Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Mirambell i Abancó, Miquel
Centelles (Osona), 1964

Àrees de treball: Art renaixentista / Art barroc / Conservació i restauració

Miquel Mirambell i Abancó és doctor en història de l’art per la Universitat de Barcelona (1996), és catedràtic d’arts plàstiques i disseny en l’especialitat d’història de l’art des del setembre del 2008. Exerceix com a professor d’història de l’art a l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya des del setembre del 1992, tot i que entre el 1988 i el 1992 fou professor d’història de l’art de l’Escola d’Arts Aplicades i Oficis Artístics Llotja de Barcelona. A més, fou el cap d’estudis de l’Escola Superior de Conservació i Restauració de Béns Culturals de Catalunya (1993-2009), i des del juliol del 2009 exerceix com a director d’aquesta escola. Des del setembre del 2005 és col·laborador docent de la Universitat Oberta de Catalunya, en el grau d’humanitats. Ha impartit cursos d’estiu a la Universitat Catalana d’Estiu (1997-1999) i ha col·laborat al Postgrau en Conservació del Patrimoni Cultural, organitzat per la Universitat Rovira i Virgili i l’Escola d’Art Superior i de Disseny de Tortosa (2009-2010), i també al Màster de Patrimoni Artístic i Cooperació Cultural de la Universitat Rovira i Virgili (2012-2015).
  Actualment, és membre del Consell Superior d’Ensenyaments Artístics adscrit al Ministeri d’Educació, Cultura i Esport (des de l’octubre del 2012). Ha estat cap de la secció d’art del Patronat d’Estudis Osonencs (2006-2014), membre del Consell General del Consorci del Museu de l’Art de la Pell i de la Fundació Cultural Andreu Colomer (2010-2012) i membre del consell de redacció de la revista Ausa (2006-2014). Des del 2002 és membre del consell de redacció de la revista Unicum.
  Ha estat membre de la comissió encarregada d’elaborar l’inventari general dels béns mobles de l’Arquebisbat de Barcelona (1988-1992) i ha col·laborat amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya en l’organització, la documentació i la catalogació de diverses exposicions: «Mestre de pintura catalana dels segles xix i xx» (Tòquio, 1990), «Corpus de Sang. Història i llegenda» (Barcelona, 1990), «Catalunya medieval» (Barcelona, 1992) i «Moble català» (Barcelona, 1994).
  Ha col·laborat amb el Ministeri d’Educació i Ciència en l’elaboració del currículum del títol superior de conservació i restauració de béns culturals (2007), amb la Universitat de Barcelona en el disseny del pla d’estudis del títol de grau de conservació i restauració de béns culturals (2004) i amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya en la redacció dels currículums del títol superior de conservació i restauració de béns culturals (1992 i 2010), del títol superior de disseny (2008-2009) i dels cicles formatius d’ensenyaments artístics (1993-1995).

Com a investigador, s’ha especialitzat en l’art català del segle xvi. És autor del llibre La pintura del segle xvi a Vic i el taller dels Gascó (Vic, Patronat d’Estudis Osonencs, 2002); així com de diversos articles sobre argenteria cinccentista (Ausa, Vic, 2000), història del llibre (Estudis Històrics i Documents dels Arxius de Protocols, Barcelona, 2001), Damià Forment (Unicum, Barcelona, 2005), brodats cinccentistes (Quaderns del Museu Episcopal de Vic, Vic, 2009) i pintura cinccentista (Ausa, Vic, 2011). També s’ha dedicat al segle xviii, publicant el llibre Olost, un poble contra el seu bisbe. La construcció de la catedral del Lluçanès (Olost, Ajuntament d’Olost, 2017) i diversos articles sobre Francesc Tramulles (Unicum, Barcelona, 2004), rellotgeria catalana (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, 2005) i arquitectura i artesania (Estudis Altafullencs, Altafulla, 2006). Finalment, s’ha interessat per la història de la conservació i restauració, en concret ha publicat el llibre Criterios y teorías de la conservación y la restauración del patrimonio artístico a lo largo de la historia (Madrid, JAS Arqueología, 2016) i diversos articles sobre el monestir de Ripoll (Unicum, Barcelona, 2001), el perfil del conservador i restaurador d’obres d’art (Unicum, Barcelona, 2002 i 2006), la pàtina (Unicum, Barcelona, 2003), la demolició de l’església de Santa Maria la Rodona de Vic (IV Congrés de la CCEPC, 2004) i la restauració del temple romà de Vic (Unicum, Barcelona, 2008 i Ausa, Vic, 2008). A més, ha publicat articles sobre la formació del conservador i restaurador de béns culturals: I Congreso Iberoamericano del Patrimonio Cultural (Madrid, 2001), I Congrés del GEIIC (València, 2002), Butlletí de l’Associació d’Arxivers de Catalunya (Barcelona, 2008 i 2009), XIII Reunió Tècnica de Conservació i Restauració (Barcelona, 2012) i Rescat (Barcelona, 2012).
  És autor dels llibres Centelles artística. Un recorregut per la seva història de l’art (Centelles, Ajuntament de Centelles, 2011), L’església de Sant Miquel de Montblanc i el seu teginat (Valls, Cossetània, 2006), amb Joan Fuguet, i El teginat de l’església de Sant Miquel de Montblanc (Valls, Cossetània, 2015), amb Joan Fuguet i Carme Plaza. És coautor de Castillos medievales en España (Barcelona, Lunwerg, 1999); La Guàrdia dels Prats i la seva església (Valls, Cossetània, 2004); Pintura III. Darreres manifestacions. L’art gòtic a Catalunya (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2006); «Art català al món», a Història de l’art català (Barcelona, Edicions 62, 2007), i Història de la Conca de Barberà. Història de l’Art (Montblanc, Consell Comarcal de la Conca de Barberà, 2008). Finalment, ha intervingut en els catàlegs Millenum. Història i art de l’església catalana (Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1989), Catàleg d’escultura i pintura dels segles xvi, xvii i xviii (Museu Frederic Marès) (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 1996), Cathalonia. Arte gótico en los siglos xiv-xv (Madrid, Museo del Prado, 1997), De Flandes a Itàlia. El canvi de model en la pintura catalana del segle xvi. El bisbat de Girona (Girona, Museu d’Art de Girona, 1998), Museu Episcopal de Vic. Guia de les col·leccions (Vic, Museu Episcopal de Vic, 2003), La pintura gòtica hispanoflamenca. Bartolomé Bermejo i la seva època (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2003) i Christus splendor in charitate (Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona, 2004). Ha obtingut el Premi Plana de Vic 1997, concedit al millor treball de la branca de lletres d’interès per a la comarca d’Osona, organitzat pel Patronat d’Estudis Osonencs.


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors