Com a investigador, s’ha especialitzat en la història de la impremta i del llibre. Cal destacar els seus estudis sobre la producció i el comerç de tipus d’impremta, i en especial la reconstrucció de la trajectòria dels gravadors de punxons catalans i espanyols actius en la segona meitat del segle xviii, que va permetre per primera vegada la producció autòctona de lletra d’impremta. És autor de diversos llibres, com ara Anduaga. Type specimen (València, Campgràfic, 2006), conjuntament amb Josep Patau; Especímenes tipográficos españoles. Catalogación y estudio de las muestras de letras impresas hasta el año 1833 (Madrid, Calambur, 2010); Daniel B. Updike, impresor e historiador de la tipografía (València, Campgràfic, 2011); Tipos de imprenta en España (València, Campgràfic, 2011); Història de la tipografia. L’evolució de la lletra des de Gutenberg fins a les foneries digitals, conjuntament amb Marina Garone (Lleida, Pagès, 2012; en espanyol, Lleida, Mileno, 2015); G. B. Bodoni y la tipografía española del Siglo de las Luces (Salamanca i Parma, Biblioteca Bodoni, 2015); Lletres il·lustrades. Associació de Bibliòfils de Barcelona, 75 anys d’edicions (Barcelona, Associació de Bibliòfils de Barcelona i Aloma, 2019); Minerva de doctos. La Real Biblioteca y los hombres de letras del Siglo de las Luces al servicio del Estado y del beneficio público (Mérida, Editora Regional de Extremadura, 2019), obra amb la qual va guanyar el XXI Premio de Investigación Bibliográfica «Bartolomé José Gallardo»), i La llibertat de premsa, de la Il·lustració a la contrarevolució (Barcelona, Associació de Bibliòfils de Barcelona, 2023).
També ha comissariat, conjuntament amb Marina Garone, diverses exposicions sobre el paper de la dona a la impremta, com les dues exposicions celebrades a la ciutat de Puebla (Mèxic), l’any 2008, amb el títol «Las otras letras, mujeres impresoras en el mundo del libro antiguo», una a la Biblioteca Palafoxiana i l’altra a la Biblioteca Lafragua de la Benemèrita Universitat Autònoma de Puebla. Sobre aquest mateix tema va organitzar una altra exposició al Museu Diocesà de Barcelona, per a la qual va editar, conjuntament amb Marina Garone, el catàleg Muses de la impremta. La dona i les arts del llibre (segles xvi-xix) (Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona, 2009). Va participar també com a comissari de la part d’història de l’exposició «Imprenta Real. Fuentes de la tipografía española», celebrada a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando (Madrid, 2009), i va organitzar dues exposicions dedicades a l’estudi de les mostres de lletra d’impremta a la Ciutat de Mèxic, a la Biblioteca Nacional de Mèxic (2010), i a la Universitat Autònoma Metropolitana-Xochimilco (2012).
Paral·lelament, s’interessa pel paper de l’art de la impremta en la difusió de les idees de la Il·lustració a Espanya. Un primer fruit d’aquesta tasca ha estat el comissariat d’una exposició a la Biblioteca Nacional, a Madrid, dins dels actes commemoratius del tricentenari de la institució, i el text del catàleg Las letras de la Ilustración. Edición, imprenta y fundición de tipos en la Real Biblioteca (Madrid, Biblioteca Nacional, 2012). Ha comissariat també les exposicions «Els incunables, del còdex manuscrit al llibre tipogràfic modern» (Barcelona, Biblioteca Nacional de Catalunya, 2018) i «Lletres il·lustrades. Associació de Bibliòfils de Barcelona, 75 anys d’edicions» (Barcelona, Museu Nacional d’Art de Catalunya, 2019).
És coautor, entre altres obres, de Memorias. Las otras letras. Mujeres impresoras en la Biblioteca Palafoxiana (Puebla —Mèxic—, Secretaría de Cultura del Estado de Puebla, 2009); Imprenta Real, fuente de las letras españolas (Madrid, Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación, 2009); La maquinària de la lectura. La impremta a Lleida de Botel al segle xxi (Lleida, Institut d’Estudis Ilerdencs, 2010); Colofons de Domènec Molí en els llibres de Miquel Plana (Olot, Gra de Fajol, 2011), o Las muestras tipográficas y el estudio de la cultura impresa (Ciutat de Mèxic, Solar, 2012); Jan Tschichold y la tipografía moderna (2013); Caligrafía española. El arte de escribir (2015); Miquel Plana. Arquitecte del llibre, 1943-2012 (2015); La publicidad del libro en el mundo hispánico (siglos xvii-xx). Los catálogos de venta de libreros y editores (2016); Principios de la tipografía fundamental. De William Morris a Stanley Morison (2017); Las mujeres y las artes: mecenas, artistas, emprendedoras, coleccionistas (Madrid, Abada, 2021), o Del ductus al XML. Recorridos por las edades del libro (Ciutat de Mèxic, Instituto de Investigaciones Bibliográficas de la Universidad Nacional Autónoma de México, 2022). També ha participat en les actes de diversos congressos, com les del I, II i III Congreso Internacional de Tipografía, celebrats a València els anys 2004, 2006 i 2008, o a les del XXII Congreso de la Asociación de Archiveros de la Iglesia en España, celebrat a Còrdova l’any 2006, a Memoria Ecclesiae (2009).
Ha donat conferències a Barcelona, Ripoll, Lleida, Tarragona, València, Saragossa, Salamanca o Madrid, així com a Lisboa, Puebla, Ciutat de Mèxic i Londres, Boulder (Colorado, Estats Units) o Gdańsk (Polònia). A més, ha col·laborat, entre d’altres, a publicacions com ara Revista de Catalunya, Anuari de l’Associació de Bibliòfils de Barcelona, Butlletí de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi, Locus Amoenus, Encuadernación de Arte, The Library. Transactions of the Bibliographical Society, Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, Locus. Revista de Historia, Journal of the Printing Historical Society, Titivillus. Revista Internacional sobre Libro Antiguo, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo. Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII o Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánico. |