descriptiva, basada en fonts publicades però també en el profund coneixement directe que tenia de la seva etapa en què intervingué en el monument. Un siglo olvidado de pintura catalana. 1750-1850 (Barcelona, Amics dels Museus, 1951), una monografia paral·lela a una exposició, significà la primera reivindicació sistemàtica d’una època de la pintura catalana que havia estat fins aleshores absolutament descuidada i, per tant, el seu llibre esdevé pioner en aquella matèria.
Bon divulgador, redactà diverses monografies breus per a l’editorial Seix Barral de Barcelona: El monasterio (1941), La catedral gótica i Construcciones romanas (1942), Museos (1944), i va fer la introducció i els comentaris a les làmines d’Imágenes españolas de la Virgen. La Virgen Madre. La Piedad (1941) i Imágenes españolas de Cristo. El Cristo Majestad. El Cristo de Dolor (1943), tots dos d’Ediciones Selectas, de Barcelona. També publicà les síntesis Tres aspectos del románico español. Los claustros. Las portadas. Los capiteles (Barcelona, Pedagógica, 1943); España histórica y monumental. El camino de Santiago (Barcelona, Aymà, 1943); El arte popular en España (Barcelona, Seix Barral, 1948); Guía del arte español. Itinerario a través de sus obras más representativas (Barcelona, Producciones Editoriales del Nordeste, 1953); El arte (Barcelona, Fama, 1955); la conferència «Velázquez y sus comentaristas», integrada en un volum dedicat al Tercer Centenario de Velázquez (Barcelona, Universitat de Barcelona, 1962); el volum més aviat assagístic El arte espectáculo (Barcelona, Editorial Científico-Médica, 1964); Historia de la pintura hispànica. De la Prehistoria a Goya (Barcelona, Aedos, 1962); Las rutas del románico (Barcelona, La Polígrafa, 1965), i Museo del Prado (Barcelona, La Polígrafa, 1968).
A part de la seva llarga experiència com a restaurador de monuments, en qualitat d’investigador formà part d’una generació en la qual l’especialització encara no s’havia imposat i, bé que essencialment era un medievalista, feu aportacions substancials també al coneixement de l’art d’èpoques més modernes. |