Pou van den Bossche, Anna
Barcelona, 11 d'agost de 1972
Àrees de treball:
Art del segle xx / Ensenyament de l’art / Estètica / Pintura del segle xx / Teoria de l’art / Últimes tendències |
|
Anna Pou van den Bossche és professora d’humanitats digitals a la Universitat Internacional de Catalunya i de teoria de l’art a l’Escola Massana i, a més, dirigeix l’escola en línia Art per a Tothom. És comissària de l’IDEAL - Centre d’Arts Digitals (Barcelona), on ha realitzat exposicions immersives, com ara «Barcelona memòria fotogràfica» (2019) i «Dalí cibernètic» (2022). Aquesta darrera mostra va comptar amb la col·laboració de la Fundació Gala - Salvador Dalí i va obtenir el premi Què Fem a la millor iniciativa museística i el premi Revolució 4.0 a la capacitat d’innovació i transformació digital (2022), entre d’altres.
Anna Pou també ha comissariat el Museu Digital Casa Amatller (2023) —des del novembre del 2023, l’entitat rep el nom de Centre d’Art Amatller. Col·labora amb l’Ajuntament de Palamós i, fruit d’aquesta tasca, ha comissariat les exposicions «Joan Puig, l’art de col·leccionar» (2020) —també es va poder veure al Museu del Suro de Catalunya, a Palafrugell (2023)— i «Joaquim Comes, l’emoció del color» (2023).
Llicenciada en història de l’art per la Universitat de Barcelona (UB, 1996), va obtenir una beca de formació de personal investigador del Ministeri d’Educació i Ciència per cursar el màster Pensament, Teoria i Debat en l’Art del Segle xx (UB, 2000) i va participar en grups d’investigació, com Tautologías del Arte Contemporáneo i Arte y Belleza en el Siglo xx. Està treballant en la seva tesi doctoral, que se centra en Dalí i la cibernètica.
L’any 2000 fundà Àgora Serveis Culturals, una empresa que s’encarrega dels serveis educatius d’entitats com la Pedrera, la Fundació Tàpies, el Museu Picasso, el CaixaForum, la Sagrada Família o el Museu d’Història de Catalunya. Dins la tasca pedagògica, destaquen els cursos de formació de professorat a l’Escola Rosa Sensat, la Universitat de Girona, el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, l’Institut Pedagògic de Múnic, la Universitat d’Augsburg, la Universitat de Nuremberg i l’Institut Cervantes de Múnic, on va ser professora des del 2004 fins al 2013. En aquest darrer centre, creà i dirigí el projecte educatiu Ars et Cervantes, en col·laboració amb la Col·lecció Estatal de Baviera (Alte Pinakothek, Neue Pinakothek, Pinakothek der Moderne) i l’Àrea d’Ensenyament Bavaresa. També ha realitzat projectes educatius per a la Fundació Arranz-Bravo o la Fundació Vila Casas i ha impartit nombrosos cursos de formació per als guies oficials de Catalunya i per a aules d’extensió universitària. |
Mentre cursava el màster i participava en els grups esmentats, va investigar la figura de Francisco de Goya i va publicar Los mundos de Goya, amb Joan Sureda (Barcelona, Lunwerg, 2009), i Los Caprichos (Barcelona, La Central, 2011). A més, va participar en el catàleg de la mostra «Goya e Italia» (Govern d’Aragó i Diputació de Saragossa, Museu de Saragossa, 2008). També va col·laborar en la catalogació de l’art públic de Barcelona a Art públic, el catàleg raonat en línia de l’Ajuntament de Barcelona.
S’ha dedicat a la divulgació artística a través de publicacions com: Museos del mundo (Barcelona, Planeta Agostini, 2005, per a La Vanguardia); Grans genis de l’art a Catalunya (Barcelona, Ciro, 2009, per a La Vanguardia), on s’ocupà de les monografies dedicades a Pablo Picasso, Eliseu Meifrèn i Josep Amat, o Grandes genios del arte (Ciro, 2010, per a El Mundo), on va signar les monografies de Manolo Valdés i Lucio Muñoz. També ha escrit articles per a El Temps de les Arts (2019-2020). D’altra banda, la seva tasca divulgativa l’ha fet participar regularment en programes de ràdio i televisió com a especialista en art, creadora de continguts i presentadora: La tarda (Catalunya Ràdio), Tot art (betevé), Àrtic (betevé), This is art (TV3) o Planta baixa (TV3), entre d’altres.
Posteriorment, ha publicat els resultats de les primeres investigacions relacionades amb la seva tesi doctoral en articles, com «Salvador Dalí y la cibernética», a Lecturas emergentes en los campos de la ciencia, tecnología y técnica (Berna, Peter Lang, 2024, col. «Ciencias Sociales en Abierto»), i els ha difós en conferències, com «Dalí, la màquina de pensar», impartida dins el cicle Reformulant Dalí (2024), organitzat per la Fundació Dalí i l’Institut d’Humanitats amb motiu de la mostra «IA: Intel·ligència artificial» (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, 2023-2024). A més, ha publicat una monografia que recull part de les seves investigacions sobre Dalí i la ciència, que es titula Dalí_Art_Ciència_Cibernètica (Barcelona, It Brings Art, 2023), amb pròleg de Montse Aguer. |
|