Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Navarro Guitart, Jesús
Lleida, 1962

Àrees de treball: Art del segle xix / Art del segle xx / Art contemporani / Avantguardes / Museografia

Jesús Navarro Guitart és llicenciat en història contemporània i en història de l’art per la Universitat de Barcelona i la Universitat de Lleida, respectivament. És director del MORERA. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida des del 1994. Ha cursat el Màster en Arxivística per la Universitat de Barcelona, el Màster en Gestió d’Institucions i Empreses Culturals i el Màster en Art Actual: Anàlisi i Gestió per l’Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona.
  És membre de la Comissió Assessora de Patrimoni Cultural Català de la Generalitat de Catalunya (des del 2007) i forma part del consell de redacció de la revista catalana de museologia Mnemósine (des del 2004). És membre fundador de l’Associació de Museòlegs de Catalunya, ha estat vocal territorial electe de la Secció Territorial de Lleida d’aquesta associació (1995-2022) i membre del Consell Internacional de Museus (ICOM).

Com a investigador, s’ha especialitzat en l’art de finals del segle xix i del xx, especialment d’aquell que es vincula a Lleida i a Catalunya. Ha publicat monografies dedicades a les trajectòries dels principals artistes lleidatans del canvi de segle, com ara Jaume Morera i Galícia (1854-1927). Una aproximació biogràfica a l’home i el seu paisatge (1999) i Xavier Gosé. El ilustrador de la vida moderna (2012). S’ha ocupat també de l’estudi de l’avantguarda lleidatana de la dècada de 1930 i ha publicat la monografia Antoni Lamolla. Biografia d’un pintor (2012). És autor també de publicacions dedicades als artistes de la segona avantguarda a Lleida, com ara Albert Vives i Iglesias. 1926-1983 (1996), Ernest Ibàñez (1996), Víctor P. Pallarès (1998) i El grup Cogul. 1964-1965 (2003). Ha comissariat exposicions dedicades a tots aquests artistes i a Carlos de Haes, Josep Vallribera i Rosa Siré, entre d’altres, així com a autors vinculats a la poesia visual, com Joan Brossa, Guillem Viladot i Josep Iglésias del Marquet.
  També ha publicat Història del Museu Morera. 1915-1990 (1990) i El Museu d’Art Jaume Morera. 100 esdeveniments que han marcat la seva història (2017), ha coordinat la publicació Els tresors dels Museus de Lleida (2006) i ha investigat els arxius de museu, tasca que ha recollit a Els arxius de museu (2000). Ha dirigit campanyes de documentació i informatització de col·leccions artístiques de museus, ha col·laborat amb treballs de catalogació en altres museus de l’Estat espanyol i ha desenvolupat la implantació de sistemes de gestió de la documentació i programes d’arxiu en museus d’art.


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors