Com a investigadora, s’ha especialitzat en temes relacionats amb l’art del gravat i l’estampació, així com en la seva història, teoria i tècnica. Ha realitzat els catàlegs raonats de l’obra gravada de Marià Fortuny i Marsal i de Marià Fortuny i de Madrazo. És autora dels llibres següents: Fortuny gravador. Estudi crític i catàleg raonat (Reus, Rosa de Reus, 1991); Del cobre al papel (Barcelona, Icària, 1994); Mariano Fortuny Marsal y Mariano Fortuny Madrazo. Dibujos y grabados, amb M. Cuenca (Madrid, Biblioteca Nacional, 1994); Guía para la identificación de grabados (Madrid, Arco Libros, 2003), i Trilogy about several urban view and landscape prints (Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, 2021).
Els resultats de les seves recerques s’han publicat en més d’un centenar d’articles, capítols de llibres i catàlegs, entre els quals destaquen els següents: «Hokusai como modelo. Precisiones sobre dibujos de Fortuny» (Archivo Español de Arte, Madrid, 1993); «Picasso, Miró, Clavé i Tàpies. De la tradició a la innovació en el gravat» (Serra d’Or, Barcelona, 1993), que va obtenir el Premi Espais a la Crítica d’Art 1994; «Mariano Fortuny à la Bibliothèque nationale de France. Deux estampes inédites» (Nouvelles de l’Estampe, París, 1995); «Remarques sobre els llibres d’artista» (Serra d’Or, Barcelona, 1996); «Desafiament en el full de paper», a Picasso. La formació d’un geni, 1890-1904 (Barcelona, Lunwerg, 1997); «Rafael Estrany gravador» (Ausa, Sabadell, 1997); «Reflexos de l’estampa japonesa en l’art català» (Serra d’Or, Barcelona, 1998); «Paisatges en blanc i negre. Picasso», a Paisatge interior i exterior (Barcelona, Museu Picasso, 1999); «Fortuny visto por Van Gogh» (Goya. Revista de Arte, Madrid, 2000); «Apunts sobre els elements avantguardistes en l’obra de Fortuny», a Fortuny (1838-1874) (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2003); «La llarga repercussió plàstica de les estampes de la “Bíblia Natalis” (Serra d’Or, Barcelona, 2008); «Un dibujo inédito de Rogelio de Egusquiza. Copia del dibujo preparatorio de la Sibila Líbica de Miguel Ángel» (Archivo Español de Arte, Madrid, 2007); «Bellesa i experimentació en el gravat de Marià Fortuny», a Marià Fortuny. Gravats (Palma, Obra Social i Cultural Sa Nostra, 2008); «Nuevos aspectos de la relación artística entre Rogelio de Egusquiza y Mariano Fortuny Madrazo» (Trasdós. Revista del Museo de Bellas Artes de Santander, Santander, 2008); «El arte del grabado auxiliar y testigo del arte de curar» (Matèria, Barcelona, 2008), i «El servicio de dibujos y grabados de la BNE, crisol para la investigación iconográfica», a Actas del Encuentro Internacional de Hispanistas con motivo del Tricentenario de la Biblioteca Nacional de España (Madrid, Biblioteca Nacional, 2012).
Ha comissariat diverses exposicions dedicades a l’art del gravat, entre les quals destaquen la de Marià Fortuny i Marsal i Marià Fortuny i de Madrazo, «Dibujos y grabados a la Biblioteca Nacional de España» (Madrid, 1994; cocomissària) i les particulars: «Mestres del gravat modern. París 1865-1940» (Sala d’Art A. Ramón, Barcelona, 1988); «Escultor-Gravador o del cisell al burí» (Sala d’Art A. Ramón, Barcelona, 1991); «Entre París i Barcelona. Vint-i-cinc anys de gravat català (1915-1940)» (Sala d’Art A. Ramón, Barcelona, 1995), i «Marià Fortuny, gravats a Sa Nostra» (Eivissa, Maó, Ciutadella i Palma; 2008-2009). Ha dictat conferències a Barcelona (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Museu Picasso, Amics dels Museus, Caja Madrid, Fundació La Caixa, Catalunya Caixa i Universitat de Barcelona), Tarragona (Universitat Rovira i Virgili), Girona (Jornades sobre la Imatge, Fundació Vares), Palma (Fundación Juan March i Fundació La Caixa), Madrid (Biblioteca Nacional) i El Escorial (cursos de la Universitat Complutense de Madrid).
Col·labora en les revistes Archivo Español de Arte, Goya. Revista de Arte, Nouvelles de l’Estampe, Matèria, Serra d’Or, Trasdós, Pausa, Grabado y Edición, ArtCiencia.com, El Artista i On the W@terfront, entre d’altres.
Experta en gravat, ha treballat i col·labora puntualment en qüestions de catalogació i identificació d’estats, edicions, originalitat o autoria, amb institucions com ara el Museu Picasso de Barcelona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu de l’Abadia de Montserrat i la Biblioteca Nacional d’Espanya, entre d’altres.
El 2021 va rebre el Gran Premio Ceán Bermúdez de las Artes del Dibujo, la Estampa y el Libro Ilustrado, de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid). |