Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Rodríguez Samaniego, Cristina
Girona, 1979

Àrees de treball: Art del segle xix / Art del segle xx / Escultura del segle xix / Escultura del segle xx / Ensenyament de l’art / Art i gènere / Modernisme / Noucentisme

Cristina Rodríguez Samaniego és professora agregada d’art modern i contemporani al Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona (UB). És llicenciada en humanitats per la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona el 2002 i doctora en història de l’art per la UB, amb la tesi doctoral Joaquim Claret. Escultor de la Mediterrània, llegida el 2006 i mereixedora de la menció Doctor Europeu. És membre del Grup de Recerca en Història de l’Art i del Disseny Contemporanis (GRACMON) des del 2002.
  Ha dut a terme recerca predoctoral a la Universitat de Reims Xampanya-Ardenes (2004, 2005) i diversos projectes i estades de recerca postdoctorals: al centre André Chastel de la Universitat París IV - Sorbona (2007-2009), finançada pel programa «Beatriu de Pinós» (Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca); a l’Institut d’Art Americà de la Universitat de Buenos Aires (2013, 2018 i 2023), i a la Càtedra de Català de la Universitat de l’Havana (2016). També ha estat investigadora contractada en el marc del subprograma «Juan de la Cierva» del Ministeri d’Economia i Competitivitat (2011-2014), així com investigadora principal (IP) del projecte «Mapa dels oficis de l’escultura, 1775-1936. Professió, mercat i institucions. De Barcelona a Iberoamèrica» (HAR2013- 43715-P), finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació (2014-2016).

La seva recerca gira al voltant de l’art català de finals del segle xix i principis del xx, amb un interès especial en l’escultura i el seu context internacional, especialment en les relacions artístiques amb França i l’Amèrica Llatina en aquest període. També ha estudiat aspectes relatius a la formació artística a Catalunya entre el 1850 i el 1950, fent un èmfasi especial en la tasca docent desenvolupada per dones en aquest àmbit. 
  És autora de diversos llibres, capítols de llibres i articles científics i conferències sobre art, patrimoni i educació artística. També ha estat comissària d’exposicions com ara «Al taller de Josep Clarà. Els guixos d’un escultor irrepetible» (Museu Europeu d’Art Modern, 2016, i Museu de la Garrotxa, 2017), «El cuerpo y la materia» (Fundación Caja de Burgos, Burgos, 2019), «Llotja 250. Formar, idear, crear» (Disseny Hub Barcelona, 2025) o «Genealogies femenines en l’escultura catalana» (Xarxa de Museus d’Art de Catalunya, en preparació).
  Entre les seves publicacions més importants, cal destacar: «La mujer en la enseñanza pública del arte en la Barcelona del cambio de siglo. El caso de Francisca García Ortiz (1853-1923)» (Arte, Individuo y Sociedad, Madrid, 2024); «Rafaela Sánchez Aroca (1869-1939). Artista, docente y periodista cultural» (Trocadero, Cadis, 2023); «Maillol et le ‘noucentisme’», a Aristide Maillol. 1861-1944. La quête de l’harmonie (París, Musée d’Orsay i Gallimard, 2022); «Agapit Vallmitjana i Barbany i l’escultura europea de finals del segle xix», a Els Vallmitjana i l’escultura moderna a Catalunya (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2020); «Un nuevo recurso digital para el estudio de las Bellas Artes. Visualización interactiva de los profesores y las asignaturas de la Escuela de Bellas Artes en Barcelona (1850-1900)» (Arte, Individuo y Sociedad, Madrid, 2017); «Considering national art from the distance: Kineton Parkes and his reflections on contemporary sculpture made in Spain» (Sculpture Journal, Londres, 2016); «La educación artística en la Escuela de Bellas Artes de Barcelona durante el siglo xix. El caso de la escultura» (Arte, Individuo y Sociedad, Madrid, 2013); «Nuevos datos en torno al escultor Josep Bover i Mas (1802-1866)» (Archivo Español de Arte, Madrid, 2013); «Greek and French. A new vision of the Catalan national myth of origin at the beginning of the 20th century through sculpture» (Studies in Ethnicity and Nationalism, Londres, 2013), i «Artistes espagnols au Salon d’automne de 1920» (Cahiers de Civilisation Espagnole Contemporaine, París, 2009). És coeditora dels llibres Modern sculpture and the question of status (2018); Catalunya-Amèrica. L’art entre el viatge i l’exili (s. XIX i XX) = Cataluña-América. Arte entre el viaje y el exilio (s. XIX y XX) (2018); L’escultura a estudi. Iniciatives i projectes (2016), i Diàlegs amb l’antiguitat. El clàssic com a referent en l’art i la cultura contemporànies (2013). 


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors