Va destacar sobretot com a historiador, escriptor i col·leccionista d’art vinculat estretament a la ceràmica espanyola. El seu primer article, «Cerámica de Alcora», publicat el 1913 a la revista Industrias, va ser el germen de la seva passió per les produccions de la Real Fábrica de Loza y Porcelana de l’Alcora, a les quals el 1919 va dedicar una important publicació: Historia de la cerámica de Alcora, un manual de 564 pàgines, que encara es manté vigent, tant per la catalogació de les obres com per la importància dels documents que apareixen en aquest, que pel seu èxit va ser reeditat el 1945. Poc després, va instituir la fundació El Premio de Alcora amb la finalitat de premiar el millor treball de ceràmica realitzat per artesans toledans. Va col·laborar assíduament en la publicació Arte español, amb temes tan variats com les biografies sobre Vega de la Hoz, Torrecilla i Comillas, o Enterramientos reales, Las firmas en los cuadros religiosos de la Exposición de Arte Antiguo, Exposición de Bellas Artes e Industrias toledanas, entre d’altres, Sert. La grandiosa decoración de la catedral de Vich. El 1935 va publicar un interessant assaig, Cerámica de la ciudad de Toledo. Estudios preliminares, dedicat a la poc estudiada ceràmica d’aquesta població, que fins llavors no havia estat objecte d’interès. El 1940 va oferir una interessant conferència a l’Ajuntament de Madrid sobre «Los amigos de los Museos de Barcelona» i va pronunciar dos brillants informes sobre l’«Estado actual de la escultura» i «La acuñación monetaria» a la Real Academia de la Historia i a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, respectivament.
Entre les seves publicacions, destaquen «Cerámica de Alcora» (Industrial, Madrid, 1913); Historia de la ceràmica de Alcora (Madrid, 1919; reed. 1945); Principes généraux de la mise en valeur des oeuvres d’art (rapport présenté a la conférence muséographique internationale des Musées. 1934) (Madrid, 1934); Cerámica de la ciudad de Toledo. Estudios preliminares (Madrid, 1935); Informe sobre el estado actual de la escultura (Madrid, 1941), i Evocación del arte español en la primera mitad del siglo xx. Homenaje a los artistas y académicos fallecidos durante ella (Madrid, 1949). |