Pilar Tébar Martínez és llicenciada en geografia i història, especialitat d’història de l’art, per la Universitat Autònoma de Madrid, on va realitzar també els cursos de doctorat sobre «Arte español de los siglos xviii al xix y sus relaciones con el arte europeo». Posseeix el certificat d’aptitud pedagògica per la mateixa universitat. És membre de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art (AVCA), de la qual és la presidenta.
Com a investigadora va fer la tesi doctoral sobre El pintor José Aparicio y la enseñanza de las bellas artes en Madrid en el primer cuarto del siglo xix. Ha elaborat la catalogació i l’estudi raonat de diverses col·leccions artístiques per a institucions, entre les quals destaca la localització, catalogació i estudi dels dibuixos del segle xix dels fons de l’Escola de Dibuix del Consolat Marítim i Terrestre, que actualment pertanyen a l’IES Jorge Juan d’Alacant.
Gestora cultural, conservadora i investigadora i crítica d’art, va començar a treballar el 1989 com a historiadora de l’art a la Direcció General de Belles Arts i Patrimoni Cultural de la Conselleria de Cultura de la Comunitat de Madrid. Des del 1998 fins al 2006, ha estat tècnica superior de conservació i documentació del castell de Santa Bàrbara d’Alacant, de la Fundació Eduardo Capa i del Simposium Escultura Alacant. Ha coordinat exposicions amb altres institucions com ara l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), amb les quals ha col·laborat en l’organització i el muntatge d’exposicions de més de cent artistes de talla internacional, com ara Jorge Oteiza, Miquel Navarro, Pablo Palazuelo, Andreu Alfaro, Frabrizio Plessi, Kcho, Gilberto Zorio, Fernando Sinaga, Eugenio Ampudia, Concha Jerez, Luis Gordillo, Francisco Leiro, Venancio Blanco o Ángeles Marco, entre altres.
Des del 2007 fins al 2015 ha format part de l’equip científic de l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert, organisme autònom de la Diputació d’Alacant, com a subdirectora del Departament d’Art i Comunicació Visual Eusebi Sempere i del Departament de Revistes, que edita publicacions monogràfiques especialitzades, científiques i de poesia com, per exemple, Canelobre i Ex Libris. Del 2014 al 2015 va ser directora d’aquest departament. En aquest àmbit, cal destacar la direcció i coordinació del número 64 de Canelobre (Alacant, 2014), número que es va dedicar a les belles arts en el segle xix a la província d’Alacant, i en el qual va participar també amb els articles «José Aparicio Inglada: de Alicante a la corte de Fernando VII» i «La colección de dibujos del Consulado del Mar en el IES Jorge Juan».
Des del curs 2018-2019 és professora tutora del grau d’història de l’art a la seu d’Elx de la Universitat Nacional d’Educació a Distància, i des del 2016 és professora col·laboradora de la Universitat Permanent de la Universitat d’Alacant, institució amb la qual col·labora des del 2007 a les seus d’Alacant, la Vila Joiosa i Biar. També imparteix cursos d’estiu per a la Universitat Miguel Hernández, i altres cursos i conferències sobre art per a municipis i institucions. Ha presentat ponències i comunicacions en congressos i ha col·laborat amb articles en premsa, catàlegs i altres publicacions especialitzades. |