ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 23/09/2017

Villalonga Cabeza de Vaca, Mara
Benicssim (Plana Alta), 8 d'agost de 1959

Àrees de treball: Modernisme / Art del segle xx / Avantguardes / Mercat de lart / Sociologia de lart

María Villalonga Cabeza de Vaca va estudiar teoria econòmica, a la Universitat Complutense de Madrid, a més d’història de l’art. El novembre del 2009 va concloure la tesi doctoral sobre l’artista català Hermen Anglada-Camarasa (1871-1959), a Oxford Brookes. S’ha centrat en Anglada-Camarasa a París fins al 1914, Kandinskij fins al Der Blaue Reiter, i l’herència cultural d’Alfred Barr i el paradigma modernista dins la història politicoeconòmica occidental des de la Segona Guerra Mundial fins al 1970, i la seva influència en la història de l’art.

El 2015 ha publicat amb l’Editorial Iberoamericana Vervuert (Madrid / Frankfurt am Main) una monografia titulada Anglada-Camarasa. Desde el simbolismo a la abstracción, que forma part de la col·lecció «Ars Ibèrica et Americana». Ha publicat també alguns articles —per exemple, a Apollo Magazine, Londres, 2007)— i ha estat conferenciant convidada al Museu Ashmolean, a la Universitat d’Oxford Brookes i al cicle de conferències de la Universitat d’Oxford (12 de març de 2009) amb el tema «Anglada-Camarasa and the art market in Paris 1900: the economics behind a very successful technique». També l’any 2015, al Museu Thyssen Bornemisza de Madrid, amb ocasió de la presentació del seu llibre, va parlar d’Anglada-Camarasa com a víctima del paradigma modernista. Ara s’interessa sobretot per l’intent d’alguns autors, músics i artistes, que van treballar abans de la Primera Guerra Mundial, d’unir diferents disciplines en un esforç per a aconseguir l’obra d’art total, la Gesamtkunstwerk. Actualment, prepara una contribució per a un volum sobre pintura espanyola que publicarà la Universitat Regensburg i un estudi monogràfic sobre la primera època de W. Kandinskij que publicarà l’editorial Vervuert.
  María Villalonga és també una pintora en actiu. La seva especialitat són els retrats a l’oli en grandària natural, en què el seu màxim interès és aconseguir una interpretació psicològica dels personatges a través de la llum. També a l’oli pinta paisatges mediterranis centrats en l’aigua i els cactus. Compta amb cinc exposicions en solitari, de les quals l’última va tenir lloc el novembre del 2016. 



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí