Diccionari d'historiadors de l'art català

Diccionari d'historiadors de l'art català, valencià i balear  Inici

Actualització: 06/06/2016

Arad, Lily
Santiago de Xile (Xile), 1 de novembre de 1947 - Rehovot (Israel), 10 de juny de 2022

Àrees de treball: Pintura romànica

De família emigrada a Xile que fugia de l’antisemitisme i la pobresa, el pare, el romanès Abraham Silberman, i la mare, la polonesa Aïda Epstein, enviaren Lily a Israel en fer ella els 18 anys, per protegir-la de la repressió política xilena. Visqué dos anys en un kibbutz, hi aprengué l’hebreu, es casà amb Marco Arad, i estudià a l’Hamidrasha Art College (Tel Aviv), a l’Achva College (Beer-Tuvia) i Història de l’Art a The Hebrew University of Jerusalem, de la que fou professora des del 1996 fins al 2018.

La seva recerca i ensenyament se centraren en l’art bizantí i medieval a Terra Santa i en la cultura visual de Terra Santa, d’Israel i Palestina, a Europa, des dels orígens fins a principis del segle XX. La seva tesi, sobre les pintures romàniques de Santa Maria de Barberà del Vallès, fou el que des de primers dels anys noranta la portà a Catalunya i a l’estudi de l’art català. Coneixia a fons l’art i l’arquitectura romànica, la pintura, l’escultura i la seva iconografia. L’escriví i defensà en hebreu a la Universitat de Jerusalem (1998). Gràcies a un petit equip promotor i, sobretot, a la parròquia i Ajuntament de Barberà del Vallès, fou traduïda al català i publicada amb el títol de Santa Maria de Barberà del Vallès: Fe i poder darrere les imatges sacres (Barcelona: Tabelaria, 2011). Membre de la Societat Catalana d’Estudis Litúrgics (de l’Institut d’Estudis Catalans), en la sessió de l’11 de maig del 2011 parlà sobre «El culto de la Santa Cruz en la cultura visual de Tierra Santa y Cataluña». Entre 2009 i 2014 participà en el projecte spectrum | Visual Translations of Jerusalem, de la Universitat de Jerusalem i el Consell d’Europa. El seu talent i la seva capacitat intel·lectual, així com els amplis coneixements i erudició en arqueologia cristiana s’evidencien en tot el que va escriure, fins al darrer llibre, on, en parlar dels obsequis dels jueus de Jerusalem als monarques austrohongaresos, tracta qüestions com la de la identitat, l’alteritat i la pertinença. Pel que fa a les pintures de Barberà, la seva aportació és cabdal en qüestions d’iconografia i perquè aporta una mirada fresca, diferent. Es pot dir que a partir dels seus estudis hi ha un abans i un després.

Bibliografia de Lily Arad: «The Representation of Cain in Santa Maria de Barberà del Vallès» (Butlletí del Museu Nacional d’Art de Catalunya, núm. 5, 2001, p. 197-203); «Liturgical Aspects in the Iconography of Santa Maria de Barberà del Vallès» (Miscel.lània Litúrgica Catalana, núm. X, 2001, p. 127-138); «The Bathing of the Infant Jesus in the Jordan River and his Baptism in a Font: A Mutual Iconographic Borrowing in Medieval Art» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, núm. 11, 2003, p. 21-44); «Tomando la decisión correcta: el Bathing y Ramon Berenguer IV» (Matèria - Revista d’Art, núm. 2, 2002, p. 267-278); «L’invention de la Vraie Croix à Santa Maria de Barberà del Vallès: une exaltation de la Reconquista, le Comte et l’Eglise» (Études Roussillonnaises, núm. 20, 2003, p. 39-50); «A Biblical Scene in the Service of the Church: King Solomon’s Judgment», a World Congress of Jewish Studies, Jerusalem 2003. Online: www.jewish-studies.org; «From Creation to Salvation in the Embroidery of Girona» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, núm. XII, 2004, p. 59-88); «The Augusta Victoria Hospice on the Mount of Olives and Kaiser Wilhelm II’s Peaceful Crusade», a Jahrbuch des Deutschen Evangelischen Instituts für Altertumswissenschaft des Heiligen Landes 9/10 (Hannover: Selbstverlag des Deutschen Evangelischen Instituts, 2005, p. 126-147); Perception and Action in Kaiser Wilhelm II’s Concept of Jerusalem (Jerusalem: The Hebrew University of Jerusalem and the Konrad-Adenauer-Stiftung, 2005) (Working Paper 44/2005); «Les pintures romàniques de Sorpe. Noves interpretacions» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, núm. XIV, 2006, p. 21-60, amb Montserrat Pagès i Paretas); «The Holy Land Ampulla of Sant Pere de Casserres – A Liturgical and Art-historical Interpretation» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, núm. XV, 2007, p. 59-86); «The Emperor’s New Crowns: A Portrait Between Legend and History on the Mount of Olives», a Proceedings of the International Colloquium on the German Contribution to Cultural Development in Palestine, Jerusalem 21 April 2005, ed. per Michael Heinzelmann i Ejal J. Eisler (Hannover: Verlag des Deutschen Evangelischen Instituts für Altertumswissenschaft des Heiligen Landes, 2008); «Imágenes discretas: La exaltación de la Cruz, la corona y la Iglesia en Cataluña y Tierra Santa», a Imatges indiscretes, Art i devoció a l'Edat Mitjana. Jornades Internacionals, Universitat de Barcelona, Abril 2008, ed. per Rosa Alcoy i Pere Beseran (Barcelona: Universitat de Barcelona, 2011, p. 29-43); «Theater – eine kaiserliche Waffe. Ein himmlischer Segen für den Kreuzzug-Kaiser Wilhelm II. in Jerusalem», a Deutschland und Deutsche in Jerusalem, eine Konferenz in Mishkenot Sha’ananim, März 2007, ed. by Haim Goren and Jakob Eisler (Jerusalem: Mishkenot Sha’ananim, 2011, p. 46-62); «An Absent Presence: Jerusalem in Montserrat» (Miscel·lània Litúrgica Catalana, núm. XX, 2012, p. 435-382); The Crown of Jerusalem – Franz Joseph’s Dream of an Ideal Empire, Jerusalem, Spectrum, 2012); «A (Hi)story of Jerusalem: Memories and Images in the Austro-Hungarian Empire», a Visual Constructs of Jerusalem, a Bianca Kühnel, Galit Noga‐Banai i Hanna Vorholt (ed.), Cultural Encounters in Late Antiquity and the Middle Ages Series (Turnhout: Brepols, 2014), p. 139-152; «Jerusalem in Galicia: From the Navel to the Ends of the Earth», a Between Jerusalem and Europe: Essays in Honour of Bianca Kühnel, ed. Renana Bartal and Hanna Vorholt, Visualising the Middle Ages Series (Leiden and Boston: Brill, 2015), p. 133-153; «Realising a Dream – Emperor Franz Joseph I and his Peoples at the Austrian Hospice in Jerusalem», a At Home in the Orient – The Austrian Hospice in Jerusalem, ed. Markus Bugnyar and Helmut Wohnout (Vienna: Verlag Geschichte und Kunst, 2015), p. 251-280; «Ein Traum wird verwirklicht: Kaiser Franz Joseph I. und seine Völker im österreichisch-ungarischen Hospiz in Jerusalem», a Im Orient zu Hause – Das Österreichische Hospiz in Jerusalem, ed. Markus Bugnyar and Helmut Wohnout (Vienna: Verlag Geschichte und Kunst, 2015, p. 251-279); Gifts from Jersusalem Jews to the Austro-hungarian Monarchs. Identities, Otherness, and Belonging, Oldenburg, De Gruyter 2022.

Bibliografia sobre Lily Arad: Pagès i Paretas, Montserrat, «Lily Arad in memoriam», Miscel·lània Litúrgica Catalana, 2024 (en premsa)


Montserrat Pagès i Paretas

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors