Com a investigadora, s’ha especializat en l’art del segle xix tardà i principis del segle xx, tot i que també ha realitzat presentacions i ha comissariat exposicions d’artistes contemporanis. S’ha interessat especialment en la figura del músic Richard Wagner i la seva influència en l’art espanyol i català, sobre el qual ha desenvolupat bona part de les seves recerques. Des del 1997 ha aprofundit en la iconografia wagneriana, especialment en l’àmbit del Modernisme català, «Escenografías wagnerianas en Cataluña. Distintas propuestas formales a la introducción del wagnerismo en la época del Modernismo» (1997) i «Introducción de la iconografía wagneriana en la Barcelona de la Restauración (1882-1885)» (Boletín de Arte, Màlaga, 1999); «La recepció de la imatge wagneriana pels modernistes catalans» (Revista de Catalunya, Barcelona, 2000); La reforma del drama wagneriano y los artistas españoles. Afinidades teóricas con Appia. Rogelio de Egusquiza, Mariano Fortuny y Madrazo y Adrià Gual, a l’exposició «Adolphe Appia» (Madrid, Círculo de Bellas Artes, 2004), així com la seva participació en els estudis de les obres wagnerianes d’artistes espanyols i catalans (Rogelio de Egusquiza, Marià Fortuny i de Madrazo, Salvador Dalí, Antoni Tàpies i Joan Brossa) a l’exposició «Richard Wagner. Visions d’artistes» (Ginebra, 2005; París, 2006).
Ha escrit textos sobre la relació de Wagner amb les arts plàstiques, destacant les relacions entre el wagnerisme i el Modernisme (escenografies i artistes) en alguns teatres d’òpera espanyols: sobre Tristany i Isolda (Teatre Real, Madrid; Teatre de la Maestranza, Sevilla), Parsifal (Teatre de la Maestranza, Sevilla; Palau de les Arts Reina Sofia, València; Amics del Liceu, Barcelona) i La Valquíria (Teatre de la Maestranza, Sevilla). També ha dirigit i ha coordinat diversos cicles de conferències al voltant de Richard Wagner i la seva època i influències (Ámbito Cultural, El Corte Inglés, Màlaga, 2004, 2008, 2011 i 2012).
Ha estat comissària de diverses exposicions sobre la iconografia wagneriana per al Palau de les Arts Reina Sofia de València, com ara «Imágenes del Anillo del Nibelungo. El Bayreuth de Richard Wagner» (2007), «Parsifal, la búsqueda del Santo Grial» (2008) i «El Anillo de Valencia. Montaje de la Fura dels Baus» (2009), on ha inclòs material original i inèdit del Llegat Joaquim Pena de la Biblioteca de Catalunya, a Barcelona.
L’any 2013 ha estat nomenada comissària de l’exposició «Richard Wagner i Adrià Gual. Els plafons perduts de l’Associació Wagneriana» (Centre d’Arts Santa Mònica, 2013) dins dels actes programats per al Bicentenari Wagner coordinat pels Amics del Liceu. Així mateix treballa en obres destacades de la iconografia wagneriana, on s’inclouen artistes catalans com ara Dalí i Joan Brossa, Wagner i les arts a la pàgina web del Bicentenari Wagner. El 2014 va publicar l’article «La recepció de Gaudi en la premsa francesa del 1908, un article oblidat de Marquina sobre la Sagrada Família», (Revista de Catalunya, Barcelona, 2014; també amb traducció a l’anglès, «The receivement of Gaudi in French press in 1908, a forgotten article from Marquina about the Sagrada Família»).
Per al Museu de Bilbao, ha estudiat l’obra Tristán e Isolda. La muerte de Rogelio de Egusquiza (2015). El 2016 el Museu de Màlaga li va encarregar la investigació, la documentació i la redacció de l’audiovisual Inicio de la colección y del Museo de Málaga (Museu de Màlaga). El 2017, per encàrrec de l’Ajuntament de Màlaga, va comisariar les exposicions sobre Mingorance i una exposició antològica sobre la trajectòria de l’artista Francisco González Romero (Màlaga, 1923). Actualment, realitza la biografia del pintor Josep M. Xiró i Taltabull (Barcelona, 1878-1937).
Ha realitzat les biografies de dues figures del simbolisme català, Josep M. Xiró i Aleix Clapés, per al Diccionario biográfico español (Madrid, Real Academia de la Historia, 2010). L’any 2009, amb motiu del centenari de la mort del compositor Isaac Albéniz, estudià la seva faceta com a col·leccionista a «Isaac Albéniz, amigo y mecenas de artistas plásticos españoles», a Isaac Albéniz. Artista i mecenes (Museu Diocesà de Barcelona, 2009). També va ser cocomissària de l’exposició «Albéniz, leyendas y verdades», a més de l’estudi Albéniz, leyendas y verdades. Aproximación a su universo artístico, per al Centro Cultural Conde-Duque (Madrid, 2009). També va realitzar textos per a l’exposició «Fascinació per Grècia. L’art a Catalunya als segles xix i xx sobre Miquel Utrillo i Josep M. Xiró» (Museu d’Art de Girona, 2009). Ha participat en congressos i ha donat conferències a Barcelona, Tarragona, Madrid, Oviedo, la Corunya, València, Logronyo, Jerez de la Frontera i Màlaga. Ha comissariat o ha prologat exposicions a Oviedo, Barcelona, València, Madrid i Màlaga.
Ha col·laborat en publicacions, com ara Revista de Catalunya, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi; Serra d’Or, de Barcelona; Boletín Museo de Bellas Artes de Bilbao; Espacio, Tiempo y Forma, de Madrid, i Boletín de Arte, de Màlaga. |