Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Castiñeiras, Manuel
La Corunya (Galícia), 1964

Àrees de treball: Arquitectura romànica / Iconografia / Escultura romànica / Pintura romànica / Miniatura i història del llibre

Manuel Antonio Castiñeiras González (la Corunya, 1964) és des del febrer del 2010 professor agregat d’art medieval a la Universitat Autònoma de Barcelona. L’any 2013 va rebre l’acreditació avançada (catedràtic) de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Anteriorment, va ser conservador i cap de la col·lecció d’art romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (2005-2010), així com professor titular d’història de l’art a la Universitat de Santiago de Compostel·la (1997), on va exercir la seva activitat docent i investigadora entre els anys 1994 i 2005. Ha completat la seva formació amb estades de recerca a centres de reconegut prestigi com l’Escola Normal Superior de Pisa (1987-1988), el Centre d’Estudis Superiors de Civilització Medieval de la Universitat de Poitiers (1989), la II Universitat de Roma Tor Vergata (1989-1991) o The Getty Conservation Institute (Los Angeles, 1996).
  Va ser vicepresident de l’Associazone Italiana degli Storici dell’Arte Medievale (ASAME) amb seu a Parma, i membre associat del comitè de directors del Centre Internacional d’Art Medieval (ICMA) (2007-2011), amb seu al museu The Cloisters de Nova York. És membre del Comité Internacional de Expertos del Camino de Santiago del Xacobeo de la Xunta de Galícia, que recentment ha organitzat el VIII Congreso Internacional de Estudios Jacobeos a Santiago de Compostel·la, així com membre del Comitè Científic per la Restauració del Pòrtic de la Glòria en el marc del projecte Catedral de la Fundación Pedro Barrié de la Maza (2008-2011). De la mateixa manera, és membre de la la British Archaeological Association (BAA) i soci corresponent estranger (associé correspondant étranger) de la Société Nationale des Antiquaires de França, amb seu al Museu del Louvre. L’any 2012 el van convidar al Japó com a membre (fellow) de la Japan Society for the Promotion of Science i a la Universitat de Pennsilvània (Departament d’Història de l’Art, Philadelphia, EUA), com a professor convidat (guest professor). És doctor en història de l’art per la Universitat de Santiago de Compostel·la, amb Premi Extraordinari de Doctorat (1993).

La seva recerca està centrada en l’estudi del romànic —iconografia, miniatura, pintura mural, portades romàniques—, així com el pelegrinatge a Compostel·la i Jerusalem, i és un reconegut especialista en la catedral de Santiago de Compostel·la, l’scriptorium i la portada de Ripoll, el mosaic d’Otranto, el brodat de la Creació de Girona, o la pintura sobre taula catalana. És autor de diversos llibres: Os traballos e os días na Galicia medieval (Santiago de Compostel·la, USC, 1995); El calendario medieval hispano. Textos e imágenes (siglos xi-xiv) (Salamanca, Junta de Castilla y León, 1996); Introducción al método iconográfico (Barcelona, Ariel, 1998); El Pórtico de la Gloria (Madrid, San Pablo, 1999); Profano y pagano en el arte gallego (con Fátima Díez Platas) (Santiago de Compostel·la, Universidade de Santiago de Compostela, 2003); A vieira en Compostela. A insignia da peregrinación xacobea (text castellà, anglès i gallec; Santiago de Compostel·la, Fluir, 2007); El romànic a les col·leccions del MNAC, amb Jordi Camps (edició en espanyol, anglès, francès i català; Barcelona, Lunwerg, 2008); Compostela y Europa. La historia de Diego Gelmírez (amb edició en espanyol, anglès, francès, italià i gallec; Milà, Skira, 2010), i El Tapís de la Creació (amb edicions en espanyol, anglès, francès, alemany i rus; Girona, Capítol del la Catedral de Girona, 2011).
  És també autor de nombrosos articles en revistes especialitzades i de reconegut prestigi, com ara Prospettiva, Archivo Español de Arte, Cahiers de Civilisation Médiévale, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Arte Medievale i Arte Lombarda, entre d’altres). Forma part del comitè de redacció o científic de Iconographica, Troianalexandrina, Cahiers de Saint-Michel de Cuxa, Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Ad Limina, Compostellanum, Quintana. Participa activament en nombroses trobades i congressos internacionals. Va ser comissari de les exposicions: «Lluís Domènech i Montaner i la descoberta del romànic» (Museu Nacional d’Art de Catalunya —MNAC—, 2006); «El romànic i la Mediterrània: Catalunya, Toulouse i Pisa, 1120-1180», en col·laboració amb J. Camps (MNAC, 2008); «El cel pintat. El Baldaquí de Tost» (Museu Episcopal de Vic —MEV—, 2008); «La princesa sàvia. Les pintures de santa Caterina de la Seu d’Urgell» (MNAC-MEV, 2009-2010), o «Compostela y Europa. La historia de Diego Xelmírez», organitzada pel Xacobeo de la Xunta de Galícia a París, Roma i Santiago de Compostel·la, entre els mesos de març i octubre del 2010.
  És investigador principal del projecte de recerca del Ministeri de Ciència i Innovació Artistas, patronos y público. Cataluña y el Mediterráneo (s. xi-xv) (Magistri Cataloniae, HAR2011-23015), on s’elabora l’Índex Digital d’Artistes Magistri Cataloniae, el qual es pot trobar al portal Magistri Cataloniae (Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i Ministeri d’Economia i de Competitivitat, 2012). Coordina, amb J. Camps, la III International Romanesque Conference, Romanesque Art: Patrons and Processes, organitzada per l’Associació Britànica d’Arqueologia i el MNAC (MNAC, Barcelona, del 7 al 9 d’abril de 2014), així com els volums de l’Enciclopedia del románico en Cataluña de la Fundación Santa María la Real de Aguilar de Campoo (Palència).


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors