Actualització: 31/08/2018
|
|
Robinson, William H.
Chteauroux (Frana), 26
de mar de 1955
Àrees de treball:
Art del segle xix / Art del segle xx / Modernisme / Avantguardes |
|
William H. Robinson és comissari principal d’Art Modern al Museu d’Art de Cleveland i professor adjunt d’història de l’art a la Case Western Reserve University de Cleveland (Ohio, EUA). Va obtenir el seu doctorat en història de l’art a la Case Western Reserve University el 1988 i va obtenir un diploma en estudis de llengua espanyola a la Universitat de Barcelona l’any 2001. Ha estat un prolífic autor de llibres i articles acadèmics, que ha escrit extensament sobre art del segle xix i el segle xx a Europa i Amèrica amb un enfocament particular en el Modernisme i la cultura avantguardista. Ha organitzat més de trenta exposicions que abasten una àmplia gamma de temes, entre aquests Pablo Picasso i l’art modernista a l’Estat espanyol, els orígens i el desenvolupament del cubisme, els estudis biogràfics i tècnics de les pintures de Vincent van Gogh, l’impressionisme, el postimpressionisme francès, Diego Rivera, l’art modern a l’Amèrica Llatina, Charles Burchfield, la cultura modernista a Amèrica, la teoria de la replicació, Auguste Rodin, el surrealisme, l’anàlisi de conservació de les pintures, les falsificacions i la relació entre el desordre maniacodepressiu i la producció artística.
Robinson ha investigat i ha escrit sobre la vida i l’art de Picasso. Va ser comissari de Cleveland per a tres exposicions de Picasso: «Picasso and things: the still life of Picasso» (Museu d’Art de Cleveland, Museu d’Art de Philadelphia, Museu Picasso i Grand Palais, París, 1992); «Picasso: the artist’s studio» (Museu d’Art de Cleveland, Museu d’Art de Wadsworth Athenaeum, Hartford; catàleg publicat per Yale University Press, 2001), i «Picasso and the mysteries of life: la vie» (Museu d’Art de Cleveland; catàleg publicat per Londres: D. Giles, 2012). Per tal de continuar investigant sobre l’art espanyol dels segles xix i el XX, Robinson va passar un període de residència a Barcelona i va recórrer extensament Catalunya i l’Estat espanyol. Va ser director de projectes, comissari i autor de catàleg de contribució per a «Barcelona i modernitat: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí» (Museu d’Art de Cleveland, Museu Metropolità d’Art, 2006). El projecte va rebre el premi anual de l’Associació Catalana de Crítics d’Art al millor catàleg d’exposicions el 2007. Robinson també ha publicat nombrosos articles i assajos de catàleg sobre l’art modern a l’Estat espanyol i a França. Ha impartit conferències i simposis organitzats sobre temes relacionats, entre els quals destaquen «Barcelona, gresol del modernisme europeu», un simposi internacional al Museu d’Art de Cleveland del qual va ser organitzador i ponent (2007); «Picasso i art espanyol» (Oberlin College, 2006); la conferència dels alumnes distingits «La bomba d’Orsini: Barcelona i l’anarquisme en l’època de la vanguardia» (Universitat Case Western Reserve, 2006); la conferència anual de l’Associació d’Art Universitari (CAA), de la qual va ser organitzador de la sessió i copresident (patrocinat per la Societat Americana d’Historiadors dArt Hispanista), Modernisme i identitat nacional catalana (Boston, 2006). |
Entre altres projectes de recerca i exposicions, Robinson va organitzar «Rodin-100 Years» (Museu d’Art de Cleveland, 2017). També va ser cocomissari d’exposicions i autor col·laborador de «Painting the modernist garden: Monet to Matisse» (Museu d’Art de Cleveland, Royal Academy of Arts, Londres, 2015-2016); «Van Gogh Repetitions» (Yale University Press, 2013), i «Els apòstols del cubisme: difusió del nou estil als Estats Units», a Picasso, Braque, Léger i el llenguatge internacional del cubisme (Roma, Complesso del Vittoriano, 2012). Altres publicacions inclouen «El concepte del Modernisme al món anglosaxó», a Modernisme (Barcelona, L’Isard, 2003); «L’època de l’impressionisme», a Els mestres de l’impressionisme (Ciutat de Mèxic, Institut Nacional de Belles Arts de Mèxic, 1998), i «Native Sons: Burchfield and the Cleveland School of Art», al North by Northwest. The paintings of Charles Burchfield (Nova York, Harry N. Abrams, 1997).
D’especial interès són els estudis científics i tècnics de les pintures de Vincent Van Gogh, qüestions relacionades amb les còpies i les falsificacions, i la relació entre l’art i els trastorns mentals de Van Gogh. Robinson va presentar la conferència «Les còpies de Van Gogh: replicació i originalitat en l’art del segle xix» a la conferència «Replicació del segle xix i el seu llegat digital», celebrada a la universitat cristiana de Texas el 2014 i la conferència «Van Gogh and madness: the artist versus the legend» a la Universitat d’Indiana, Bloomington, el 2013.
La investigació de Robinson sobre Diego Rivera i l’art llatinoamericà va produir la principal exposició i el catàleg associat «Diego Rivera: art and revolution» (Museu d’Art de Cleveland, Museu d’Art del Comtat de Los Angeles, Museu de Belles Arts de Houston i Museu d’Art Modern, Ciutat de Mèxic, 1999-2000), juntament amb conferències i simposis associats: «Reconsiderant Rivera: Modernisme i identitat nacional mexicana» (Museu de Belles Arts de Houston, 1999) i «Rivera: un simposi internacional» (Museu d’Art de Cleveland, del qual va ser l’organitzador del simposi, ponent principal i moderador del grup, 1999). Salvador Dalí i el surrealisme també són àrees de recerca intensa i publicacions properes. Les conferències relacionades inclouen «Exquisite fakes: the treachery of the surrealists» lliurats a la conferència anual de l’Associació d’Art Universitari (CAA) (Nova York, 2000) i la posterior publicació «De Chirico Forgeries: the treachery of the surrealists», publicat a la International Foundation for Art Research Journal (2001). També ha contribuït amb articles sobre una àmplia gamma de temes a les revistes següents: Modern Art Criticism, American Art Review, New Art Examiner, Inland Architecture, Dialogue i Sculpture Magazine.
Les exposicions de Robinson han rebut beques importants de la National Endowment for the Arts, the National Endowment for the Humanities i el Ohio Arts Council. Altres premis inclouen un premi de plata de l’Associació de Museus d’Ohio (OMA) per al seu catàleg «Monet to Dalí: impressionist and modern masters from the Cleveland Museum of Art» (2007), el Premi MUSE de l’Associació Americana de Museus (AAM) per a l’ús de tecnologia innovadora en interpretació artística (2002) i una beca de l’Institut de Recerca Getty per a viatges i recerca a França i l’Estat espanyol (2000-2001). Robinson ha estat president de l’Associació de Museus d’Ohio i president del Panell d’Indemnització Domèstica del Consell Federal de NEA-Arts i Humanitats. Ha impartit seminaris de postgrau i supervisa estudiants de doctorat, sovint en comissions de dissertació, a la Universitat Case Western Reserve. |
|
|
Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona
Telèfon +34 932 701 620. dhac@iec.cat - Informació legal En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors |