Actualització: 26/11/2024
|
|
Mercader Saavedra, Santiago
Barcelona, 9
de setembre de 1981
Àrees de treball:
Art barroc / Escultura barroca / Pintura del segle xvii / Art efmer / Gravat / Dibuix |
|
Santiago Mercader Saavedra és doctor en història de l’art per la Universitat de Barcelona. Ha realitzat un postgrau en peritatge, comerç i conservació de l’art i del llibre a la Universitat Pompeu Fabra (2004). Durant els anys de becari al Departament d’Història de l’Art de l’època moderna de la Universitat de Barcelona, ha impartit docència, i fou professor associat el 2008. En aquest centre ha estat membre dels grups de recerca: «Archivo Crítico y Analítico de las Fuentes Bibliográficas, Documentales, Icónicas y Materiales del Arte, la Arquitectura y el Urbanismo en Cataluña en la Época de los Austrias» (ACAF/ART), sota la direcció de Joan Sureda, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació (2006-2010), i membre del grup emergent «Art i religió a Catalunya. L’impacte de la Contrareforma en l’arquitectura i les arts visuals», sota la direcció de Sílvia Canalda, pel Departament d’Universitats de la Generalitat de Catalunya (2005-2012). Del 2007 al 2020 ha treballat a la galeria-antiquari de Barcelona Palau Antiguitats on, entre altres coses, ha exercit tasques de documentalista i coordinador del Gabinet d’Arts Gràfiques, especialitzat en dibuix i gravat. Aquí ha co-comisariat prop d'una vintenta d'exposicions, de les quals destaquen les retrospectives dedicades a artistes com ara Marià Fortuny, Lluís Rigalt, Ramon Martí Alsina, Joaquim Torres-García, Francisco de Goya, Ismael Smith, entre d'altres, així com exposicions de diversos temes: al voltant de l'art efímer, sobre el grotesc i la transformació, la Constitució de 1812, els dibuixos de la col·lecció de Miguel Martí Esteve, els mestres del gravat italià, sobre la Lluna i la dona, la pràctica artística a les Acadèmies, entre d’altres. |
La catedral de Barcelona, com a seu religiosa però també com espai de devoció popular en totes les seves manifestacions, ha ocupat l’atenció d’alguns dels seus estudis, focalitzant la mirada envers alguns programes artístics, la iconografia contrareformista i el patronatge de caire pietós. Després d’obtenir el diploma d’estudis avançats (2004-2006) amb l’estudi Els retaules barrocs de la catedral de Barcelona, sota la direcció de Joan Ramon Triadó, ha anat dirigit la seva mirada cap a l’art català de l’època del Barroc, participant en seminaris i congressos nacionals i internacionals (Congrés Espanyol d’Història de l’Art de Barcelona, Múrcia, Girona i Càller). Com a resultat d’això, ha publicat articles a diverses revistes, com ara Matèria, Pedralbes, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Teología Actual, EmbleCat; també a Cartografías visuales y arquitectónicas de la modernidad. Siglos xv-xviii (Barcelona, ACAF-ART Llibres 1 i Universitat de Barcelona, 2011). L’any 2009 va rebre el premi accèsit de la Fundació Mossèn Josep Sanabre de l’Arxiu Diocesà de Barcelona, sobre història i arxius de l’Església a Catalunya, amb l’estudi titulat L’antic monument de Setmana Santa de la catedral de Barcelona (1735), el qual es publicà parcialment a Analecta Sacra Tarraconensia. Revista de Ciències Historicoeclesiàstiques (2011) i a la revista digital en xarxa Historica.cat (2012). El 2013 va obtenir el títol de doctor amb la qualificació d’excel·lent cum laude amb la tesi Els monuments de Setmana Santa de la catedral de Barcelona. Art i litúrgia (de l’època moderna als nostres dies). Una versió reduïda de la mateixa es plasmà en forma de llibre el 2015 per Publicacions de l’Abadia de Montserrat dins la col·lecció «Textos i Estudis de Cultura Catalana» (núm. 204).
A banda d’aquesta línia de recerca, ha estat coautor del llibre Catalunya. Tota la nostra cultura. Arquitectura, art i cinema (Barcelona, Edicions 62, 2008), dels capítols dedicats a «L’arquitectura en el neoclassicisme», «La pintura neoclàssica: retorn del classicisme» i «L’escultura neoclàssica». Ha col·laborat en la realització de fitxes historicoartístiques d’alguns gravats del Fons Antic de la Biblioteca de la Universitat de Barcelona (Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació) en el context temàtic del seminari de recerca internacional «Imatge, devoció i identitat a l’època moderna (s. xvi-xviii)» (Universitat de Barcelona, 2012). Els anys 2012 i 2013 ha estat col·laborador del programa de Ràdio 4 El millor de l’estiu, dirigit per Ramon Castelló, amb una secció setmanal monogràfica dedicada a l’art i la cultura. És voluntari i col·laborador de la Viquipèdia en català, en la qual ha realitzat l'edició, ampliació i correcció d'entrades d'art, en especial de l'època barroca.
Del 2019 fins al tancament el 2021, ha col·laborat al diari digital El Mirador de les Arts com a crític d’art. El 2021 ha treballat de documentalista a la galeria d’art Gothsland i al Museu del Modernisme de Barcelona en l’exposició «París-Barcelona. La visió femenina de la Belle Époque».
Des del 2020 fins a l’actualitat treballa en l'elaboració del catàleg complet en línia de l’artista noucentista Xavier Nogués per a la Fundació Xavier Nogués (dirigida per Francesc Fontbona). Compagina aquesta tasca amb la realització de l’Inventari dels Béns Mobles de l’Arquebisbat de Barcelona a la catedral de Barcelona, així com en la redacció d’informes historicoartístics a la mateixa Seu. L’experiència assolida en el mercat de l’art durant més de quinze anys fa que també dugui a terme tasques d’estudi i atribució d’obres anònimes, així com assessorament a col·leccionistes i entitats en les seves adquisicions. En paral·lel, ofereix visites guiades i rutes per a diverses entitats culturals com: Amics dels Museus de Catalunya (des del 2008) i esporàdicament per altres institucions com CultRuta, Catalonia Sacra, Amics dels Museus d’Osona, etc.
Per últim, el 2017 va mostrar les seves fotografies en dues exposicions a Barcelona (una d’individual a Gràcia, i una de col·lectiva a la sala BCM Gallery). El 2023 publica el seu primer llibre de poesia en català titulat Visions i records, editat per Vitrubio ediciones dins la Col·lecció Sinera i és coautor de la revista de poesia Tinta en la medianoche (2022). |
|
|
Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona
Telèfon +34 932 701 620. dhac@iec.cat - Informació legal En el correu del projecte no s'atendran peticions de contacte amb els historiadors |