La seva recerca està centrada en l’estudi del romànic —iconografia, miniatura, pintura mural, portades romàniques—, així com el pelegrinatge a Compostel·la i Jerusalem, i és un reconegut especialista en la catedral de Santiago de Compostel·la, l’scriptorium i la portada de Ripoll, el mosaic d’Otranto, el brodat de la Creació de Girona, o la pintura sobre taula catalana. És autor de diversos llibres: Os traballos e os días na Galicia medieval (Santiago de Compostel·la, USC, 1995); El calendario medieval hispano. Textos e imágenes (siglos xi-xiv) (Salamanca, Junta de Castilla y León, 1996); Introducción al método iconográfico (Barcelona, Ariel, 1998); El Pórtico de la Gloria (Madrid, San Pablo, 1999); Profano y pagano en el arte gallego (con Fátima Díez Platas) (Santiago de Compostel·la, Universidade de Santiago de Compostela, 2003); A vieira en Compostela. A insignia da peregrinación xacobea (text castellà, anglès i gallec; Santiago de Compostel·la, Fluir, 2007); El romànic a les col·leccions del MNAC, amb Jordi Camps (edició en espanyol, anglès, francès i català; Barcelona, Lunwerg, 2008); Compostela y Europa. La historia de Diego Gelmírez (amb edició en espanyol, anglès, francès, italià i gallec; Milà, Skira, 2010), i El Tapís de la Creació (amb edicions en espanyol, anglès, francès, alemany i rus; Girona, Capítol del la Catedral de Girona, 2011).
És també autor de nombrosos articles en revistes especialitzades i de reconegut prestigi, com ara Prospettiva, Archivo Español de Arte, Cahiers de Civilisation Médiévale, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Arte Medievale i Arte Lombarda, entre d’altres). Forma part del comitè de redacció o científic de Iconographica, Troianalexandrina, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Ad Limina, Compostellanum, Quintana. Participa activament en nombroses trobades i congressos internacionals. Va ser comissari de les exposicions: «Lluís Domènech i Montaner i la descoberta del romànic» (Museu Nacional d’Art de Catalunya —MNAC—, 2006); «El romànic i la Mediterrània: Catalunya, Toulouse i Pisa, 1120-1180», en col·laboració amb J. Camps (MNAC, 2008); «El cel pintat. El Baldaquí de Tost» (Museu Episcopal de Vic —MEV—, 2008); «La princesa sàvia. Les pintures de santa Caterina de la Seu d’Urgell» (MNAC-MEV, 2009-2010), o «Compostela y Europa. La historia de Diego Xelmírez», organitzada pel Xacobeo de la Xunta de Galícia a París, Roma i Santiago de Compostel·la, entre els mesos de març i octubre del 2010.
És investigador principal del projecte de recerca del Ministeri de Ciència i Innovació Artistas, patronos y público. Cataluña y el Mediterráneo (s. xi-xv) (Magistri Cataloniae, HAR2011-23015), on s’elabora l’Índex Digital d’Artistes Magistri Cataloniae, el qual es pot trobar al portal Magistri Cataloniae (Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i Ministeri d’Economia i de Competitivitat, 2012). Coordina, amb J. Camps, la III International Romanesque Conference, Romanesque Art: Patrons and Processes, organitzada per l’Associació Britànica d’Arqueologia i el MNAC (MNAC, Barcelona, del 7 al 9 d’abril de 2014), així com els volums de l’Enciclopedia del románico en Cataluña de la Fundación Santa María la Real de Aguilar de Campoo (Palència). |