Els treballs escrits que ha publicat sobre història de l’art es concreten en un article sobre «La planta de la catedral de Vic» (1996) —amb Rafael Soler i Fonrodona—, que consisteix en un estudi sobre una traça, un document original datat el 1633, feta quan es projectava la reconstrucció de la catedral romànica de Vic i que permet donar resposta a molts interrogants que es plantegen els historiadors sobre aquest temple. També amb Rafael Soler va escriure El retaule major de Santa Maria de Mataró, 1767-1783 (1996), que és un notable treball d’investigació sobre documents particulars, de l’Arxiu de la Corona d’Aragó, del Municipal de Mataró i de l’arxiu de la parròquia de Santa Maria, que els porta a concloure que el retaule major de Santa Maria va ser obra de Carles Moretó i que conté imatges de Salvador Gurri i col·laboradors seus, quan tradicionalment s’havia atribuït l’autoria principal a aquest darrer. Sobre la mateixa església i amb el mateix coautor va escriure La capella dels Dolors. Notes per a una cronologia documentada de la seva construcció i decoració (2002), en el qual estableixen d’una manera rigorosa la cronologia de l’obra més significativa del barroc mataroní, hi fixen les dates certes i hi bandegen les merament especulatives. En el treball Projecte de la custòdia-ostensori per al Santíssim Sacrament (1996) comenta un dibuix original, i d’una qualitat extraordinària, a tinta i color sobre pergamí, que es conserva al Museu Arxiu de Santa Maria, datat el 1679, dissenyat per a l’elaboració d’una custòdia; fa una aproximació històrica sobre aquest instrument litúrgic i comenta el procés de restauració del document. Finalment, amb Xavier Alarcón i Campdepadrós, ha escrit la Història d’un quadre. El martiri de sant Cugat de Santa Maria de Mataró (2005), en el qual expliquen la cronologia per a l’elaboració dels quatre quadres monumentals del presbiteri de Santa Maria de Mataró encarregats a Pere-Pau Muntanya, que va pintar els tres primers i la mort li va impedir de fer el darrer, que va executar Joan Giralt, a qui se li va encarregar a més la rectificació d’un de Muntanya, però, a més, aclareixen el procés de restitució d’un d’aquests quadres i la restauració dels altres per part de Jordi Arenas, treball indispensable després dels desperfectes que van tenir durant la Guerra Civil. La totalitat dels treballs de Lluís Adan estan publicats en els Fulls del Museu Arxiu de Santa Maria. |