ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 24/10/2013

Company i Climent, Ximo
Potries (Safor), 1953

Àrees de treball: Art renaixentista / Art barroc / Pintura renaixentista / Pintura del segle xvii

Joaquim Company i Climent és doctor en història de l’art per la Universitat de Barcelona (1986) i catedràtic d’història de l’art a la Universitat de Lleida (2002), on exerceix com a docent des del curs 1986-1987. També és professor de màster a la Universitat Politècnica de València. Ha estat director del Museu de Belles Arts de València (1993-1996), delegat del rector pel Servei de Biblioteca i Documentació de la Universitat de Lleida (1999-2003), vicepresident del Consorci de Biblioteques Universitàries de Catalunya (1999-2001), codirector del Centre d’Investigació Medieval i Modern adscrit al Departament d’Història de l’Art de la Universitat Politècnica de València (des del 1999), director del Departament d’Història de l’Art i Història Social de la Universitat de Lleida (2007-2010), director del Departament de Patrimoni Artístic i Cultural del Bisbat de Lleida (des del 2009) i fundador i director del Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM). El CAEM (fundat l’any 2000) és un centre de recerca de la Universitat de Lleida dedicat a l’estudi de l’art hispà i europeu d’època tardomedieval i moderna. El seu objectiu és el coneixement i l’estudi rigorosament científic i ètic del patrimoni artístic del món medieval i modern: arquitectura, escultura, pintura, orfebreria i ceràmica, entre d’altres.
  L’any 2009, la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats de la Generalitat de Catalunya li va concedir el Premi ICREA Acadèmia, que distingeix els millors investigadors de les universitats públiques catalanes.

La trajectòria docent i investigadora del doctor Company s’ha centrat fonamentalment en la història de l’art modern (segles xv-xviii), sobre la qual ha realitzat diversos estudis i investigacions en l’àmbit d’Espanya i Itàlia fonamentalment. Dirigeix i és l’investigador principal del grup de recerca consolidat Art i Cultura d’Època Moderna i de diversos projectes d’R+D+I d’àmbit nacional i internacional.
  És autor, entre altres llibres, de: L’art i els artistes al País Valencià modern (1440-1600). Comportaments socials (Barcelona, Curial, 1991); Els Borja. Espill del temps (València, Institució Alfons el Magnànim, 1992); Alexandre VI i Roma. Les empreses artístiques de Roderic de Borja a Itàlia (València, Tres i Quatre, 2002); Paolo da San Leocadio i els inicis de la pintura del Renaixement a Espanya (Gandia, Centre d’Estudis i Investigacions Comarcals Alfons el Vell, 2006); La época dorada de la pintura valenciana (siglos xv y xvi) (València, Generalitat Valenciana, 2007); Il Rinascimento di Paolo da San Leocadio (Palerm, Kalos, 2009), i Bramante, mito y realidad (Lleida, Centre d’Art d’Època Moderna, 2012). També ha dirigit obres col·lectives, com ara Arrels cristianes. Presència i significació del cristianisme en la història i la societat de Lleida (Lleida, Pagès i Bisbat de Lleida, 2007-2009) i Documents de la pintura valenciana medieval i moderna, tres volums publicats fins al 2012 (València, Universitat de València, 2005-2012).
  Ha publicat articles d’investigació en revistes especialitzades, com ara Archivo Español de Arte, Archivo de Arte Valenciano, Afers. Fulls de recerca i pensament, L’Avenç, Prospettiva. Rivista di storia dell'arte antica e moderna, Ars Longa. Cuadernos de Arte, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar i Taccuini d'Arte. Rivista di arte e storia del territorio di Modena e Reggio Emilia. Així mateix, és membre del Consell Assessor Científic de les revistes Ars Longa. Cuadernos de Arte, de la Universitat de València, i R&R. Restauración & Rehabilitación. Revista Internacional del Patrimonio Histórico, de la Universitat Politècnica de València.
  Ha comissariat diverses exposicions, entre les quals cal destacar «El Món dels Osona, ca. 1460 - ca. 1540» (Museu de Belles Arts de València, novembre 1994 - febrer 1995), «La llum de les imatges. Lux Mundi» (Xàtiva, abril - desembre 2007) i «Sant Francesc de Borja Gran d’Espanya. Art i espiritualitat a la cultura hispànica dels segles xvi i xvii» (Gandia, novembre 2010 - gener 2011).
  Ha participat en diverosos congressos i ha impartit conferències a Roma, Verona, Bolonya, Nàpols, Lisboa, Palerm, Reggio de l’Emília, Madrid, Sòria, San Lorenzo de El Escorial, Càceres, Segòvia, Barcelona, València, Tarragona, Lleida, Alacant, Vic, Gandia, Xàtiva i Santiago de Compostel·la, entre d’altres.
  Ha realitzat estades d’investigació a la Galeria Nacional de Londres; al Museu Victòria i Albert de Londres; a la Universitat de Roma Tor Vergata; a l’Institut Max-Plank d’Història de l’Art de Roma i Florència; a l’Academia de España en Roma; a l’Escola Espanyola d’Arqueologia i Història de Roma; a la Universitat de Nàpols Federico II; a la Universitat de Palerm; a museus d’Amsterdam, Haarlem, Berlín, Brussel·les, Bruges i Anvers; al Museu del Louvre de París, al Museu Bonnat de Baiona, al Museu Goya de Castres, i a la Galeria Parmeggiani de Reggio de l’Emília, entre d’altres.
  És acadèmic corresponent de la Real Academia de Bellas Artes de San Carlos de València i membre del Comité Español de Historia del Arte (CEHA), del Consell International de Museus (ICOM) i de l’Associazione Italiana di Studi Catalani (AISC) de la Universitat de Nàpols Federico II.

Es pot completar aquesta informació a:
  — Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM)



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí