Lluny de sumir-se en el desànim i la inactivitat, durant els sis anys d’estada a Bellver es va lliurar intensament a l’estudi i a l’escriptura. Després de reunir els materials necessaris, durant els dos darrers anys del seu sojorn (1806-1808) va redactar sis memòries o descripcions sobre els edificis més representatius del gòtic a Mallorca, conegudes actualment com «Memorias histórico-artísticas de arquitectura». Tres dels sis textos versen sobre el castell de Bellver, obra que coneixia pam a pam pel fet d’estar-hi confinat; els tres restants se centren en la catedral, la llotja i els dos principals convents medievals: el de Sant Francesc i el de Sant Domènec. Malgrat que cadascun té la seva pròpia entitat, l’autor els va concebre conjuntament com a parts d’un mateix treball. Aquests escrits anaven destinats a Ceán Bermúdez, aleshores ocupat en la redacció de les Noticias de los arquitectos y arquitectura de España; de fet, quan es va publicar l’obra ja es van donar a conèixer algunes de les dades aportades per Jovellanos en els seus manuscrits.
Per a l’elaboració d’aquestes «descripcions», Jovellanos va haver de recórrer a l’ajut d’un grapat d’amics i col·laboradors que, sota el seu guiatge, li van proporcionar documents, llibres, descripcions, notes, dibuixos i tota la informació que ell, amb una intuïció insòlita, els demanava. El resultat són uns textos en els quals es combinen, sovint magistralment, informacions documentals, descripcions formals, així com valoracions tècniques i estructurals d’una maduresa inaudita per l’època, i que resulten encara suggestius per a una aproximació a les grans fàbriques gòtiques de Mallorca. Per la seva metodologia i rigor, però també per la precocitat que mostren en la valoració de l’arquitectura gòtica, les «descripcions» són reconegudes com a grans aportacions que depassen sobradament l’àmbit local i nacional, i es guanyen un lloc en la historiografia artística de la Il·lustració. Pel que fa a les seves publicacions, destaca l’obra Memorias histórico-artísticas de arquitectura (Madrid, Akal, 2013). |