Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Naranjo Niño, Juan
Barcelona, 1960

Àrees de treball: Fotografia / Historiografia

Juan Naranjo Niño va estudiar fotografia a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya de Barcelona (1992-1996). Es va especialitzar en història de la fotografía i en el comissariat d’exposicions. Va ser membre de la comissió assessora del Departament de Fotografia del Museu Nacional d’Art de Catalunya des de que es va crear; assessor de la col·lecció «Fotoggrafia» de l’Editorial Gustavo Gili de Barcelona (2000-2009); director artístic de la Galeria Kowasa de Barcelona (1998-2002); assessor de la secció de fotografia espanyola de la col·lecció de la Fundació Centre Ordóñez - Fundació de Fotografia (COFF) de Sant Sebastià (1998-2000), així com creador i director del departament de fotografia de Soler y Llach de Barcelona (2008-2013). Ha impartit cursos a diverses universitats, entre les quals destaquen la Universitat Politècnica de València, l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona Elisava, l’Escola Massana de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, entre d’altres.

Com a investigador, s’ha centrat en el usos i funcions de la fotografia d’ençà del segle xix. Ha comissariat les exposicions següents: «Joaquim Gomis: de la mirada obliqua a la narració visual» (Fundació Joan Miró, Barcelona, 2012); «Praga, París, Barcelona. Modernidad fotográfica de 1918 a 1948», juntament amb David Balsells (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2010); «Pere Formiguera, revisions 1974-2006» (Caja Madrid, Barcelona; Museu de Sant Cugat, Sant Cugat del Vallès, 2006); «La fotografía en España en el siglo xix» (CaixaForum, Barcelona, 2003); «Joaquim Gomis» (Fundació Joan Miró, Barcelona, 2002); «El museu domèstic. Un recorregut per les fotografies d’Antoni Amatller» (Fundació La Caixa, 2002; exposició itinerant); «Formas, una nueva visión, 1920-1950» (Galeria Kowasa, Barcelona, 2002); «Eugeni Forcano, fotografias 1960-1970» (Galeria Kowasa, Barcelona, 2001); «Pere Català Pic, fotografía, fotomontaje y publicidad, 1929-1939» (Museu d’Osca, Osca, 2001); «Ramón Masats, 1950-1960» (Galeria Kowasa, Barcelona, 2001); «Las fotografías judiciales del Archivo de Julián de Zugasi, 1870» (Residència d’Investigadors, Consell Superior d’Investigacions Científiques, Barcelona, 2000); «Agustí Centelles, el compromiso de la mirada» (Galeria Kowasa, Barcelona, 2000); «Cesar Domela» (Diputació Provincial d’Osca, Osca, 1999); «Pere Casas Abarca, fotografías de arte» (Diputació Provincial d’Osca, Osca, 1998); «Florance Henri» (Galeria Kowasa, Barcelona, 1998); «Les avantguardes fotogràfiques a España, 1925-1945» (Centre Cultural Fundació La Caixa, 1997); «Antoni Arissa. Un camino hacia la modernidad» (Ibercaja, Osca, 1996); «Emili Godes» (Ibercaja, Osca, 1995); «Revisiones, Karen Knorr, Olivier Richon, Susan Tragmar, Garri Fabian Miller» (Monestir de Veruela, Veruela del Moncayo, 1994); «Temps d’ahir. Arxiu d’Etnografia i Folklore de Catalunya», amb Lluís Calvo i Joseph Mañá (Centre Cultural Fundació La Caixa, Barcelona, 1994), i «Registres fotografíes d’Audouard i A. Esplugas», amb Marta Gili (Fundació Caixa Barcelona, Barcelona, 1990).
  Ha publicat diversos llibres i articles, entre els quals destaquen Valorar el arte contemporáneo (Madrid, La Fotografía, 2012); «The history of Spain photography», a The history of European photography (Eslovàquia , 2010); «Més enllà del blanc i negre. Fotografia a Catalunya (1970-1980)», a Nadala (Barcelona, Fundació Lluís Carulla, 2012); Nueva visión, fotografía, arte e industria en Germaine Krull, metal y el la fotografía industrial (Madrid, Guillermo de Osma, 2011); «Expandint la visió Josep Maria Sert i la fotografia», a Josep Maria Sert. L’arxiu fotogràfic del Model (Barcelona, Arts Santa Mònica, 2011); La fotografía, una nueva forma de mirar el mundo (Bilbao, Museo de Bellas Artes de Bilbao, 2008); «Josep Sala» (A. C. La Revista del GATEPAC, Madrid, 2008); «Baldomer Gili Roig. Fotògraf», a Baldomer Gili i Roig, 1873-1926. L’objectiu del pinzell (Lleida, Museu d’Art Jaume Morera, 2008); «Josep Buil, entre el humanisme i el subjectivisme fotogràfic», a Josep Buil Mayral (Girona, Ajuntament de Girona, 2008); Edouard-Denis Baldus (Sant Sebastià, Espacio DV, 2007); «Más allá del documento. Fotografía en España 1839-2005» (Exit Express, Madrid, novembre 2005); «Josep Renau, el fotomontaje entre la agitación política y la producción artística», a Josep Renau. Fotomontador (València, Institut Valencià d’Art Modern, 2006); «Eduardo Westerdahl, una vida óptica», a Eduardo y Maud Westerdahl. 2 miradas del siglo xx (Las Palmas de Gran Canaria, Centro Atlántico de Arte Moderno, 2005); «José Manuel Aizpúrua, fotografía y modernidad», a José Manuel Aizpúrua, fotógrafo 1902-1936. La mirada moderna (Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2004); «Las tarjetas de visita. Del retrato privado a la imagen pública», a De París a Cádiz, Calotipia y Colodión (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2004); «Esteve Terradas, fotògraf», a Esteve Terradas Illa (1883-1950). Enginyeria, arquitectura i ciència al segle xx (Barcelona, Universitat Ramon Llull, 2004); «Naixement, usos i expansió d’un nou mitjà, la fotografia a Catalunya en el segle xix», a Introducció a la història de la fotografia a Catalunya (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2000); «Photography and ethnography in Spain», a History of Photography (1997), i «Del pictorialisme a la nova visió», a Imatges, fotografia catalana (Barcelona, Actar, 1996). És editor del llibre Fotografía, antropología y colonialismo (Barcelona, Gustavo Gili, 2006), i ha col·laborat en diverses revistes, entre les quals destaquen History of Photography (Londres), Exit (Madrid), Exit Book (Madrid), Coleccionar Arte Contemporáneo (Madrid), Avenç (Barcelona), Impressions (Barcelona) i Barcelona Metropolitana (Barcelona).


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors