Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Tena Beltran, Sílvia
Castelló de la Plana (Plana Alta), 9 d'abril de 1975

Àrees de treball: Art del segle xix / Art del segle xx / Art contemporani / Avantguardes / Col·leccionisme d'art

Sílvia Tena Beltran és doctora en història de l’art per la Universitat Jaume I. És membre de l’Associació Espanyola de Crítics d’Art (AECA), l’Associació Internacional de Crítics d’Art (AICA), el Consell Internacional de Museus (ICOM) i vocal de la Junta Directiva de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art (AVCA). Des del 2021 forma part del Consell de Redacció de la Revista de Catalunya (secció «Arts»).
  Ha estat docent als departaments d’història de l’art de la Universitat de València (2004-2008) i de la Universitat Jaume I (2009-2011), així com professora convidada als màsters Gestió Museística: Com Fer Funcionar un Museu, de l’IDEC-Universitat Pompeu Fabra (mòdul «Comissariat i exposicions», juntament amb Valentín Roma), i al Màster Oficial en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic, de la Universitat Autònoma de Barcelona (mòdul «MNAC Pro. Professionals, projectes i processos al Museu Nacional d’Art de Catalunya», edicions del 2014 al 2022).

És membre del grup de recerca DISVA XXI, adscrit a la Universitat Jaume I. La seva tasca investigadora se centra fonamentalment en l’art de postguerra, l’art de les dècades dels anys cinquanta a vuitanta fins a les manifestacions artístiques més recents. S’ha especialitzat sobretot en l’informalisme, la pintura gestual i, en general, en tot el període de la Guerra Freda i la seva relació amb el context cultural i sociopolític. En aquest sentit, ha publicat la monografia Abstracción pictórica y cultura artística en Castellón bajo el franquismo (1940-1980) (Castelló de la Plana, Universitat Jaume I i Diputació de Castelló, 2021), que es basa essencialment en la seva tesi doctoral, defensada el 2016 i titulada Formación y consolidación de la primera abstracción pictórica en Castellón durante el franquismo y la transición democrática (1940-1979). També és autora de les monografies Peiró Coronado. Símbol i matèria (València, lnstitut Valencià de Cultura, 2023), Rossana Zaera. L’emoció representada (Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2013) i Forma y construcción en la plástica de Jaume Rocamora (Tarragona, Contratalla, 2006), així com de diversos articles publicats en revistes i obres col·lectives.
  Ha comissariat exposicions per a institucions com l’Institut Valencià de Cultura, el Museu de Benicarló (MUCBE), la Maison de la Catalogne, la Paris Art Fair i la Basel Art Fair. Algunes d’elles han estat premiades, com ara la seva exposició «Proliferaciones», de Cristina Almodóvar, comissariada per a l’edició del 2018 d’Abierto Valencia, que va ser guardonada amb el Premi del Públic a la Millor Exposició.
  Entre el 1998 i el 2016 ha ocupat el càrrec de coordinadora d’exposicions temporals a diferents museus, com ara l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), on ha participat en la producció de projectes internacionals com El ultraísmo y las artes plásticas (IVAM, 1996), Frank Lloyd Wright. The living city (IVAM, 2000), Richard Hamilton: introspectiva (MACBA, 2003), Duchamp, Man Ray, Picabia (MNAC i Tate Modern, 2008) i Realisme(s). L’empremta de Courbet (MNAC, 2011), entre d’altres.
  Entre els anys 2000 i 2002 ha estat assistent a la direcció científica de la remodelació i posada en marxa de les sales permanents del Patio Herreriano - Museu d’Art Contemporani Espanyol, juntament amb Antonio Bonet Correa, Valeriano Bozal i Simón Marchán. Des del 2017 ocupa el càrrec de cap del Departament de Gestió de Col·leccions i Registre del MNAC, des d’on ha encetat diverses recerques sobre diferents fons de les seves col·leccions, fet que ha permès posar en relleu la importància d’algunes obres —i els col·leccionistes vinculats— mitjançant conferències i publicacions del mateix museu.
  També ha fet estudis en els camps de l’estètica, la museografia, la fotografia, el disseny, el videoart i la performance.

 Es pot completar aquesta informació a:
Silvia Tena (ORCID)
Silvia Tena (Academia.edu)


Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors