És autor de nombrosos articles en diaris i revistes especialitzades i, entre d’altres, dels llibres Los murales de José Maria Sert (Nova York i Ginebra, Nacions Unides, 1985), El Museo del Prado y la Guerra Civil (Madrid, Museo del Prado, 1991), Introducción a la historia de la pintura (Madrid, Síntesi, 1991), Hipercultura visual. El reto hipermèdia en el arte y la educación (Madrid, Complutense, 1997), El arte en el noventa y ocho (Madrid, Celeste, 1998), Éxodo y exilio del arte (Madrid, Cátedra, 2008), Del arte rupestre al digital (Madrid, Síntesis, 2013) i Arte, revancha y propaganda. La instrumentalizacin franquista del patrimonio durante la Segunda Guerra Mundial (Madrid, Ctedra, 2018). És coautor, entre d’altres, de Los errores de Narciso (Madrid, Complutense, 1999), Patrimonio cultural y tecnologías de la información y la comunicación (Cartagena, Tendencias, 2005), Arte, arquitectura y sociedad digital (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2007), Figueras, capital de la República. 1 de febrero de 1939 (Madrid, Congreso de los Diputados, 2010), Estéticas midiáticas e narrativas do consumo (Porto Alegre, Sulina, 2012), Le patrimoine culturel, cible des conflits armées. De la Guerre Civile espagnole aux guerres du 21e siècle (Brussel·les, Bruylant, 2014), Musei e monumenti in guerra 1939-1945-Londra-Parigi-Roma-Berlino (Roma, Musei Vaticani, 2014) i és editor de l’edició espanyola del Diccionario Oxford-Complutense del arte del siglo xx (Madrid, Complutense, 2001).
Ha estat comissari científic de l’exposició «Du Gréco à Goya», celebrada al Museu d’Art i d’Història de Ginebra, i comissari de l’exposició «El mundo de las antigüedades», celebrada a Madrid, i al seu torn, ha col·laborat com a autor en nombrosos catàlegs d’exposicions. També ha comissariat l’exposició «Arte salvado», organitzada per la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales (avui, AC/E), que es va inaugurar a Madrid (pg. del Prado) el 25 de gener de 2010 i que després, en itinerància, va viatjar a València, Sitges, Figueres, Terol, Ginebra, la Corunya i l’Alfàs.
La tasca investigadora i divulgativa l’ha portat al camp del guió sobre documentals historicoartístics, i en destaca el programa El frente del arte per a televisions espanyoles i de diversos països, així com el videodisc Pintura española del románico a las vanguardias per al Pavelló d’Espanya de l’Exposició Universal de Sevilla del 1992. Ha treballat en la concepció del Museu Interactiu del Llibre, de la Biblioteca Nacional, així com en el guió de diversos dels seus llocs multimèdia. És autor del guió, el disseny interactiu i la direcció de diversos CD-ROM: El Museo Thyssen-Bornemisza (Fundación Thyssen-Bornemisza, 1997), guanyador del Premi Möbius Multimèdia Barcelona; El Museo del Prado (1996); Goya. Las visiones de un genio (1997), i El Museo virtual de los impresionistas (2000), coproduïts per Quadrivio i Ediciones del Prado i traduïts a diversos idiomes.
Considerat com un expert en la difusió del patrimoni cultural a través de les tecnologies de la informació i de la comunicació a la Societat del Coneixement, ha organitzat i ha dirigit els congressos internacionals El acceso multimedia al patrimonio cultural europeo (1998), Culturtec 2000 (2000) i Culturtec 2002 (2002), i ha codirigit els seminaris internacionals ArTecnologia (Rio de Janeiro, juny 2012, i Madrid, novembre 2013). Ha estat investigador principal a l’Estat espanyol de la Xarxa Temàtica Europea I-CultureNet, dedicada a l’estudi i a l’aplicació de la cultura digital, i actualment és codirector del grup d’investigació Museum I+D+C. Laboratorio de Cultura Digital y Museografía Hipermedia.
Considerat al seu torn com un expert en l’estudi del patrimoni en temps de guerra, ha organitzat com a director el congrés Patrimonio, Guerra Civil y Posguerra, que es va celebrar al Museu del Prado del 25 al 27 de gener de 2010, convocat per la Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, el Museu del Prado i la Universitat Complutense de Madrid. Actualment, és l’investigador principal del projecte de recerca i desenvolupament d’excel·lència Investigación histórica y representación digital accesible. El patrimonio artístico durante la Guerra Civil y la posguerra. |