Natàlia Barenys i Ruiz és llicenciada en història de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona, i postgraduada en documentació del patrimoni per l’Escola de Patrimoni de Barcelona. S’ha especialitzat en la documentació de col·leccions privades d’art: la col·lecció «Josep Palau i Fabre, 1994-1998», amb la publicació d’articles com «El Museu Picasso de Barcelona» (Serra d’Or, Barcelona, 1998), i la col·lecció «Juan Ybarra, 2008-2012», amb l’edició dels dos primers volums sobre pintura (Igol, 2010), amb Susanna Portell, i en solitari, els dos últims, d’arts decoratives —especialment joieria— de tema nàutic (Igol, 2012-2013). També ha fet la documentació de les exposicions «Escoles d’art i publicacions periòdiques d’art a Catalunya» (Museu d’Art de Girona, 2001) i «Marian Vayreda» (Institució de les Lletres Catalanes, 2003), entre d’altres. Ha cocomissariat l’exposició «En Patufet: cent anys. Imaginari, cultura i indústria» (Institució de les Lletres Catalanes, 2004). També ha comissariat l’exposició itinerant «El plasticisme espiritual de Francesc Domingo», de la qual ha editat el catàleg homònim (Barcelona, Diputació de Barcelona, 2007), i l’exposició «Francesc Domingo. De Sant Just a São Paulo» (Fundació Vila Casas, 2024-2025), amb un estudi sociològic de l’obra de Domingo, reprès en el treball «The lyrical realism of Francesc Domingo (1920-37)», publicat en el catàleg de l’exposició European realities. Realism movements of the 1920s and 1930s in Europe (Chemnitz, Kunstsammlungen Chemnitz i Hirmer, 2025). És curadora de l’epistolari Josep Palau i Fabre i Rosa Leveroni (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1998) i, amb Susanna Portell, de l’Epistolari Sebastià Gasch-Josep Francesc Ràfols (Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2002). |