És autor de diversos llibres sobre l’art català d’època moderna (segles xvi al xviii), entre els quals cal citar «L’època del Barroc. Segles xvii i xviii», a Història de l’art català (Barcelona, Edicions 62, 1984); «Escultura moderna», a Art de Catalunya (Barcelona, L’Isard, 1998); «L’arquitectura religiosa moderna», a Art de Catalunya (Barcelona, Edicions L’Isard, 1999); amb Rosa M. Subirana Rebull, «Pintura moderna», a Art de Catalunya (Barcelona, Edicions L’Isard, 2000), i «El Palau Reial», a Palau del Parlament (Barcelona, Lunwerg 2005). Són nombrosos els articles, ponències i comunicacions a revistes i congressos nacionals i internacionals, dels quals destaca, en col·laboració amb Rosa Maria Subirana Rebull, «En torno al Discurso sobre la Restauración de las Bellas Artes de España y la huella teórica de Isidoro Bosarte en el arte catalán» (Màlaga, 2002) i «Sicília e la Catalogna» (Palerm, 2008). Referit a l’àmbit català, de cronologia més àmplia, va publicar Arte en Cataluña (Madrid, Cátedra, 1994).
Entre les obres de caràcter més general, destaquen La pintura española. El Siglo de Oro (Barcelona, Carroggio, 1999); Carlos V y su época. Arte y cultura (Barcelona, Carroggio, 1999); El espectáculo de las formas. El arte manierista, barroco y rococó. 1527-1780 (Barcelona i Madrid, Plawerg, 2006); El paisaje (Barcelona, Caroggio, 2008); «Caravaggio com a referent», a Caravaggio 400 anys després (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2013); amb Josep Bracons, La pintura española. Románico, gótico y Renacimiento (Barcelona, Carroggio, 2000), i amb Xavier Triadó Subirana, El paisaje (Barcelona, Carroggio, 2008).
Ha coordinat les col·leccions «Las Claves del Arte» (Barcelona, Ariel, 1986-1989); «Historia del Arte» (Barcelona, Planeta, 1989-1991); «Genios del Arte» (Madrid, Susaeta, 2000-2003); «Historia del Arte Universal» (Madrid, Club Internacional del Libro, 1992); «Historia del Arte Universal» (Madrid, Rueda, 2008), i «Grandes Museos del Mundo» (Madrid, Rueda, 2010).
Ha dirigit el projecte d’investigació, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, Clasicismo y academicismo en el arte catalán. 1750-1808. Dependencias e invariantes en relación a España, París y Roma (1998-2001). Ha participat en el projecte d’investigació finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, Reflejo de los nuevos cultos y devociones en las catedrales españolas durante el Barroco. Arquitectura, arte y devoción (2006-2009); i en els projectes, també finançats, ACAF/ART1 - Archivo crítico y analítico de las fuentes bibliográficas y documentales del arte en Cataluña en la época de los Austrias. 1516-1714 (2006-2009); ACAF/ART2 - Análisis crítico y fuentes de la cartografía del entorno visual y monumental del área mediterránea en la edad moderna (2009-2012) i des del 2012 en el projecte ACAF/ART3 - Cartografías analíticas, críticas y selectivas del entorno visual del área mediterránea en la edad moderna.
Ha dirigit un gran nombre de tesis de llicenciatura i doctorat, així com treballs de diploma d’estudis avançats i màster. Dedica la recerca a l’arquitectura i als programes decoratius barcelonins del darrer quart del segle xviii, tema sobre el qual, amb Rosa Maria Subirana Rebull, ha publicat un exhaustiu estat de la qüestió a «Art, història i ideologia. Programes de les cases i palaus barcelonins al segle xviii» (Pedralbes. Revista d’Història Moderna, Barcelona, 2009) i a «Recuperació econòmica i producció artística de la decoració mural de les cases i palaus barcelonins al darrer terç del segle xviii», a Cartografías visuales y arquitectónicas de la modernidad. Siglos xv-xviii (Barcelona, Universitat de Barcelona, 2011). |