Centra la seva activitat investigadora en l’art romànic (especialment, en l’escultura, la pintura i la iconografia). Ha dedicat diversos treballs a l’estudi dels crismons romànics, com ara «De Roma a los Pirineos. Génesis, evolución y lectura del crismón», a Huesca: Enciclopedia del Románico en Aragón (Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real, 2016), i «Los crismones pirenaicos en la escultura y la pintura románicas a lo largo de las vías principales del Camino de Santiago», a Los caminos a Santiago en la Edad Media: imágenes y leyendas jacobeas en territorio hispánico (siglos ix a xiii) (Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2018).
Ha aprofundit en l’estudi de les representacions romàniques esculpides de la condemna de Daniel al fossat dels lleons: «La imagen de Daniel como paradigma de salvación y como intercesor para satisfacer el anhelo de vida eterna de donantes y comitentes» (Codex Aquilarensis, 2018) i «Les caractéristiques iconographiques des représentations de Daniel dans la fosse aux lions dans la sculpture romane des régions du sinus Leonis» (Les Cahiers de Saint-Michel de Cuxà, 2021). A més, també n’ha estudiat les representacions dels donants: «La representación de donantes y promotoras femeninas en el arte románico: estrategias, modelos y circunstancias», a Féminas: el protagonismo de la mujer en los siglos del románico (Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real, 2020) i «Puertas y donantes. El anhelo de salvación manifestado con imágenes en las postrimerías del siglo xii» (Codex Aquilarensis, 2012).
D’altra banda, s’ha centrat en l’estudi i la reconstitució virtual de conjunts romànics pirinencs dispersos. Així, ha localitzat en museus estatunidencs diverses obres romàniques procedents de la catedral de Jaca i altres conjunts aragonesos. Els resultats d’aquestes troballes han estat recollits a: «A romanesque capital from the cloister of Jaca cathedral in the Art Institute of Chicago», a Pirineu romànic, espai de confluències artístiques (Barcelona, Servei de Publicacions de la Universitat de Barcelona, 2020); «El regalo de los neutrones: un nuevo capitel del claustro de Jaca en el Glencairn Museum» (La Estela, 2021), i «Una revisión a la escultura románica de la comarca zaragozana de las Cinco Villas: últimas aportaciones y nuevas propuestas», a Enclaves del románico hispano: conjuntos, peculiaridades y nuevas aportaciones (Aguilar de Campoo, Fundación Santa María la Real, 2023). Tot això li ha permès proposar diferents hipòtesis de restitució de com podrien haver estat alguns claustres i portades romànics: «Aragonese Disjecta Membra. Recomposing scattered cloister ensembles» (British Archaeological Association, en premsa). Va tenir una especial repercussió mediàtica la troballa en una col·lecció suïssa de sis panells de pintura romànica catalana procedents de les esglésies d’Isavarre, Surp i Cap d’Aran: «Dels Pirineus als Alps: sis fragments de pintures murals romàniques catalanes en una col·lecció particular suïssa» (Lambard, 2023). Aquest descobriment ha estat el punt de partida per determinar la disposició original de les figures dels conjunts pictòrics d’Isavarre i Surp i els resultats s’han publicat a: «Intentando recomponer el rompecabezas. El disperso conjunto de pintura mural del ábside de San Lorenzo de Isabarre» (Anuario de Estudios Medievales, 2025) i «El toro y el león estaban en Suiza. Los fragmentos recientemente descubiertos de las pinturas murales de Surp» (Arte Medievale, 2025). L’anàlisi detallada d’algunes peces descontextualitzades l’ha portat a modificar substancialment la idea existent sobre la configuració original d’algunes portades romàniques aragoneses, com es recull en el text «La portada de San Salvador de Agüero y el tímpano que tomó “prestado” de la cercana iglesia de Santiago» (Lambard, 2020).
Així mateix, ha analitzat els intercanvis artístics al Pirineu en els segles xi i xii i n’ha publicat els resultats a «Échanges d’ateliers et de modèles iconographiques dans la sculpture romane entre les royaumes d’Aragon et Navarre et le Sud-ouest de l’Aquitaine» (Auloron, Édition de la Maison du Patrimoine, 2021). També ha reflexionat sobre la participació social dels ciutadans en la gestió del patrimoni.
Ha estat subcoordinador dels volums dedicats a Barcelona de l’Enciclopedia del Románico en Cataluña i co-coordinador dels de Lleida i Andorra. Des del 2019, és coordinador de la col·lecció de llibres «Pirineus Romànics. Monografies», editada per Edicions de la Universitat de Barcelona i Ars Picta.
Ha impartit conferències i ponències en universitats i altres institucions del Japó, Alemanya, França, Itàlia, Croàcia i el Regne Unit. Ha estat comissari de l’exposició «A quadres» a la Facultat de Belles Arts de la UB (juny del 2011). És creador i administrador del web www.claustro.com. |