Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Faxedas Brujats, M. Lluïsa
Fornells de la Selva (Gironès), 1974

Àrees de treball: Art del segle xix / Art del segle xx / Art contemporani

Maria Lluïsa Faxedas Brujats és doctora en història de l’art per la Universitat de Girona (UdG) i, des del 2003, és professora agregada a la UdG, on imparteix matèries relacionades amb la història de l’art del segle xix fins a l’actualitat. L’any 2025 assumirà la direcció de la Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis de la UdG i l’Ajuntament de Figueres. Anteriorment, ha estat directora del Màster en Turisme Cultural (2012-2014) i coordinadora del Màster en Comunicació i Crítica d’Art (1999-2003). També ha presidit l’Associació d’Amics del Museu d’Art de Girona (2012-2016).

La seva recerca s’ha centrat fonamentalment en temes d’història de l’art contemporani (s. xix i xx), tant en el context internacional com en el català, i en la pràctica de la història feminista de l’art. Aquesta feina s’ha materialitzat en diverses publicacions en llibres i revistes nacionals i internacionals, així com en el comissariat d’exposicions i l’edició dels catàlegs corresponents. D’aquestes darreres, podem destacar «Fina Miralles. Des de més enllà del temps» (Fundació Vila Casas, 2023, amb Maia Creus), «Celso Lagar i Hortense Bégué. Els anys catalans (1915-1918)» (Museu d’Art de Girona, 2021); «Ramon Martí Alsina. El gran dia de Girona: anatomia d’un quadre» (Museu d’Art de Girona, 2012), gràcies a la qual es va fer possible la restauració i l’exposició d’una obra cabdal de la història de la pintura catalana. També va comissariar l’exposició «Manuel Duque. La llegenda daurada dels Déus i dels herois, o el retorn a una literatura pictòrica» (Museu d’Art de Sabadell, 2002), el catàleg de la qual va merèixer el Premi Espais a la Crítica d’Art (2003).
  És autora del llibre Del simbolismo a la abstracción. La unidad de las artes en los orígenes del arte moderno (Gijón, Trea, 2018) i ha publicat, juntament amb Pere Parramon, Art contemporani a Girona, 1994-2019 (GEIEG i Ajuntament de Girona, 2021). Ha escrit, entre d’altres, sobre autors i temes com ara María Paz Jiménez, Hermen Anglada-Camarasa, Josep Colomer, Esther Boix, Enric Ansesa, Quim Corominas, Emília Xargay, Fidel Aguilar, Jaume Xifra, Domènec Fita, Prudenci Bertrana, Anna Manel·la, les dones artistes abstractes, el Salón Femenino de Arte Actual o els artistes que van formar part de l’exili català de la Guerra Civil. 
  També s’ha interessat per qüestions d’historiografia, i en particular per la història feminista de l’art, editant la compilació de textos Feminisme i història de l’art (2009). Ha portat a terme nombroses activitats relacionades amb la introducció de la perspectiva feminista en la docència i és l’autora de la Guia per a la docència universitària amb perspectiva de gènere per a la història de l’art (2018-2020). És coinvestigadora principal del projecte de recerca finançat «Artistas visionarias en España: espiritualidad, feminismo y utopía (1900-2000)». 
  Ha escrit articles i ressenyes per a les revistes Cultura/s, El Temps d’Art, Papers d’Art, Revista de Catalunya o Revista de Girona, i ha organitzat nombroses activitats i jornades d’estudi sobre temes d’art contemporani, com ara Història i historiadors de l’art contemporani a Girona (2007) o Els encontres de la Càtedra (2017-2021). 


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors