Com a investigadora, interessada pel fenomen de la reproductibilitat, ha dedicat sobretot la seva recerca a les arts gràfiques, les arts decoratives i industrials del segle xix i el primer terç del xx i al disseny dels segles xx-xxi, com també a l’estudi del patrimoni i el col·leccionisme artístic dels segles xix-xxi. El discurs d’ingrés a la Reial Acadèmia de Bones Lletres el dedicà a aquest tema: Els capdavanters del salvament. Cura i estudi del patrimoni cultural de Catalunya. Els «doblement» acadèmics de Bones Lletres i Belles Arts (2009).
És autora de més d’una vintena de llibres, entre els quals destaquen Eudald Pradell i la tipografia espanyola del segle xviii (Barcelona, Gremi d’Indústries Gràfiques de Barcelona, 1989), El llibre com a obra d’art a la Catalunya vuitcentista. 1850-1910 (Barcelona, Biblioteca de Catalunya, 1989; Premi Fundació Güell 1988), Xilografies de Josep Obiols (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1990), Aproximació a l’obra gràfica de Subirachs (Barcelona, Mediterrània, 1993), J. Fín (1916-1969) (Barcelona, Omega, 1999), Joies Masriera. 200 anys d’història (Barcelona, Àmbit, 1999), Eusebi Planas (1833-1897), l’il·lustrador de la Barcelona vuitcentista (Barcelona, Curial i Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1999), Catàleg del Museu de Llotja. Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. II - Escultura i medalles (Barcelona, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, 2001), Lluís Masriera (Barcelona, Infiesta, 2002) i L’exaltació del llibre al Vuitcents (Barcelona, Arxiu Històric de la Ciutat i Biblioteca de Catalunya, 2008). Ha participat també en la quinzena de catàlegs de les exposicions temporals del Museu Frederic Marès (Quaderns del Museu Frederic Marès - Exposicions / 1-16) i és autora de nombrosos articles en revistes especialitzades.
Ha col·laborat en diverses edicions col·lectives, com ara Introducción a la historia del arte (Barcelona, Barcanova, 1989); Historia ilustrada del libro espanyol (Madrid, Fundación G. Sánchez Ruipérez, 1996); El llibre d’Or de l’art català (Barcelona, El Periódico, 1997); Arts decoratives, industrials i aplicades, a Art de Catalunya. Ars Cataloniae, vol. xi (Barcelona, L’Isard, 2000); El Modernisme (Barcelona, L’Isard, 2002); Historia de la edición y de la lectura en España 1472-1914 (Madrid, Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2003); Dos segles de disseny a Catalunya (1775-1975) (Barcelona, Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, 2004); Fàbrica, taller i laboratori. La Junta de Comerç de Barcelona. Ciència i tècnica per a la indústria i el comerç (1769-1851) (Barcelona, Cambra de Comerç de Barcelona, 2010); La indústria de les indianes a Barcelona 1730-1850 (Barcelona, Arxiu Històric de la Ciutat, 2011), i Diccionari biogràfic de l’Acadèmia de Bones Lletres (Barcelona, Reial Acadèmia de Bones Lletres, 2012).
Des del 2003 al 2011 ha estat membre del comitè científic del Congrés d’Història de Barcelona, com a assessora de l’àmbit artisticocultural, amb aportacions com ara els articles «Cultura, arts i patrimoni en el Romanticisme. Entre la recuperació del passat i el progrés tècnic», Barcelona, 2003), «Les arts industrials. Bellesa, utilitat, economia» (2007), «De la fèrula acadèmica a la consolidació de la modernitat. Servituds i autonomia de l’art català entre 1775 i 1900» (2009), tots tres publicats a la revista Barcelona Quaderns d’Història (Barcelona), i treballs aplegats dins els volums corresponents editats per l’Arxiu Històric de la Ciutat a la col·lecció «Quaderns del Seminari d’Història de Barcelona».
Ha comissariat, ha assessorat i ha participat en catàlegs de nombroses exposicions a Barcelona, Madrid, Nova York, Cleveland, París, Estocolm, Venècia, Amsterdam i Viena. També a Girona, Sabadell, Terrassa, Vic, Lleida, Alacant, València, Oriola, Novelda, Castelló, Mataró, Arenys de Mar i Salàs, entre d’altres. |