ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 23/09/2017

Ruiz Ortega, Manuel
Jerez de la Frontera (Cadis), 16 de febrer de 1951

Àrees de treball: Dibuix / Institucions i associacions artstiques / Ensenyament de lart

Manuel Ruiz Ortega és llicenciat en belles arts amb Premi Extraordinari i és doctor en belles arts per la Universitat de Barcelona. És catedràtic de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona, professor auxiliar interí entre el 1974 i el 1978, professor investigador del 1978 al 1987, professor titular en l’àrea de dibuix entre el 1987 i el 1992, i catedràtic d’aquesta universitat entre el 1992 i el 2011. Des del 2001, és acadèmic corresponent de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. Des del 2011, és professor emèrit de la Universitat de Barcelona. Amb aquesta Universitat ha col·laborat com a coordinador d’estudis, membre de les comissions de contractació, vocal de la comissió d’investigació, membre del claustre constituent de la Universitat de Barcelona, membre de la comissió docent i tutor del tercer cicle a la Facultat de Belles Arts, membre del consell de divisió de la Universitat de Barcelona, representant de la Facultat en la Comissió de Doctorat i coordinador del tercer cicle a la Universitat de Barcelona i membre del Comitè Organitzador de la III Biennal Europea de Facultats i Escoles d’Art.
  Ha col·laborat com a expert en els projectes competitius de recerca, desenvolupament i innovació d’àmbit estatal amb la Facultat d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona. Participa amb la Fundació per al Coneixement madri+d com a president del panell d’experts, òrgan d’avaluació del procés de renovació de títols oficials en les universitats de la comunitat de Madrid del 2015 al 2016.

Com a investigador i docent, s’ha especialitzat en el dibuix, la història de l’ensenyament del dibuix, la teoria i les tècniques, la pintura i el gravat com a model en els tallers i l’Acadèmia. El resultat d’aquestes investigacions ha anat dirigit al camp artístic i s’ha relacionat més amb la literatura artística que amb la història.
  És autor de La Escuela Gratuita de Diseño de Barcelona. 1775-1808 (Barcelona, Biblioteca de Catalunya / Generalitat de Catalunya / Departament de Cultura, 1999), un llibre sobre l’ensenyament del dibuix al segle xviii, i sobre la creació de les acadèmies i les escoles públiques de dibuix a l’Estat espanyol, amb un apèndix documental dels fons manuscrits de la Junta Particular de Comerç.
  Redactà l’epíleg La enseñanza oficial del dibujo per al catàleg de l’exposició Fortuny-Picasso y los modelos académicos de enseñanza (Valladolid, Junta de Castilla y León / Consejería de Cultura y Bienestar Social, 1989), en el qual aporta un estudi i una recopilació dels dibuixos acadèmics que Fortuny realitzà a Roma i que es conserven a la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi i els dibuixos acadèmics de Picasso que es troben al museu que porta el seu nom a Barcelona.
  Feu l’edició, la introducció i les notes de Cartilla para aprender a debuxar sacada por las obras de Joseph de Ribera, llamado (bulgarme) el Españoleto, de l’edició en espanyol gravada a Madrid per Barcelón el 1774 (Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació / Universitat de Barcelona, 1990), que inclou les vint-i-quatre làmines en facsímil. Col·laborà també en el catàleg de l’exposició La col·lecció Raimon Casellas, dibuixos i gravats del Barroc al Modernisme a Barcelona (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 1992), reeditada a Madrid (Madrid, Museo del Prado, 1993). Publicà el text Dibujo, belleza, razón, orden, y artificio al catàleg de l’exposició «El aprendizaje de los operarios en siglo xviii español», de la qual fou membre del comitè científic (Saragossa, Diputación de Zaragoza / Fundación Cultural Mapfre Vida, 1992) i que posteriorment es traslladà a Madrid. Edità Ramón Gaya en la Facultad de Bellas Artes de Barcelona (Barcelona, Universitat de Barcelona, 1990), que recull el cicle de conferències sobre el pintor, i una del mateix Ramón Gaya; i coordinà l’exposició i feu textos per al catàleg de L’art d’un naturalista. Sabater Pi (Barcelona, Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat de Barcelona, 1993), que el 1995 passà a Madrid, sota els auspicis de la Universitat Autònoma de Madrid i l’Ajuntament de Madrid). Organitzà i dirigí un cicle de conferències amb una exposició sobre l’obra literària del pintor Ramón Gaya (1989), i el cicle Cuadernos de viaje, crónicas de los viajeros románticos por Andalucía (2007).
  Ha participat en nombroses jornades i conferències: «Una lliçó d’anatomia» (Centre Cultural de la Fundació Caixa de Pensions, Barcelona, 1987); «Els nous ensenyaments artístics» (Palau de la Virreina, Ajuntament de Barcelona, 1988); «Fortuny-Picasso y los modelos académicos» (Akademie der Bildennen Künste de Viena, amb motiu de la seva exposició a la Galeria Opernring de Viena, 1989); «El taller de pintura» (Bienal de Artes Plásticas, Universidad de La Laguna, Tenerife, 1989); «El natural, motivaciones y tratamiento de un tema en mi pintura» (paranimf de la Universitat de La Laguna, Tenerife, 1990); «Fortuny-Picasso y los modelos académicos de enseñanza» (Universitat de Valladolid, Palau de Santa Cruz, 1990); «Pintores murcianos en la Exposición Universal de París» (Museu Ramón Gaya, Múrcia, 1993); «La enseñanza del dibujo en las escuelas del siglo xviii» (Universitat de Salamanca, 2000); «Un dibujo de Fortuny en el marco de la exposición Fortuny (1838 1874)» (Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona, 2003); «Ramón Gaya: la hora de la pintura» (La Pedrera, Fundació Caixa de Catalunya, Barcelona, 2006), i «Picasso y la Academia» (conferència inaugural del curs 2014-2015; Academia Santa Cecilia, Puerto de Santa María, 2014).
  Com a pintor ha realitzat més d’un centenar d’exposicions a diferents galeries institucions, museus i fires internacionals, i té obra a l’antic Museu d’Art Modern de Barcelona, la Diputació Provincial de Santander, l’Institut de Cultura Ajuntament de Jerez, l’Obra Cultural de Caja de San Fernando Sevilla, la Fundación Caballero Bonald, la Diputació de Cadis, el Museu del Castell de Peralada i la Galeria Sothebys de Nova York (col·lecció privada).

Bibliografia sobre Manuel Ruiz Ortega:Diccionario enciclopédico ilustrado de la provincia de Cádiz (Jerez de la Frontera, Caja de Ahorros de Jerez, 1985); Catálogo nacional de arte contemporáneo. Selección de 26 pintores españoles (Barcelona, Ibérico 2Mil, 1989-1990), i Rafael Santos Torroella (dir.), Enciclopedia vivent de la pintura i l’escultura catalana. Darreries segle xx (Barcelona, Àmbit, 1990).

Es pot completar aquesta informació a:
  — Manuel Ruiz Ortega (pàgina personal)
  — Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí