Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Gil Duran, Núria
Amposta (Montsià), 26 de setembre de 1964

Àrees de treball: Art contemporani / Escultura del segle xix / Escultura del segle xx / Ensenyament de l’art / Art i gènere / Patrimoni

Núria Gil Duran és doctora en història de l’art per la Universitat Rovira i Virgili (URV). És llicenciada en geografia i història, en l’especialitat d’història de l’art, per la Universitat de Barcelona (UB) i va cursar el Màster Europeu Estudis Culturals Mediterranis a la URV, on és professora des del 2005. També és investigadora internacional de la Pontifícia Universitat Catòlica de Valparaíso (Xile). És membre del grup de recerca DHIGECS-COM (UB) i ha estat col·laboradora del grup de recerca GREPAI (Universitat de Girona). És membre del Consell Assessor del Museu de Tortosa i membre de jurats de diferents premis, entre els quals destaca el festival A Cel Obert.

Les línies d’investigació que té obertes són els objectes patrimonials i els museus, la interrelació de l’art amb les ciències socials, el patrimoni, dones i art, i fonts històriques.
  Com a investigadora en història de l’art, s’ha especialitzat en l’art del segle xix, l’art del segle xx i l’art contemporani. En la darrera dècada ha treballat l’art i els artistes de les Terres de l’Ebre amb trajectòria internacional, i s’ha interessat especialment en el patrimoni artístic, pels escultors i els artistes contemporanis. Desenvolupa projectes sobre artistes destacats que han tingut relació amb les Terres de l’Ebre per la seva vida o obra, com ara Pablo Picasso o Emili Fontbona, del qual és coeditora de la seva obra en bronze, projecte presentat al Museu Nacional d’Art de Catalunya, al Museu Picasso de Barcelona, al Museu de Montserrat, al Museu Frederic Marès, al Museu d’Art Modern de Tarragona, a la Casa Museu Verdaguer i a Vil·la Joana, del Museu d’Història de Barcelona.
  Va dirigir la col·lecció «Campus Terres de l’Ebre» de la URV sobre personatges dels segles xix i xx, entre els quals s’inclouen escultors, pintors, arquitectes i músics com ara Agustí Querol, Francesc Gimeno, Felip Pedrell, Victori Beltrí o Carles Mani, incloent-hi nissagues d’escultors ebrencs. Ha impartit conferències sobre Agustí Querol, Carles Mani, el patrimoni artístic del territori ebrenc i escultors ebrencs i ha estat autora de catàlegs i publicacions monogràfiques d’artistes com Miquel Paton (2017), Cinta Sabaté (2019), Emili Fontbona (2020) o Mari Chordà (2022), sobre els quals ha comissariat diverses exposicions.
  És coautora o coordinadora de publicacions, com Història de les Terres de l’Ebre, vol. v, Art i cultura (Tortosa, Fundació Ilercavònia Futur i URV, 2010); Personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle xix (Tarragona, URV, 2010), i Personatges de la història social, política i econòmica del territori ebrenc al segle xx (Tarragona, URV, 2010). Ha publicat a revistes especialitzades articles sobre Modernisme, Picasso, l’art i el seu context, i la didàctica i les disciplines de les ciències socials. És un exemple d’aquesta darrera temàtica l’article «Embats i escomeses de la didàctica de les ciències socials a l’educació primària» (2025). És autora de diverses entrades del Diccionari d’artistes catalans, valencians i balears, de l’Institut d’Estudis Catalans i el Museu Nacional d’Art de Catalunya.
  Ha participat en nombrosos congressos d’àmbit nacional i internacional i ha donat conferències a Tarragona, València, Barcelona, París, Budapest, Montpeller, Nantes, Casablanca, Ginebra i Valparaíso. Ha comissariat i ha prologat exposicions, com ara «Baldomer Galofre, l’homenatge cent anys després», «Llavor ebrenca, patrimoni escultòric dels segles xix i xx», «Llavor ebrenca al Palau», «Benet Espuny, l’artista des de l’ànima», «Patrimoni documental i bibliogràfic de les Terres de l’Ebre», «Col·lecció Cinca-Piqué», «Ignasi Blanc. Berlín 20 + 1», «Primer any d’universitat pública a les Terres de l’Ebre», «Artistes de Tortosa a Avignon», «Història de l’art a través dels cartells. Col·lecció Ricard Salvat», «Matías Krahn», «Art Jove TE», «Pablo Picasso, Emili Fontbona» i «Entre dos segles. Artistes tortosins en temps de canvi».
  Fou tutora d’Art Jove Terres de l’Ebre, de la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya (2009-2012). Com a directora de la Galeria Fernando Alcolea (1996-2001), la va representar en fires com ara ArtExpo, Saló d’Antiquaris de Barcelona o ARCO a Madrid, i en exposicions itinerants a l’Estat espanyol (Barcelona, Madrid, Bilbao, València, la Corunya, Sevilla, Màlaga i Saragossa).
  Com a docent i investigadora, des de la universitat compagina la seva recerca sobre història de l’art amb la recerca de la didàctica de les ciències socials i els projectes d’innovació d’art i patrimoni.


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors