Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Barrachina Navarro, Jaume
Barcelona, 24 de juliol de 1951 - Barcelona, 20 d'octubre de 2020

Àrees de treball: Escultura romànica / Escultura gòtica / Arts decoratives / Col·leccionisme d’art

Jaume Barrachina Navarro és llicenciat amb grau i ha publicat una tesi sobre la història de l’art medieval per la Universitat Autònoma de Barcelona, l’any 1975. Des del mateix any és conservador del Castell de Peralada i director del seu museu. Prèviament havia estat tècnic contractat del Museu Picasso de Barcelona (1972-1973) i becari col·laborador del departament universitari d’aquest Museu. Entre el 1976 i el 1977 va preparar els materials i el pla museogràfic del Museu Monogràfic del Castell Vell de Llinars, el jaciment del qual havia estudiat i presentat com a tesi de grau. A banda de l’estudi de les col·leccions de Peralada, ha catalogat importants col·leccions catalanes i d’altres, com ara «Experience and adventures of a collector [George Encil]» (París, ACR, 1999) i materials de múltiples museus, en fitxes publicades o d’ús intern. Entre aquests museus, destaquen el Museu Picasso; el Museu del Castell Vell de Llinars; el Museu Diocesà i Comarcal de Solsona; el Museu de Lleida, Diocesà i Comarcal; el Museu Episcopal de Vic; el Museu Frederic Marès, i el Museu Nacional d’Art de Catalunya. Dins de la seva dedicació a la història del vidre, ha estat sotspresident de l’Associació Internacional d’Història del Vidre i president del comitè espanyol d’aquesta Associació. Fou l’organitzador del X Congrés Internacional de l’Associació (1985) amb seus a Madrid, La Granja i Catalunya. Com a comissari d’exposicions, n’ha organitzat una cinquantena sobre artistes empordanesos actuals, col·labora a les de la Biblioteca del Castell de Peralada, ha estat comissari de «Thesaurus. Art dels Bisbats Catalans» (Barcelona, 1986), de la qual també ha estat director del catàleg, i ha comissariat «La col·lecció somiada. Escultura medieval a les col·lecciones catalanes (Barcelona, 2002).

Ha col·laborat a les revistes Estudios Pro-Arte, De Museus, Lambart, Daedalus, Quaderns d’Estudis Medievals, Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya i Actes dels Col·loquis Internacionals de Ceràmica Medieval del Mediterrani Occidental. Va ser l’editor de la versió espanyola de la col·lecció de l’editorial Planeta DeAgostini «El mundo de las Antigüedades», 34 volums (Barcelona, 1988). Va revisar l’obra Catalunya romànica per a introduir les peces no incloses a causa de l’ordenació geogràfica de l’obra, treball publicat al volum xxvi (Barcelona, 1997). Ha impartit una seixantena de conferències. La seva bibliografia en els àmbits de la història de l’art, el col·leccionisme i les arts decoratives o l’arqueologia, comprèn un gran nombre de fitxes, per exemple dins els catàlegs de les exposicions següents: «Thesaurus» (Barcelona, 1986), «L’època dels genis» (Barcelona, 1988), «Millenium» (Barcelona, 1989), «La col·lecció Raimon Casellas» (Valladolid, 1992), «Pulchra» (Lleida, 1993), «Jaume Huguet» (1993), «La paz y la guerra en la época del tratado de Tordesillas» (Lleida, 1994), «Ars Sacra. Seu Nova de Lleida» (Barcelona, 2001), «La col·lecció somiada» (Barcelona, 2002), «Bartolomé Bermejo y su época» (Barcelona i Bilbao, 2003), «Los Reyes Católicos y la monarquía de España» (Madrid, 2004), «Los Reyes Católicos y Granada» (Granada, 2004-2005) i «La fortuna d’unes obres» (Barcelona, 2006-2007).
  Les investigacions de major amplitud són «Restes d’un claustre empordanès del cercle de Mestre Bartomeu», a Daedalus (Barcelona, 1979); El Castell de Llinars del Vallès, amb Luis Monreal Tejada (Barcelona, 1983); «Reconsideraciones sobre las pinturas del atrio de la Iglesia del Castillo de Alcañiz», a Estudios de iconografia medieval española (Bellaterra, 1984, p. 137-194); «Romànic. Arts sumptuàries», a Art català. Estat de la qüestió. V Congreso Español de Historia del Arte (Barcelona, 1984); «Els museus privats a Catalunya», a De Museus (Barcelona, 1988); «El moble gòtic català d’ús domèstic», a El moble català (Barcelona, 1994); «Vidrio moderno», a Plateria 14. Sobre cuatro casas andalusíes y su evolución, siglos x-xii (Múrcia, 1997); Peralada. Guia del visitant, amb Manel Miró (Peralada, 1998); La col·lecció somiada (Barcelona, 2002); «Les portades de Sant Pere de Rodes» (Locus Amoenus, Bellaterra, 1998-1999); «El Mestre Bartomeu de Girona» (Locus Amoenus, Bellaterra, 2004); «Les arts decoratives catalanes a l’època del Barroc», a L’època del Barroc i els Bonifàs (Barcelona, 2006); «El Mestre Bartomeu de Girona», a L’art gòtic a Catalunya. Escultura I (Barcelona, 2007); «La Portada de Sant Pere de Rodes», a El Romànic i la Mediterrània. Catalunya, Toulouse i Pisa, 1120-1180 (Barcelona, 2008); «Notas sobre usos del vidrio español. 1500-1800», a Frágil transparencia. Vidrios españoles de los siglos xvi a xviii (Iphofen-Lieja, 2011), amb edicions en francès, (Frénésie Venetienne) i alemany (Zerbrechliche Kostbarkeiten); «Maties Muntadas, Jaume Espona i Miquel Mateu: el col·leccionisme d’art antic i d’arts decoratives», a Col·leccionistes, col·leccions i museus, de la col·lecció «Memoria Artium», (Barcelona, 2012); «Hipótesis reconstructiva sobre la tumba de Alfonso VI», a Actas del Congreso Internacional IV Centenario de Alfonso VI (1109-2009) (Lleó, 2012); «El vidre», a El monestir de Sant Llorenç del Munt (Sant Julià de Vilatorta). Catàleg arqueològic (Sant Julià de Vilatorta, 2013), i «Unes anotacions de procedències de la mà de Maties Muntadas», a Anticuaris, experts, col·leccionistes i museus, de la col·lecció «Memoria Artium» (Barcelona, 2013).


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors