ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ  

Actualització: 24/10/2013

Dur Ojea, Victoria
Madrid, 1960

Àrees de treball: Art del segle xix / Pintura del segle xix / Dibuix / Art del segle xx

Victoria Durá Ojea és llicenciada en geografia i història, en la especialitat d’història de l’art, per la Universitat Complutense de Madrid i, des de l’any 1993, és la conservadora del Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi de Barcelona. Des del 2007 col·labora puntualment amb el Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona, amb classes i conferències sobre l’Acadèmia i l’Escola de Belles Arts i el seu fons artístic, dirigides a l’alumnat de grau i de màster. Entre 1987 i 1993 va formar part del Departament de Conservació i del Gabinet de Dibuixos del Museu de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, on va realitzar, entre d’altres, tasques d’investigació i documentació dels seus fons, especialment del de dibuixos.

Com a investigadora, s’ha especialitzat en temes relacionats amb les acadèmies i l’art acadèmic català i espanyol dels segles xviii i xix, i treballa en l’elaboració d’una història de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (RACBASJ). Dins d’aquest camp és coautora de diversos inventaris dels dibuixos de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (RABASF), publicats a la revista Academia; del llibre Historia y alegoría. Los concursos de pintura de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando en el siglo xviii (Madrid, Celeste i RABASF, 1994); o del Catàleg del Museu de la Reial Academia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. I-Pintura, amb Francesc Fontbona (Barcelona, RACBSJ, 1999), i autora de Real Academia Catalana de Bellas Artes de Sant Jordi. Exposición antológica de pintura (Sant Sebastià; RACBASJ / Govern de Navarra - Caja de Ahorros de Navarra / Caja de Ahorros de Vitoria y Álava / Diputación Foral de Bizkaia / Real Academia de Bellas Artes de San Fernando; 1999), o de les biografies de Lluís Rigalt i Farriols, Pau Milà i Fontanals, Josep Arrau i Barba, Manuel Vilar i Roca, Antoni Ferran i Satayol, Bonaventura Planella, Gabriel Planella, Joaquim Planella, Ramon Planella, Joan Planella i Daniel Urrabieta Vierge, per al Diccionario biográfico español (Madrid, Real Academia de la Historia, 2011).
  Especialment, ha realitzat estudis sobre el paisatgisme català del segle xix, centrats en la figura del paisatgista romàntic Lluís Rigalt i Farriols, sobre el qual ha publicat, entre altres treballs, Lluís Rigalt i Farriols. Vistes de la Barcelona antiga (Barcelona, ACESA/RACBASJ, 1998); Catàleg del Museu de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi. III-Dibuixos de Lluís Rigalt (Barcelona, RACBASJ, 2002); Lluís Rigalt i Farriols (1814-1894). Catàleg dels fons del Museu Municipal Vicenç Ros i L’Enrajolada Casa Museu Santacana, i la Col·lecció Bultó (Martorell, Ajuntament de Martorell, 2007); «Els paisatgistes romàntics», a Artistes catalans. Pintors. Romanticisme i Realisme en el segle xix (Barcelona, Nova Catalunya, 2008), o Lluís Rigalt i Farriols (1814-1894). Dibuixos (Barcelona, Palau Antiguitats, 2009).
  Així mateix, ha dedicat part de la seva investigació a l’estudi del corrent artístic del Romanticisme català anomenat natzarenisme o purisme, «L’àlbum de dibuixos dedicat a Pau Milà i Fontanals» (Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Barcelona, 2005), o «Els puristes catalans», a Artistes catalans. Pintors. Romanticisme i Realisme en el segle xix (Barcelona, Nova Catalunya, 2008). També s’ha dedicat a l’estudi de la pintura de flors, gènere especialment relacionat amb els inicis de l’Escola de Belles Arts de Barcelona, «La pintura de flors i de natura morta a la Catalunya dels segles xviii i xix», al catàleg de l’exposició «Inanimats. La natura morta a la col·lecció» (Museu d’Art de Sabadell, Ajuntament de Sabadell, 2009).
  L’especial interès de l’autora pel dibuix l’ha portat a realitzar diversos treballs que hi estan relacionats, com és el cas de «Catalans al món de Steinlen» (amb Francesc Fontbona), a Steinlen i l’època del 1900 (Barcelona, Institut de Cultura de Barcelona i Museu Picasso, 2000); «Daniel Urrabieta Vierge. Un dibujante español en París. La memoria recuperada», a C. Hernando (dir.), El caso Vierge y su Quijote (Barcelona, Laboratorios Servier, 2005), o Premi Internacional de Dibuix Ynglada-Guillot. 50è aniversari, (Barcelona, RACBASJ, 2012), en el qual s’endinsa en el món de l’art contemporani català i espanyol.
  Ha comissariat diverses exposicions, com ara la mostra itinerant «Los premios de la Academia» (1990-1992), que organitzà juntament amb l’equip del Gabinet de Dibuixos de la RABSF; «Lluís Rigalt i Farriols. Vistes de la Barcelona antiga» (Barcelona, 1998-1999); o «Real Academia Catalana de Bellas Artes de Sant Jordi. Exposición antológica de pintura» (Pamplona, Vitòria, Bilbao i Madrid; 1999-2000). L’any 1993 seleccionà i catalogà les peces de l’exposició «Lluís Rigalt en les col·leccions de Martorell» que va tenir lloc el 2003.



 

Institut d'Estudis CatalansCarrer del Carme, 47; 08001 Barcelona 
Telèfon +34 932 701 620.  dhac@iec.cat - Informació legal
En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors

 

José de Manjarrés y de Bofarull Josep Puiggarí Llobet Josep Gudiol Cunill Josep Puig i Cadafalch Josep Pijoan i Soteras Josep Francesc Ràfols i Fontanals Cèsar Martinell i Brunet Joan Ainaud i de Lasarte Josep Gudiol i Ricart  Maria Lluïsa Borràs Gonzàlez presentació crèdits Bartomeu Ferrà i Perelló Antoni Pons Luís Tramoyeres Felipe Maria Garín Elías Tormo Manuel González Martí