ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 06/06/2016

Prez Rojas, Francisco Javier
Hurcal-Overa (Almeria, Andalusia), 1949

Àrees de treball: Modernisme / Arts decoratives / Cartellisme / Pintura del segle xix / Pintura del segle xx / Arquitectura del segle xix / Arquitectura del segle xx

Francisco Javier Pérez Rojas va cursar estudis a les universitats de Múrcia i Complutense de Madrid, i va obtenir el títol de doctor a la Universitat de València el 1985 (Premi Extraordinari de Doctorat 1985). El 1979 va entrar a formar part de l’equip docent i investigador del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de València, on va guanyar la càtedra d’art modern i contemporani el 1997, i va ser director d’aquest departament entre els anys 1997 i 2001. És codirector, des del 2011, de la Càtedra Pinazo de la Universitat de València i l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM). Ha estat vocal del Patronat del Museu de Belles Arts de València, i de la Junta de Calificación, Valoración y Exportación de Bienes Culturales del Ministeri de Cultura entre el 2007 i el 2013. És autor de diversos llibres i articles sobre l’art espanyol dels segles xix i xx. Ha dirigit tesis i ha comissariat nombroses exposicions sobre artistes i temes del mateix període, amb una especial incidència en la creació valenciana.

Pel que fa als llibres i catàlegs que ha publicat, destaquen Casinos de la Región Murciana. Un estudio preliminar (1850-1925) (València, Colegio de Arquitectos de Valencia y Murcia, 1980); Cartagena 1874-1936. Transformación urbana y arquitectura (Múrcia, Regional, 1986); Art Déco en España (Madrid, Cátedra, 1990); Del Modernismo al Art Déco. La ilustración gráfica en Valencia (en col·laboració amb José Luis Alcaide; Madrid, Universitat de València / Calcografía Nacional, 1991); Introducción al arte español del siglo xx. Persistencias y rupturas (Madrid, Sílex, 1994); Sorolla painting from Valencia (Miami, Generalitat Valenciana / Bass Museum of Art, 1996); Sorolla en las colecciones valencianas (València, Generalitat Valenciana, 1997); La Eva moderna (Madrid, Fundación Cultural Mapfre, 1997); Tipos y paisajes. Pintura valenciana (1880-1930) (València, Generalitat Valenciana / Museo de Bellas Artes de Valencia, 1998-1999); El retrato elegante (1874-1936). Del realismo decimonónico a la vanguardia elegantizada (Madrid, Museo Municipal de Madrid, 2000); «José Mongrell. Claroscuro y luminismo en la pintura valenciana fin de siglo (1870-19379)», a José Mongrell (1870-1937) (València, Museu de Belles Arts de València, 2001); Ignacio Pinazo en la colección del IVAM (en col·laboració amb Jose Luis Alcaide; València, IVAM, 2001); Un siglo de carteles de la feria de Xátiva (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Museo de Bellas Artes, 2002); La ciudad placentera. De la verbena al cabaret (València, Museu del Segle xix, juny 2003); Ignacio Pinazo. 1849-1916. Los inicios de la pintura moderna (Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2005); Ignacio Pinazo. Paisaje marítimo (en col·laboració amb Jose Luis Alcaide; València, IVAM, 2006); Penagos en la colección MAPFRE (Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2006); López Mezquita. Épocas e itinerarios de un pintor cosmopolita. De Granada a Nueva York (Madrid, Arcolibros, 2007); Ignacio Pinazo en Italia (València i Roma, IVAM / Museo Andersen, 2008); Joaquín Sorolla. Retrato de la familia Granzow (València, Institución Sorolla, 2011); Cien años de expresión artística en Godella. Pinazo, Navarro y las primera generaciones del novecientos (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Ajuntament de Godella / Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, 2010); Ignacio Pinazo. El humo del amor (València, IVAM, 2011; Ignacio Pinazo, Colecciones en diálogo (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Museo de Bellas Artes de Valencia / IVAM, 2012); Ignacio Pinazo (en colaboració amb José Luis Alcaide; València i Mèxic, IVAM / Palacio de Mineria, 2013); Al agua (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Fundación Bancaja, 2014); Impresionismo valenciano. 1874-1930) (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Ajuntament de València, 2014); Ignacio Pinazo maestro del dibujo. Cuadernos de Italia A y B (en col·laboració amb Aida Pons; València, IVAM, 2014), i Antonio Fillol. Naturalismo radical y Modernismo (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Ajuntament de València, 2015).
  Ha publicat capítols de llibres i de catàlegs, com ara «Arquitectura y urbanismo», al vol. viii de la Historia de la región murciana (Múrcia, Mediterráneo, 1980); «Los cines madrileños del barracón al rascacielos», a El cinematógrafo en Madrid 1896-1960 (Madrid, Museo Municipal, 1986); «Urbanismo y arquitectura en Lorca a finales del siglo xix», a Lorca pasado y presente. Aportaciones a la historia de la región murciana (Múrcia, Caja de Ahorros del Mediterráneo y Ayuntamiento de Lorca, 1990); «La pittura spagnola dal modernismo alla guerra civile», a La pittura in Europa. La pittura espagnola (Milà, Electa, 1995; edició en espanyol, 1995); «Antonio Palacios y Joaquín Otamendi», a Arquitectura madrileña de la primera mitad del siglo xx (Madrid, Museo Municipal, 1987); «La naranja como pretexto. La pintura valenciana del Modernismo al regionalismo», a La fruita daurada. 750 anys amb taronges (València, Generalitat Valenciana, 1989); «Apropiaciones y recreaciones de la pintura de historia», a La pintura de historia del siglo xix en España (en col·laboració amb José Luis Alcaide; Madrid, Museo Español de Arte Contemporáneo, 1992); «1880-1918. Un período de esplendor de la pintura valenciana» i «La pintura murciana entre 1880 y 1918», a Centro y periferia en la modernización de la pintura española 1880-1918 (Madrid, Ministerio de Cultura / Palacio de Velázquez, desembre 1993); «De la crisis del sorollismo a cierto realismo mágico», a Cien años de pintura valenciana. Intuiciones y propuestas (València, IVAM, maig 1994); «Luces del mundo contemporáneo», a Las luces de la ciudad. Arte y cultura en Zaragoza 1914-1936 (Saragossa, Gobierno de Aragón / Ayuntamiento de Zaragoza, 1995); «Muñoz Degraín entre el realismo y el wagnerianismo fin de siglo», catàleg de l’exposició Antonio Muñoz Degraín (Madrid, Caja de Madrid, 1995); «La arquitectura del Modernismo en Valencia», catàleg de l’exposició El Modernismo en la Comunidad Valenciana (València, Centro Cultural la Beneficiencia, 1997); «Joaquín Sorolla como cronista de la vida moderna», a Joaquin Sorolla y Bastida (Salamanca, Caja Salamanca y Soria, 1997); «Formas de la Ciudad Moderna», a La ciudad moderna, vol. ii (València, IVAM, 1998); «L’arquitectura entre la crisi del Modernisme i el postmodern (1910-1980)», capítol de la Història de l’art al País Valencià, vol. iii (València, Tres i Quatre, 1998); «Cecilio Pla. Ecos wagnerianos sobre un trasfondo de zarzuela», a Cecilio Pla (Madrid, Fundación Mapfre Vida, 1998); «Amadeo Roca, pintor e ilustrador», a Amadeo Roca (València, Museu de Belles Arts de València, 1998); «Formes de la ciutat moderna. Neobarrocs, decós i aerodimcs», a La ciutat moderna. Arquitectura racionalista a València (València, IVAM, 1998); «Fortuny y la pintura valenciana», a La pintura preciosista española de la colección Carmen Thyssen-Bornemisza (en col·laboració amb José Luis Alcaide Nàpols, Electa, 1999); «De Corot a Monet. Los orígenes de la pintura moderna en la Colección Carmen Thyssen-Bornemisza», a De Corot a Monet (València, Museu del Segle xix, 2000); «El mundo sobre ruedas. El coche en las revistas ilustradas», a Garaje. Imágenes del automóvil en la pintura española del siglo xx (Madrid, Fundación Carlos de Amberes, 2000); «Aproximación a la colección de carteles», a Los tesoros de la Universitat de València. Cinc segles de la Universitat de València (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Universitat de València, 1999); «Casinos, balnearios y casetas. Ámbitos para el itinerario del veraneante», a A la playa (en col·laboració amb José Luis Alcaide; Madrid, Fundación Cultural Mapfre Vida, 2000); «José Villegas Cordero en Madrid (1901-1921)», a José Villegas (1844-1921) (Sevilla, Museo de Bellas Artes, 2001); «La pintura española en la época de Medina Vera», a Inocencio Medina Vera (1876-1918) (Múrcia, Centro de Arte Palacio Almudí, 2001); Preciosismo y simbolismo. Pintura valenciana 1868-1940 (la Corunya, Museo Belas Artes, 2001); Art i Propaganda. Cartells de la Universitat de València (en col·laboració amb José Luis Alcaide; València, Universitat de València, 2001); «Dos historias casi paralelas. Vividoras del amor y las Demoiselles d’Avignon», a Julio Romero de Torres. Símbolo, materia y obsesión (Còrdova, Ayuntamiento de Córdoba, 2003); «La Quimera de Pardo Bazán y el retrato elegante femenino», a Imágenes de mujer en la pintura española del siglo xx (Saragossa, Instituto Aragonés de la Mujer, 2003); «Abanicos para los tiempos modernos. Una colección de países de los años veinte y treinta», a Un país de abanicos. La colección Mediterranée (València, Museu Nacional de Ceràmica, 2003); «Ramón Stolz Viciano entre el academicismo y los nuevos realismos», a Ramón Stolz Viciano. El oficio de pintar (València, Museu del Segle xix, 2004); «Delhy Tejero artista de los años treinta», a Delhy Tejero (Madrid, Museo Municipal de Arte Contemporáneo, 2005); «Acerca de la obra y la época de Manuel Benedito», a Manuel Benedito. Pintor (1875-1963) (València, Generalitat Valenciana, maig 2005); «La impronta del art déco en la arquitectura valenciana», a Arquitecturas y ciudades hispánicas de los siglos xix y xx en torno al Mediterráneo occidental (Melilla, Centro Asociado de la UNED de Melilla, 2005); «Ignacio Pinazo Camarlench. Historia, estudios e impresiones», a Ignacio Pinazo Camarlench. Historia, estudios e impresiones (València, Generalitat Valenciana / Caja de Granada, desembre 2005); els capítols corresponents a València, Múrcia i Almeria del llibre Arquitecturas margivagantes, editat per J. A. Ramírez, com a fruit d’un projecte I+D, que actualment està en fase de publicació per l’editorial Siruela; «Retratos e imágenes infantiles de Ignacio Pinazo Camarlench», a Pinazo. El retrato infantil (València, IVAM, 2007); «La Exposición Internacional de Artes Decorativas y Industriales Modernas de París de 1925 y la crítica española», a ‘Art déco’ y arquitectura. Imágenes de Modernidad, revista Aldaba, núm. 33, monogràfic ‘Art Déco’ modelos de modernidad, Antonio Bravo Nieto (ed.), edició bilingüe en espanyol i francès (Melilla, Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2008); «Sorolla y la pintura española de su época», a Joaquín Sorolla (Madrid, Museo del Prado, 2009); «Federico Beltrán Massés. Simbolismo y art déco», a Federico Beltrán Massés. Un pintor en la corte de Hollywood (Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona, 2011); Sorolla y Zuloaga. Impresión y expresión del fin de siglo (Madrid, Museo del Prado, 2014); «París 1925. El cocktail está listo para servir», a El gusto moderno. ‘Art déco’ en París. 1910-1925 (Madrid, Fundación Juan March, març-juny 2015), i «Presencia del art déco en España», a El gusto moderno. ‘Art Déco’ en París. 1910-1925 (Madrid, Fundación Juan March, març-juny 2015).
  Igualment ha publicat diversos articles de revista i actes de congressos, com ara «Notas sobre Cartagena y su proyecto de ensanche», a Q. Consejo Superior de los Colegios de Arquitectos (Madrid, El Consejo, maig 1982); «Notas al gaudinismo», a Actes del V Congrés CEHA (Barcelona, 1984); «Sobre la arquitectura del cine en España. El Cine Monumental de Melilla», a Simposio El barco como metáfora visual y vehículo de transmisión de formas (Màlaga i Melilla, 1985); «L’Exposició Internacional de Torí. Secessió i obra de Vicent Ferrer», a Saó Monogràfics (València, Saó, juny 1989); «La naranja y el arte», als fascicles 21 i 22 de la Historia de la naranja (València, Levante-EMV, 1991); «El barroco y la arquitectura regionalista en Valencia», a Actas del homenaje al profesor Bonet Correa (Madrid, 1994); «Orientaciones de la arquitectura valenciana», a Actas del Congreso de Historia del Arte Valenciano (València, 1993); «El barroco y el arte español contemporáneo» (Ars Longa, València, 1993); «La iglesia de la Caridad y la arquitectura monumental de Cartagena», a Arte y cultura en el primer centenario del templo de la Caridad de Cartagena. 1893-1993 (Cartagena, Ayuntamiento de Cartagena, 1994); «La mirada deslumbrada. Iconografía de la vida moderna en el arte español 1910-1940», a Las edades de la mirada (Càceres, Universidad de Extremadura, 1996); «El pintor Juan Miguel Sánchez y la Cofradía de los Negritos», Historia de la Cofradía de los Negritos (Sevilla, Universidad de Sevilla, 1996); «El Modernismo en Valencia», a I. Henares Cuéllar i S. Gallego Aranda (ed.), Arquitectura y Modernismo. Del historicismo a la modernidad (Granada, 2000), i «Vividoras y señoritas. Romero de Torres y Picasso en el burdel de la polémica y la vanguardia», a Semata. Ciencias sociales y humanidades. 20. En femenino. Voces miradas y territorios (Santiago de Compostel·la, Universidade de Santiago de Compostela, 2008).



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí