ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 31/08/2018

Marn Silvestre, Maria Isabel
Barcelona, 1955

Àrees de treball: Art del segle xix / Art del segle xx / Modernisme / Noucentisme / Escultura del segle xix / Escultura del segle xx

Maria Isabel Marín Silvestre és doctora en història de l’art per la Universitat de Barcelona (1993). La seva tesi de llicenciatura és El reflex dels corrents arquitectònics i escultòrics de finals de segle XIX al cementiri de Montjuïc (1986) i la seva tesi doctoral és L’escultor Eusebi Arnau Mascort (1863-1933) (1993). En actiu al Reial Cercle Artístic de Barcelona des del 1997, s’encarrega de l’arxiu, de la biblioteca, del patrimoni artístic i de l’organització d’algunes exposicions, com ara «Mostra documental» (2006), «Cartells del Cercle Artístic» (2010) i exposicions dels pintors Filibert González Zafra (2007), Maria Jesús de Sola (2010), Emília de Torres (2011), Ricard Fàbregas (2012), Manel Surroca (2014) i publicacions editades per l’entitat. Entre el 2002 i el 2008 va estudiar panteons artístics als cementiris de Poblenou i Montjuïc per Cementiris de Barcelona.

És autora de diversos llibres, com ara L’obra medallística de l’escultor Eusebi Arnau (Barcelona, Societat Catalana d’Estudis Numismàtics de l’Institut d’Estudis Catalans, 2005); Eusebi Arnau (Barcelona, Infiesta, 2006); Cercle Artístic de Barcelona. Primera aproximació a 125 anys d’història (1881-2006) (Barcelona, Reial Cercle Artístic de Barcelona, 2006); Anton Casamor. L’obra d’un gran artista (Girona, Fundació Casamor, Navata, 2008); Homenatge a Maria Jesús de Sola. Exposició Antològica (Barcelona, Reial Cercle Artístic de Barcelona, 2010); Manel Surroca. El traç lliure (Barcelona, Reial Cercle Artístic, 2014), i Josep Duñach. L’escultor i el seu temps (Barcelona, Infiesta, 2014).
  És coautora dels llibres següents: «Art i arquitectura», a Barcelona a través dels seus cementiris. Un passeig pel cementiri del Poblenou (Barcelona, Serveis Funeraris de Barcelona / Ajuntament de Barcelona, 1a ed., 2004; 2a ed., 2007); «Arts aplicades a les farmàcies», a Farmàcies històriques de Catalunya (Barcelona, Angle, 2007); «El patrimoni artístic del cementiri» (introducció i rutes principals i secundàries), a El cementiri de Montjuïc. Somnis de Barcelona (Barcelona, Ajuntament Barcelona i Cementiris de Barcelona, 2008).
  Ha col·laborat a «L’escultura aplicada a l’arquitectura», al volum ii de l’obra El Modernisme, dirigida per F. Fontbona (Barcelona, L’Isard, 2002); Catàleg d’art a l’espai públic de la ciutat de Barcelona (Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2004-2006); La fascinació per Grècia. L’art a Catalunya als segles xix i xx (Girona, Museu d’Art de Girona, 2009); Testimonis artístics. Ateneu Barcelonès (Barcelona, Ateneu Barcelonès i RBA, 2010); Joies del Modernisme català (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2011); «Eusebi Arnau, col·laborador de Lluís Domènech i Montaner», a La Casa Museu Domènech i Montaner i les seves col·leccions d’art (Canet de Mar, Ajuntament de Canet de Mar, 2011), i Diccionario biográfico español (Madrid, Real Academia de la Historia, 2011), amb la redacció de trenta-sis biografies, Joies del Modernisme català. Espais interiors (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2014) i Joies del Barroc (Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2014).
  Ha participat al Congrés Catalunya i la Restauració (Manresa, 1992), amb Eusebi Arnau i Mascort (1863-1933), escultor en l’època de la Restauració; al Congreso Nacional de Arquitectura Modernista, amb «La escultura aplicada a la arquitectura modernista. La necesidad de su estudio», a les actes Arquitectura y Modernismo. Del Historicismo a la Modernidad (Melilla, Universidad de Granada, 1997), i al Congreso Español de Historia del Arte (Palma, 2004), amb L’Exposició Internacional d’Art del Centenari de Buenos Aires l’any 1910. El Cercle Artístic com a delegat de Catalunya, taula rodona amb motiu de l’exposició «La medalla modernista» (Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2001), i ha participat amb «La col·laboració d’escultors catalans a diverses exposicions internacionals entre 1890 i 1915», al Congrés Internacional. Esculpint l’escultor (Universitat de Barcelona, novembre 2016); «L’artista i la seva creació: Eusebi Arnau i la medalla catalana», a «La medalla devocional. Art, societat i mentalitat» (XX Curs d’Història Monetària Hispànica, 23 i 24 de novembre de 2016, Museu Nacional d’Art de Catalunya) i, amb «Josep Puig i Cadafalch i Eusebi Arnau. Una estreta col·laboració entre l’arquitecte i l’escultor«, al Congrés Josep Puig i Cadafalch, arquitecte de Catalunya (Barcelona i Mataró, octubre 2017) .
  Ha participat en les conferències següents: dins el curs Lluís Domènech i Montaner, «Una referència en les arts aplicades i decoratives del Modernisme» (Els Juliols de la Universitat de Barcelona, 2000) i «L’escultor Eusebi Arnau, col·laborador essencial en l’obra arquitectònica i decorativa de Domènech i Montaner»; dins el curs Josep Puig i Cadafalch (Els Juliols de la Universitat de Barcelona, 2001), «L’escultor Eusebi Arnau: una participació constant en l’obra de Josep Puig i Cadafalch», «El paper de les acadèmies i el Cercle Artístic de Barcelona a l’època d’Andreu Solà», amb motiu de l’Any Solà (Centre Cultural de Ripollet, 2003), «L’escultura modernista aplicada a l’arquitectura a Catalunya» (Institut Amatller d’Art Hispànic, Barcelona, 2007), «L’escultura funerària modernista a Catalunya» (Institut Amatller d’Art Hispànic, Barcelona, 2007) i «L’escultor Jordi Puiggalí» (Ca l’Arenas, Mataró, 2012), i ha comissariat l’exposició d’aquest escultor.
  Ha publicat els articles següents: «L’escultor Eusebi Arnau» (Nexus, Barcelona, 1993); «L’escultor Ricard Sala» (2002), «Ressenya d’un símbol. La medalla del RCA» (2002), «Enric Granados al Cercle Artístic» (2003), «Converses amb Antoni Picas i Jordi Alumà. Els anys 40 i 50 al Cercle» (2008), «El Cercle Artístic i l’Orfeó Català» (2008), tots cinc publicats al Butlletí del Reial Cercle Artístic. Època II; «Josep Alumà Sans cartellista i pintor» (2009) i «El Cercle Artístic. 50 anys al Palau Pignatelli i a la Casa Bassols», tots dos publicats al Butlletí del Reial Cercle Artístic. Època III, i finalment, «Un mes, una obra. La dama de la màscara (c. 1887). Romà Ribera i Cirera» (Md’A, Girona, 2010).



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí