Pascual Miró, Eva
Barcelona, 1964
Àrees de treball:
Mobiliari / Art gòtic / Noucentisme / Arts de la pell / Conservació i restauració |
|
Eva Pascual Miró és llicenciada en història de l’art per la Universitat de Barcelona. Ha realitzat estudis de postgrau en museologia, disseny i condicionament a la Universitat Politècnica de Catalunya, i en diagnòstic i mètodes per a la conservació preventiva als museus a la Universitat Autònoma de Barcelona. És professional lliure de museus i directora de la revista Estudi del Moble (des del 2012), de l’Associació per a l’Estudi del Moble.
És membre de la Junta de l’Associació per a l’Estudi del Moble, del consell de redacció de la revista Estudi del Moble des del 2011 i de l’Associació de Museòlegs de Catalunya. La seva activitat professional s’ha desenvolupat en diversos museus de Catalunya, realitzant tasques de registre, inventari i documentació, com ara el Museu Diocesà de Barcelona, el Museu Episcopal de Vic o el Museu Etnològic de Barcelona. També ha catalogat i documentat col·leccions de mobiliari del Museu de les Arts Decoratives de Barcelona, el Museu d’Història de Barcelona i el Museu del Monestir de Pedralbes. Treballà a la Secció de Difusió i Exposicions del Servei de Museus de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya (1991-1996) i com a col·laboradora a Parramón Ediciones (des del 1997), editorial amb la qual ha publicat vint llibres de tècniques artístiques i de conservació i restauració traduïts a deu idiomes. Ha estat tutora del màster de turisme i altres cursos a distància de l’àmbit del turisme i el patrimoni de l’IUSC (‘International University Study Center’) amb titulació de la Universitat de Cadis (2000-2003). |
Com a investigadora, s’ha especialitzat en el mobiliari del període medieval i del segle xvi, així com el noucentista. Ha dirigit i coordinat la publicació El moble medieval a la Corona d’Aragó (Barcelona, Museu de les Arts Decoratives, 2006) —publicació del curs que, amb el mateix títol, també dirigí el 2005—, en la qual col·laborà amb els articles «Introducció a les tipologies del moble medieval. Els primers exemples», «El moble medieval a la Corona d’Aragó. Els materials i les tècniques», «Tipologies del moble medieval a la Corona d’Aragó. Evolució i pervivència de les formes» i «Els mobles medievals del Museu d’Arts Decoratives». Ha col·laborat als llibres següents: Josep Goday Casals. Arquitectura escolar a Barcelona de la Mancomunitat a la República (Barcelona, Ajuntament de Barcelona i Institut d’Educació, 2008), amb l’article «El mobiliari i la decoració interior de les escoles»; L’art gòtic a Catalunya. Arts de l’objecte (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2008), amb l’article «El moble, els cofres encuirats i les arquetes encuirades», i El mueble del siglo xvi. Mueble para la edad moderna (Barcelona, Associació per a l’Estudi del Moble, 2012), amb els articles «Arcas catalanas del siglo xvi. Evolución de la tipología» i «Caixa».
Ha publicat els articles següents: «L’armari de Cornellà de Conflent» (Estudi del Moble, Barcelona, 2006), «La tècnica del torn en època gòtica als territoris de la Corona d’Aragó. Mobles giratoris. Apunts pel seu estudi» (Estudi del Moble, Barcelona, 2008), «El mobiliari de Josep Goday per les escoles de l’Ajuntament de Barcelona» (Estudi del Moble, Barcelona, 2009), «Caixa de núvia amb retrats» (Butlletí MUHBA, Barcelona, 2010), «Arqueta, Cau Ferrat, obert per obres» (blog del museu, 21 d’abril de 2010), «Arqueta ferrada i encuirada d’època gòtica del Museu d’Història de Barcelona» (Estudi del Moble, Barcelona, 2011) i «La pell als habitatges d’època gòtica a la Corona d’Aragó. Mobles i objectes» (Revista d’Igualada, Igualada, 2011).
També ha col·laborat en articles monogràfics i estudis a les exposicions següents: «L’art en la pell. Cordovans i guadamassils de la col·lecció Colomer Munmany» (Barcelona, Generalitat de Catalunya, La Caixa, 1992); «Moble català. Del món medieval a l’actualitat» (Barcelona, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura, Electa, 1994); «Seu Vella. L’esplendor retrobada» (Lleida, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura i La Caixa, 2003); «Pedralbes. Els tresors del monestir» (Barcelona, Museu d’Història de Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2005); «Patrimoni dispers. L’esplendor medieval a la Segarra» (Cervera, Museu Comarcal de Cervera, 2007); «L’art del ferro. Rusiñol i el col·leccionisme del seu temps» (Sitges, Consorci del Patrimoni de Sitges, 2007), amb els articles «Tiradors i picaportes d’època gòtica a la Corona d’Aragó. Paral·lelismes amb el mobiliari. Una aproximació al seu estudi» i «El mobiliari d’època gòtica a la Corona d’Aragó. Introducció a l’estudi dels elements de ferro aplicats», així com amb la catalogació de diverses obres. També ha col·laborat en els catàlegs Museu Episcopal de Vic. Guia de les col·leccions (Vic, Museu Episcopal de Vic, 2003) i Catàleg de Renaixement i Barroc del Museu Diocesà i Comarcal de Solsona (Solsona; Bisbat de Solsona, Ajuntament de Solsona, Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya; 2004).
Ha col·laborat en la creació de continguts (concepció d’àmbits, redacció de textos, recerca i documentació del material gràfic i sonor) de l’aplicació informàtica 5D Barcelona en Gòtic de la Fundació Barcelona Media Universitat Pompeu Fabra i el Museu d’Història de Barcelona (2010), i en l’assessorament científic, museologia, museografia i documentació de mobiliari per a l’exposició permanent «Un edifici, dues històries» a l’Institut Menéndez y Pelayo de Barcelona. Ha impartit conferències i cursos sobre mobiliari d’època medieval i del segle xvi. |
Es pot completar aquesta informació a:
— Eva Pascual Miró (Academia.edu) |
|
|
|